Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : intifada in de bezette gebieden... het verborgen leed!

Pagina's : [1] 2 3

Zelfkritiek
05-07-2003, 02:49

In september en oktober 1999 begonnen de Sahrawi-jongeren in de door Marokko bezette gebieden van de Westelijke Sahara aan hun ‘intifada’. In de hoofdstad El Ayoun en in Smara kwamen jonge Sahrawi’s massaal op straat om te protesteren tegen de Marokkaanse militaire bezetting en kolonisatie. De meerderheid van hun landgenoten (160.000) leeft sinds de Marokkaanse invasie in 1975 in vluchtelingenkampen in de buurt van de Algerijnse woestijnstad Tindoef. In de Westelijke Sahara zijn de Sahrawi’s een bijzonder kleine en kwetsbare minderheid geworden : 25.000 à 30.000 inwoners, omringd door meer dan 200.000 Marokkaanse kolonisten en gecontroleerd door bijna even veel Marokkaanse militairen, marechaussees en politieagenten. Ondanks de ‘Marokkaanse perstrojka’ werden deze jongerenbetogingen brutaal onderdrukt. Honderden manifestanten werden gearresteerd, gefolterd, mishandeld. Tientallen jongeren kregen inmiddels jarenlange gevangenisstraffen. Het Marokkaanse leger heerst sindsdien met de noodtoestand in El Ayoun. ’s Nachts geldt er voor de Sahrawi’s een uitgaansverbod. In de Sahrawi-wijken barricaderen de bewoners hun huizen uit angst voor repressailles van de Marokkaanse militairen en van de milities. Begin december van dit jaar begonnen negentig jonge Sahrawi’s in El Ayoun een protestactie. De negentig jongeren zijn bedreigd met deportatie naar Marokko en verzetten zich tegen hun gedwongen ballingschap. Ook in Marokko zelf zijn ‘les années de plomb’ weer aangebroken. Op 9 december laatstleden – naar aanleiding van de 52ste verjaardag van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens - organiseerde de ‘Association marocaine des Droits de l’Homme’ (AMDH – Marokkaanse Vereniging voor de Rechten van de Mens) een betoging voor het parlement in Rabat. Ook dertien leden van het ‘Comité voor de Sahrawi-slachtoffers van verdwijningen’ hadden zich bij deze protestactie aangesloten. De AMDH eiste een parlementaire onderzoekscommissie, de volledige opheldering van alle gevallen van verdwijning, illegale arrestatie en foltering uit het verleden en de gerechtelijke vervolging van al wie zich hieraan heeft schuldig gemaakt. De betoging werd verboden en de Marokkaanse politie dreef de manifestanten met de wapenstok uiteen. Bij deze brutale politieactie werden drie betogers zwaar gewond. 42 mensenrechtenactivisten werden gearresteerd. 36 onder hen zijn inmiddels al voor de raadkamer verschenen. Zij blijven in de gevangenis en krijgen eerstdaags een proces.

tetouani79
05-07-2003, 02:57
Origineel gepost door Zelfkritiek In september en oktober 1999 begonnen de Sahrawi-jongeren in de door Marokko bezette gebieden van de Westelijke Sahara aan hun ‘intifada’. In de hoofdstad El Ayoun en in Smara kwamen jonge Sahrawi’s massaal op straat om te protesteren tegen de Marokkaanse militaire bezetting en kolonisatie. De meerderheid van hun landgenoten (160.000) leeft sinds de Marokkaanse invasie in 1975 in vluchtelingenkampen in de buurt van de Algerijnse woestijnstad Tindoef. In de Westelijke Sahara zijn de Sahrawi’s een bijzonder kleine en kwetsbare minderheid geworden : 25.000 à 30.000 inwoners, omringd door meer dan 200.000 Marokkaanse kolonisten en gecontroleerd door bijna even veel Marokkaanse militairen, marechaussees en politieagenten. Ondanks de ‘Marokkaanse perstrojka’ werden deze jongerenbetogingen brutaal onderdrukt. Honderden manifestanten werden gearresteerd, gefolterd, mishandeld. Tientallen jongeren kregen inmiddels jarenlange gevangenisstraffen. Het Marokkaanse leger heerst sindsdien met de noodtoestand in El Ayoun. ’s Nachts geldt er voor de Sahrawi’s een uitgaansverbod. In de Sahrawi-wijken barricaderen de bewoners hun huizen uit angst voor repressailles van de Marokkaanse militairen en van de milities. Begin december van dit jaar begonnen negentig jonge Sahrawi’s in El Ayoun een protestactie. De negentig jongeren zijn bedreigd met deportatie naar Marokko en verzetten zich tegen hun gedwongen ballingschap. Ook in Marokko zelf zijn ‘les années de plomb’ weer aangebroken. Op 9 december laatstleden – naar aanleiding van de 52ste verjaardag van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens - organiseerde de ‘Association marocaine des Droits de l’Homme’ (AMDH – Marokkaanse Vereniging voor de Rechten van de Mens) een betoging voor het parlement in Rabat. Ook dertien leden van het ‘Comité voor de Sahrawi-slachtoffers van verdwijningen’ hadden zich bij deze protestactie aangesloten. De AMDH eiste een parlementaire onderzoekscommissie, de volledige opheldering van alle gevallen van verdwijning, illegale arrestatie en foltering uit het verleden en de gerechtelijke vervolging van al wie zich hieraan heeft schuldig gemaakt. De betoging werd verboden en de Marokkaanse politie dreef de manifestanten met de wapenstok uiteen. Bij deze brutale politieactie werden drie betogers zwaar gewond. 42 mensenrechtenactivisten werden gearresteerd. 36 onder hen zijn inmiddels al voor de raadkamer verschenen. Zij blijven in de gevangenis en krijgen eerstdaags een proces. het is wel de trieste waarheid. dit gebeurde tijdens de regeertijd van hassan de 2de, en is nog zo. deze konning probeer het anders en het begint hem wel te lukken.

grendel
05-07-2003, 13:43
Origineel gepost door Zelfkritiek In september en oktober 1999 begonnen de Sahrawi-jongeren in de door Marokko bezette gebieden van de Westelijke Sahara aan hun ‘intifada’. In de hoofdstad El Ayoun en in Smara kwamen jonge Sahrawi’s massaal op straat om te protesteren tegen de Marokkaanse militaire bezetting en kolonisatie. De meerderheid van hun landgenoten (160.000) leeft sinds de Marokkaanse invasie in 1975 in vluchtelingenkampen in de buurt van de Algerijnse woestijnstad Tindoef. In de Westelijke Sahara zijn de Sahrawi’s een bijzonder kleine en kwetsbare minderheid geworden : 25.000 à 30.000 inwoners, omringd door meer dan 200.000 Marokkaanse kolonisten en gecontroleerd door bijna even veel Marokkaanse militairen, marechaussees en politieagenten. Ondanks de ‘Marokkaanse perstrojka’ werden deze jongerenbetogingen brutaal onderdrukt. Honderden manifestanten werden gearresteerd, gefolterd, mishandeld. Tientallen jongeren kregen inmiddels jarenlange gevangenisstraffen. Het Marokkaanse leger heerst sindsdien met de noodtoestand in El Ayoun. ’s Nachts geldt er voor de Sahrawi’s een uitgaansverbod. In de Sahrawi-wijken barricaderen de bewoners hun huizen uit angst voor repressailles van de Marokkaanse militairen en van de milities. Begin december van dit jaar begonnen negentig jonge Sahrawi’s in El Ayoun een protestactie. De negentig jongeren zijn bedreigd met deportatie naar Marokko en verzetten zich tegen hun gedwongen ballingschap. Ook in Marokko zelf zijn ‘les années de plomb’ weer aangebroken. Op 9 december laatstleden – naar aanleiding van de 52ste verjaardag van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens - organiseerde de ‘Association marocaine des Droits de l’Homme’ (AMDH – Marokkaanse Vereniging voor de Rechten van de Mens) een betoging voor het parlement in Rabat. Ook dertien leden van het ‘Comité voor de Sahrawi-slachtoffers van verdwijningen’ hadden zich bij deze protestactie aangesloten. De AMDH eiste een parlementaire onderzoekscommissie, de volledige opheldering van alle gevallen van verdwijning, illegale arrestatie en foltering uit het verleden en de gerechtelijke vervolging van al wie zich hieraan heeft schuldig gemaakt. De betoging werd verboden en de Marokkaanse politie dreef de manifestanten met de wapenstok uiteen. Bij deze brutale politieactie werden drie betogers zwaar gewond. 42 mensenrechtenactivisten werden gearresteerd. 36 onder hen zijn inmiddels al voor de raadkamer verschenen. Zij blijven in de gevangenis en krijgen eerstdaags een proces. Vreemd. Dit is dichter bij "huis" en toch lees je er weinig over en leeft het niet echt op dit forum. Zeker omdat er geen Joden bij zijn betrokken :rolleyes: ;)

tetouani79
05-07-2003, 13:50
Origineel gepost door grendel Vreemd. Dit is dichter bij "huis" en toch lees je er weinig over en leeft het niet echt op dit forum. Zeker omdat er geen Joden bij zijn betrokken :rolleyes: ;) het heeft niks met joden te maken. er zijn weinig marokkanen die dit weten. ik zelf wist het ook niet tot een tijdje geleden. er wordt ons altijd gezegd dat de sahara bij marokko hoort en dat het marokkaanse grond gebied is, vandaar dat je er niks over leest. de laatste tijd komt dit wel vaker naar voren omdat men nu meer vrijheid van spreken heeft in marokko dan in de regeertijd van de overleden koning. marokko vraagt nu ook om zijn krijgsgevangenen die door de algerijnen nog steeds worden vast gehouden. hoop je hiermee wat meer info te hebben gegeven.

Ezzedine
05-07-2003, 14:12

Nonsens er is geen intiafda aan de gang in marokko omdat onze sahra niet is bezet.MIjn oom is gelegerd in Smara en af en toe in boukra als kolonel van een garnizoen en mijn neef is een piloot die regelmatig vluchten maakt in de sahara en nooit hebben ze zoiets meegemaakt.. Ik zou eerder een verhaal posten over de Algerijnse veiligheids troepen die de kampen in Bezet tindouf hebben omsingeld ,en waarom 75% van de zogenaamde rebellen van cubaans algerijns en afrikaans afkomst zijn,en waarom een half jaar geleden de zogenaamse premier van de SADR terug naar marokko gaat. En de zogenaamse leider van SADR Abdelaziz in Marakech is geboren dus een gewone marokkaan is en dat alle leiders in marokko onderwijs heben genoten. De langst gevangen gehouden soldaten in de wereld zijn marokkanen in Bezet-Tindouf en ook de onshculdige Marokkaanse burgers die gevangen worden gehouden door die Polisario teroristen.

Rajaa
05-07-2003, 14:49
Origineel gepost door grendel Vreemd. Dit is dichter bij "huis" en toch lees je er weinig over en leeft het niet echt op dit forum. Zeker omdat er geen Joden bij zijn betrokken :rolleyes: ;) Hoe mis kun je het hebben. Dankzij de voortdurende aanwezigheid van Israelische veiligheidsdiensten (o.a. de Mossad) in het koningshuis van Marokko en de vriendschappelijke band van dictator Hassan 2 met de VS en de Israeliers heeft Marokko de VN resoluties om een referendum te houden onder de bevolking in de Sahara jarenlang kunnen negeren. De VS heeft er een handje van bezettingen actief te steunen als er zakelijke belangen spelen, niet? Ik noem een Palestina, Tjetjenie, Atjeh.... :rolleyes: Anyway, de bezetting van de Sahara ging (gaat) gepaard met een flinke kapitaalstroom naar dat gebied en is ontstaan op een manier die nog een stukje vreedzamer is dan bijv. de Israelische bezetting van Palestina de Amerikaanse bezetting van Irak. Ik zeg een stukje vreedzamer omdat ook de marokkaanse legers zich schuldig hebben gemaakt aan misdaden tegen de Sahrawi's. Zo werkt kolonisatie nu eenmaal en wanneer je door Frankrijk en de VS gesteund wordt dan kun je dat maken. Bezetting is overigens niet goed te keuren als de bevolking er ongelukkig van wordt! Dat is mijn mening.

Ezzedine
05-07-2003, 19:38
Rajaa als ik jou was zou ik dit jaar als je inshallah naar marokko gaat of een van deze jaren.Nooit deze zionistische propaganda citaten rondstrooien,want je gaat zitten voor hoogveraad en TERECHT.

grendel
05-07-2003, 21:05
Bedankt jongens, Ik zoek het zelf wel uit hoe het zit. Wordt vervolgd.

Zelfkritiek
06-07-2003, 00:12
http://www.nodo50.org/fpolisario/FOTO4.jpg Dit is geen foto uit het Midden Oosten, maar uit de bezette gebieden in de Westerlijke Sahara... :(

Ezzedine
06-07-2003, 21:08
Nou je mag kiezen een kogel in je hoofd of een foto maken in een vluchtelingen kamp.dat is geen laayoun jij bent er nooit geweest neem ik aan dus waarom oordeel je.Ik ben er geweest de mensen zijn blij met onze amir Al moemenien.Dus probeer hier niet jou zionistische/algerijnse propaganda te verkopen

Rajaa
06-07-2003, 21:13
Origineel gepost door Ezzedine Rajaa als ik jou was zou ik dit jaar als je inshallah naar marokko gaat of een van deze jaren.Nooit deze zionistische propaganda citaten rondstrooien,want je gaat zitten voor hoogveraad en TERECHT. Bedankt voor de waarschuwing Ezzedine. Jammer dat je het terecht zou vinden.

Ezzedine
06-07-2003, 21:24
Niks kan veraad goed spreken vraag maar aan de colerabateurs van Ramadi tot Rammallah tot Tindouf

Rajaa
06-07-2003, 21:36
Ik kan de situatie in de Sahara moeilijk inschatten Ezzedine. Het lijkt me ook onvoorstelbaar dat er gruwelijkheden worden gepleegt zoals in Palestina of Tjetjenie. Laat daar geen misverstand over bestaan, ik zal nooit deze situatie vergelijken met het Midden oosten of Tjetjenie. De laatste twee zijn qwa brutaliteit, gewelddadigheid en onmenselijkheid natuurlijk slechts te vergelijken met de nazi's. Maar feitelijk is er sprake van een bezetting en de geschiedenis leert ons dat die zelden zonder slag of stoot zijn. En jij moet toch ook toegeven dat je de mening van de Sahrawi's niet kent? Misschien verlangen zij wel naar vrijheid en een einde aan de kolonisatie! Misschien vinden zij het wel prima zo. Ezzedine, het zou jammer zijn wanneer jij door nationalistische gevoelens het feit dat er aan elke medaille twee kanten zit zou negeren.

Ezzedine
06-07-2003, 21:46
Er is geen grote probleem Rajaa er is geen onderdrukking of bezetting aan de gang ik ben er nog vorig jaar geweest.De mensen hebben het daar beter dan bij mij in Tanger of in oujda of een of andere stad in Marokko. De leiders van de polisario zijn Gebrainswashde mensen die langzamerhand een voor een terug keren naar marokko vorige maand is de zogenaamde Minister van Buitelandse zaken van SADR naar marokko gegaan.De westelijke sahara kwestie is een kater die algerije heeft veroorzaakt om de Marokkaanse macht in te binden meer nie.deze polisario poppen hebben niks te zeggen de zogenaamde militaire factie bestaat uit hele oude mannen hele jonge onwetende jongens en heel veel afrikaanse huurligen die alles doen voor een beetje brood en water.Onze marokkaanse broeders en zusters worden gevangen gehouden door de algerijnse leger en kunnen geen kant op .Zeg me waarom algerije geen een sahrawi naar andere steden laat reizen of naar marokko.www.arabicnews.com lees hier een artikel van een paar maanden geleden hoe Marokkaanse mensen in bezet Tindouf die owuden vluchten naar marokko genadeloos werden geexcuteerd.

Rajaa
06-07-2003, 21:51

Ezzedine, spijtig genoeg kan ik er nu niet verder op ingaan. Moet leren voor mijn laatste tentamen morgen :( Als je info hebt over de Algerijnse link (is mij wel bekend dat er wat afgesaboteerd wordt door de verschillende partijen) en andere info over deze situatie dan zou ik ze graag in mijn prive mail ontvangen (of hier op de site). Ik zal er deze week op terugkomen ok? M3a salama!

Pagina's : [1] 2 3