Bekijk originele versie : teleurgesteld in eigen landgenoten!!!
oumkaltoum
25-06-2002, 21:42
Salaam,
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, ik ben teleurgesteld in mijn landgenoten namelijk Marokkanen, het heeft niets te maken met maatschappelijke problemen, maar puur om het feit dat er veel Marokkanen zijn die kunnen genieten van jouw ellende en wanneer het met je goed gaat, zij jou dat niet gunnen en kwade roddels over je verspreiden(en het maakt voor hen niets uit of ze waar of niet-waar zijn, of ze hetzelfde hebben gedaan ja of nee) omdat ze weten dat zij nooit op hetzelfde niveau kunnen leven zoals jij leeft. Mij is dat vaak overkomen, ik ben iemand die recht door zee is, ben hier meer dan 30 jaar in Nederland en heb tot mijn 17 nooit contact met Marokkanen gehad, niet bewust, ze waren hier destijds schaars, toen ik met ze in contact kwam, vond ik dat geweldig want je denkt, niets gaat boven je eigen landgenoten, nou daar ben ik van teruggekomen, ze roddelen, ze liegen, zijn achterbaks, jaloers en hypocriet. Nou zou ik graag willen weten of er mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt en/of jullie weten hoe dat komt, dat er inderdaad zulke mensen bestaan, heeft dat te maken met je opvoeding, cultuur of zit dat in de genen?
Groetjes
Je hebt prachtige Marokkaanse mensen en minder prachtige..
Het hangt ervan af wie je nu tegenkomt..
En dit geldt voor alle bevolkingsgroepen wie ze ook mogen zijn..
oumkaltoum
25-06-2002, 22:11
Hoi,
Natuurlijk wil ik niet iedereen over een kam scheren, maar heb hier wel met bijna iedereen moeite, ik moet altijd oppassen met wat ik zeg, hoe ik het zeg en met welke gebaren. Hier wonen wel veel Marokkanen uit bijna alle hoeken van Marokko, dus niet alleen uit Rif, Ouijda of Casablanca. Zelf kom ik uit Al Hoceima, maar spreek alleen Arabisch. Tot nu toe heb ik mijn geluk in vriendschap alleen bij het Nederlands volk gevonden, bij hen kan ik echt mezelf zijn, nooit gezeik of gesodemieter gehad. Ik weet dat er in elk volk goeie en slechte mensen zijn maar vertel mij nou waarom ik dat slechte alleen bij die van ons vind?
Dat is waar de schoen altijd wringt als het om roddelen gaat.
alathie yaslaa anaara elkoubra thouma laa yaa moutou fihaa walaa ya7yaa ,sadaak allah oul3aathiem.
oumkaltoum
26-06-2002, 08:18
Origineel gepost door Emshoom
Ik zal het jou eens vertellen Dame, dat komt omdat wij, Marokkanen onze kinderen opvoeden met de hoofdregel dat "sexen" gescheiden dienen te zijn en te blijven, daar en nergens anders wringt het schoentje :D
Luister eens daar heeft het eigenlijk helemaal niets mee te maken. Ik ben een getrouwde vrouw met een sterke eigen mening, een eigen huis, een goede baan en een lieve man en kinderen. Wanneer het met je goed gaat vragen Marokkanen zich af hoe dat komt, bv. waarom is haar man goed voor haar, ze bidt niet, draagt geen hoofddoek, kan gaan en staan waar ze wilt, iedereen mag over de vloer komen. Ik ben heel gelukkig met mijn man, ik kan echt spreken van een gelijkwaardige relatie, ik weet dat daar een heleboel mensen anders denken, maar dit is mijn leven. Ik ben tegenover Marokkanen heel erg naief namelijk zoals ik denk en ben zo is iedereen. Ik heb vaak hulp geboden aan Marokkaanse vriendinnen, ik ging echt voor ze door het vuur en kreeg uiteindelijk stank voor dank. Een ander voorbeeld, mijn zusje is een keer getrouwd geweest met mijn neef, alleen trouwakte, na een paar maanden wilde ze niet meer en zag er vanaf, mijn moeder(allah hie rahma) heeft destijds gevraagd om toch bij hem te blijven zodat hij zijn papieren kon maken, wij hadden maar 1 neef. Zo gezegd zo gedaan, ze is dan ook op papier getrouwd gebleven, mijn neef heeft 2 jaar bij mijn moeder ingewoond zonder kostgeld te betalen, hij at en dronk, mijn moeder waste zijn kleren en maakte alles schoon voor hem, nadat hij zijn papieren heeft gemaakt, is hij gescheiden. Mijn moeder is heel erg ziek geworden en uiteindelijk overleden, nou praat ik over een tijdsbestek van een paar jaren. En dacht je nou echt dat die stinkerd iets voor mijn moder heeft gedaan en dat hij iets van zich liet horen,. Ja hij is ondertussen getrouwd met een andere trut uit Marokko, maar is ons vergeten.Dat bedoel met het klote gedrag van mijn landgenoten en dit is maar het topje van de ijsberg, je wilt niet weten wat ik allemaal al heb meegemaakt.
groetjes
soussiasaida
26-06-2002, 09:19
Ewa safi ya tervier djelkoem :rolleyes:
Meid ik zou zeggen, In iedere mand zitten rotte appels, je moet alleen niet zeggen dat iedereen rot is, voor je het weet bederf je zelf!
En dat bulls* over mgarba dit en mgarba dat, ewa safi alsof de nederlanders, turken, belgen etc. dit soort "problemen" niet hebben! :zwaai:
GoudenGids
26-06-2002, 10:48
Origineel gepost door Roosje
Oh ja ook zoiets mensen komen alleen langs als ze iets nodig hebben en om uit te huilen. En als je ze een tijdje niet ziet dan weet je dat ze heel gelukkig zijn.
Dit is ook mij helaas opgevallen...zijn dr problemos, dan weten ze jete vinden, maar gaat t goed zijn ze nergens te bekennen....Ik heb t niet over aleen marocs maar ook over hollandia. Het is volgens mij een meisjes-iets dat in alle soorten rassen voorkomen. De een weet het alleen beter te verbergen dan de ander.
Ook denk ik dat we meer verwachten van een maroc-vriendin dan een hollandse vriendin, omdat de eerste je beter hoort te begrijpen.
of heb ik t nu mis???? :rolleyes:
:zwaai:
oumkaltoum
26-06-2002, 18:08
Hoi,
Nou ik weet niet of onze landgenoten ons beter begrijpen. Ik zal je nog een voorbeeld geven. Ik heb een vriendin gehad waar ik alles voor deed, zij is getrouwd en heeft kinderen, ik hield van haar alsof ze mijn zus was, zelf had zij veel problemen met name met haar man en op financieel gebied, maar ze kon altijd bij mij uithuilen, kreeg geld als ze niets had en voor haar man had ik een baan bezorgd en paste ook weleens op haar kinderen ondanks dat ikzelf 40 uur werk. Wij waren uitgenodigd op een feest maar ik ging naar Brussel, zij kwam daar iemand tegen(familielid) die mij ook kende afijn van het een kwam het ander, er werd dus flink over mij geroddeld, zo erg dat mijn familie het later via via ook hoorde en behoorlijk over de zeik raakte dat ik bijna uit de familie werd verbannen, die roddels waren niet berust op waarheid maar dat zijn de meeste roddels, iemand die een goede vriend of vriendin in kwaad daglicht wil stellen, is ziek in zijn/haar hoofd, want wat wil die persoon daar mee bereiken en dan durven zij te zeggen dat ze moslims zijn, laat me niet lachen, de hel stikt van dat soort personen en met name vrouwen die kunnen hun bek niet houden. Ik weet ook dingen van mensen die niet goed te praten zijn, maar hou die voor me, dat zijn dingen die tussen die personen zijn en Allah.
Groetjes
igzeneej
26-06-2002, 18:12
onthouw ook dat virussen verspreiden !!!
igzeneej
26-06-2002, 18:19
en welke opvoeding is dat ?????????
oumkaltoum
26-06-2002, 18:24
Origineel gepost door igzeneej
onthouw ook dat virussen verspreiden !!!
Kun je wat duidelijker zijn, snap het verband niet.
Rwaznatje
26-06-2002, 19:37
Origineel gepost door Emshoom
salaam mensen,
Dit is een loodzwaar thema dat hier ter discussie ligt, en men kan er nooit over uitgepraat raken.
Maar geloof me, voor elke "bad" story is er gelukkig wel ook een "good" story, men mag ook niet al te pessimistisch worden,
nogmaals, volgens mijn bescheiden menig ligt alles bij de opvoeding, zolang wij daar niks aan gaan veranderen blijft het aanhouden,
zolang mannen en vrouwen strikt gescheiden blijven en NOOIT de kans hebben om elkaar op een normale , spontane en ongedwongen manier te leren kennen, zullen we steeds met eerder genoemde "wantoestanden" blijven geconfronteerd worden!
kijk, zolang er nog getrouwd wordt uit Marokko, en zolang er "gearangeerde"huwelijken blijven plaatsvinden, kan een "normale" opvoeding van de kids niet gegarandeerd worden!
think about it,
Emshoom
Der is hier duidelijk een mentaliteitsprobleem, daar ben ik stellig van overtuigd!
Mensen die de ander met opzet kwaad willem berokkenen komen iets fundamenteels tekort, iets dat ze dus in de opvoeding hebben gemist. Vaak zijn het mensen die een negatief zelfbeeld hebben. Ze kunnen er niet tegen dat de ander het goed heeft en zij dan niet, vandaar!
Misschien is het wel zo dat de factor "scheiding der sexen" in onze cultuurtje een rol speelt, maar ik vrees dat er nog vele anderen zijn, die ook invloed hebben en die ook in andere cultuurtjes voorkomen(Want overal heb je mensen die destructief zijn met elkander in omgang)
Maar zoals je zei is dit een zwaar onderwep waarover we dagen kunnen debateren. Deze kwestie is zelfs zwaarder dan Palestina-Israel Dus...
Ik heb daar zelf wel iets op gevonden. Als iemand me dreigt te storen dan negeer ik graag die persoon! Het kan nog leuk zijn ook nog, believe me. Ik ga me dus echt niet inlaten met zulke laag-bij-de-grondse zaken. Anders is het alsof ik twijfel aan mezelf inzake wat zij of hij beweert over me.
Groet
Hindaatje
26-06-2002, 19:41
DAT HEB JE GOED GEZEGD RWAZNATJE...;)
Rwaznatje
26-06-2002, 19:44
Origineel gepost door Hindaatje
DAT HEB JE GOED GEZEGD RWAZNATJE...;)
:)
ja heel goed gezegd
wat heeft ie gezegd
vat het ff samen
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.