Bekijk originele versie : Fadjr gebed
Ik heb iets gehoord en wil graag weten of dit zo is.
Als je het fadjr gebed bidt is het dan ook toegestaan om sbah gebed gelijk erachter te bidden.
Tot nu toe doe ik dan niet want weet niet of het mag.
Mijn tweede vraag is hoe moet ik nafila (extra gebeden) bidden weet iemand een site of iets waar ik dat kan leren of er over lezen.
Alvast bedankt.
Salaam
Nisrine01
04-07-2003, 19:36
Salaam
Ja natuurlijk mag je het ochtend gebed achter het Fadjr bidden. Athans dat doe ik wel en iedereen doet het in mijn famillie.
Moge Allah mij vergeven als ik iets verkeerds gezegd hebt.
Wa Eleikoem a Salaam
Mijn moeder heeft me altijd vertelt dat ik tussen deze 2 gebeden 1minuut moet laten...................Ik zou trouwens ook graag willen weten hoe je extra gebeden.Ik bid er altijd gewoon ectra bij elk gebed in plaats van 2-4 en vna 4-6 en 3-5 en 7-9 dus er gewoon steeds 2 bij. Maar die doe ik gewoon bij de gebeden.
Ik weet wel wanner je de extra gebeden wel en niet mag verrichten als je intresse hebt hoor ik het wel waga beslama
Salaam Aisja,
Ja ik wil graag weten wanneer je wel en wanneer je geen extra gebeden mag bidden, weet er wel iets van maar helaas nog niet genoeg, maar Insha'Allah komt dat snel.
Alle andere info je die hebt over de Islam is ook welkom.
Als je wil kunnen we af en toe msnen.
Uitgeblust
04-07-2003, 21:54
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige
Alle lof zij Allah
De moeder van de gelovigen, Oemm Habibah Ramilah bint Abu Soefian (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat zij hoorde dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Er zal een huis gebouwd worden in het Paradijs voor elke Moslim die twaalf ra’kah aan vrijwillige gebeden doet, naast de verplichte gebeden in de dag en de nacht, om zo het behagen van Allah te zoeken.” (Overgeleverd in Moesliem.) Opmerking; Deze 12 extra rakaah’s zijn, volgens Imam Nasaa'ie en Tiermidhie, onder andere: 2 rakaah’s voor Fadjr, 4 rakaah’s voor en 2 rakaah’s na Maghreb, en 2 rakaah’s na het Isha gebed.
Aboe Hoeraira (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: “Mijn khalil (vriend, de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem)) heeft me geadviseerd om drie handelingen te verrichten, en ik zal hier niet mee stoppen tot mijn dood: (1) “om elke maand 3 dagen te vasten,” (2) ”Om het doeha gebed te verrichten” (3) “Het witr gebed te verrichten alvorens te gaan slapen” (Vermeld in Boekharie en Moesliem).
Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “De twee rakaah’s voor Fadjr zijn beter dan de wereld, en alles erin” (Vermeld in Moesliem).
Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) nooit strikter met het doen van iets vrijwilligs was, dan het verrichten van de twee rakaah’s vóór het Fadjr gebed (Vermeld in Al-Boekharie en Moesliem.
Oemm Habiba (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Degene die de 4 rakaah’s voor het Dohr gebed verricht, en 4 rakaah’s erna, zal worden beschermd door Allah tegen het vuur van de Hel.” (Overgeleverd door Aboe Da’oed en At-Tiermidhie).
Men zou Witr als het laatste gebed moeten verrichten (in de nacht): Abdullah bin Umar (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Verricht Witr als je laatste salah (gebed) in de nacht” (Vermeld in Al-Boekharie en Moesliem).
Wanneer iemand een moskee binnengaat, moet hij 2 rakaah’s bidden voordat hij gaat zitten. Aboe Qatada (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Wanneer een van jullie een moskee binnengaat, laat hem dan 2 rakaah’s bidden voordat hij gaat zitten” (Al-Boekharie en Moesliem).
Aboe Hoeraira (moge Allah tevreden met hem zijn) vertelde dat de Boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) tegen Bilal (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: “Vertel me over je meest hoopvolle handeling (de handeling waarvan je denkt dat Allah dat het meeste beloont) die je gedaan hebt sinds het moment dat je de Islam aannam, want ik hoorde het geluid van je voetstappen voor me, in het Paradijs” Bilal zei: “Ik acht geen enkele daad hoopvoller, dan dat ik na elke keer dat ik de wassing (woedoo’) doe, ik het gebed verricht zolang als het voor me voorbestemd was om het te verrichten.” (Overgeleverd in Al-Boekharie en Moesliem).
En Allah weet het het beste.
Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com
Extra gebeden kan men op ieder uur vna de dag of van da nacht uivoeren behalve op de vijf momenten wanneer deze verboden zijn, te weten:
-Na de dagraad tot de opkomst van de zon
-Van de opkomst van de zon tot deze omhoog is gekomen in de hemel over de lengte van de lans
-om twaal uur, wanneer de zon in het zenit staat
-na de Asr tot de zon geel wordt
-wanneer de zon geel wordt tot de ondergang.
Nog wat tips:: Ik heb net een boekje uit gelzen vrees voor Allah .. Prachtig boek ik heb uren staan huilen uit angst en hoop dat Allah ons vergeving geeft. Vrees Allah want overal waar je tranen komen uit vrees voor allah zal het vuur in de hel niet komen
En het lijkt me heelleuk om met je te msnen en als jij nog verdere info voor me hebt over de islam Alles is welcome
liefs Aisja
Uitgeblust
04-07-2003, 21:55
Ik wil meer informatie over salaat el-istighaarah + dou'a. Er is nog een andere salaat van 12 rakaa'at, maar ik weet de naam er niet van. Kunt u me dat ook alstublieft bezorgen, inshallah.
Djabier ibn abdellah Assalamie (moge Allah tevreden met hem zijn) heft gezegd:"De boodschapper van Allah (Allah vrede en zegen zij met hem) leerde zijn metgezellen Al iskhraha in alle zaken, zoals hij de soera's van de Qor'aan aan hun leerde. Hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei:"Wanneer één van jullie met iets zit, dient hij twee rak'as te bidden buiten de verplichte gebeden. En te zeggen:" "Allahumma innie astakhieroeka bi ‘ilmieka wa astaqdieroeka biqoedratieka wa as-aloeka mien fadhlieka, fa-innaka taqdiroe walaa aqdir, wa ta’lamoe wa laa a’lam wa anta ‘aallaam l-ghoeyoeb, allahoemma in koenta ta’lamu enna hadaa l-amra (en je noemt je vraag waarmee je zit, bijvoorbeeld : een huwelijk met …..) khairoen li fie dienie wa ma’aashi wa aaqibatie amrie. Faqdoerhoe li wa yassierhoe lie thoemma baariek liee fiehie wa in koenta ta’lamuu anna haada l-amra sharroen lie fie dieniee wa ma’aashie wa ‘aaqibati amri fasrifhoe 'anni wasrifni 'anhoe waqdoer liya l-khayra 'haythoe kaana thoemma ardinie bihi" overgeleverd dor Boekharie: 6841.
Çááøóåõãøó Åöäøöí ÃóÓúÊóÎöíÑõßó ÈöÚöáúãößó æóÃóÓúÊóÞúÏöÑõßó ÈöÞõÏúÑóÊößó æóÃóÓúÃóáõßó ãöäú ÝóÖúáößó ¡ ÝóÅöäøóßó ÊóÞúÏöÑõ æóáÇ ÃóÞúÏöÑõ æóÊóÚúáóãõ æóáÇ ÃóÚúáóãõ æóÃóäúÊó ÚóáÇãõ ÇáúÛõíõæÈö Çááøóåõãøó ÝóÅöäú ßõäúÊó ÊóÚúáóãõ åóÐóÇ ÇáÃóãúÑó Ëõãøó ÊõÓóãøöíåö ÈöÚóíúäöåö ÎóíúÑðÇ áöí Ýöí ÚóÇÌöáö ÃóãúÑöí æóÂÌöáöåö ÞóÇáó Ãóæú Ýöí Ïöíäöí æóãóÚóÇÔöí æóÚóÇÞöÈóÉö ÃóãúÑöí ÝóÇÞúÏõÑúåõ áöí æóíóÓøöÑúåõ áöí Ëõãøó ÈóÇÑößú áöí Ýöíåö Çááøóåõãøó æóÅöäú ßõäúÊó ÊóÚúáóãõ Ãóäøóåõ ÔóÑøñ áöí Ýöí Ïöíäöí æóãóÚóÇÔöí æóÚóÇÞöÈóÉö ÃóãúÑöí Ãóæú ÞóÇáó Ýöí ÚóÇÌöáö ÃóãúÑöí æóÂÌöáöåö ÝóÇÕúÑöÝúäöí Úóäúåõ æÇÕÑÝå Úäí æóÇÞúÏõÑú áöí ÇáúÎóíúÑó ÍóíúËõ ßóÇäó Ëõãøó ÑóÖøöäöí Èöåö . " ÑæÇå ÇáÈÎÇÑí æáå ÑæÇíÇÊ ÃÎÑì Ýí ÇáÊÑãÐí æÇáäÓÇÆí æÃÈæ ÏÇæÏ æÇÈä ãÇÌÉ æÃÍãÏ 6841
"O Allah ! Ik zoek leiding van Uw kennis en kracht van Uw macht , en ik vraag om Uw veelomvattende zegeningen, U beschikt en ik niet , U weet en ik niet, En U bezit kennis van het onwaarneembare (Al ghoyoob). O Allah ! Als U weet dat deze aangelegenheid (hier geeft u aan, wat u Allah wilt vragen) gunstig is voor mijn religie en mijn (levens)onderhoud en voor mij in het Hiernamaals (of zeg : Als het beter is voor mijn huidige en latere noodzaak) laat U het dan voor mij bepalen en maak het gemakkelijk voor mij om het te verkrijgen, en zegen mij hiermee.En als U weet dat deze aangelegenheid schadelijk is voor mij in mijn religie en mijn (levens)onderhoud en in het Hiernamaals (of zeg : Als het slecht is voor mijn huidige en latere noodzaak), Houdt het dan ver weg van mij en laat mij hiervan verwijderd zijn. En verorden datgene wat goed is voor mij en laat mij hier tevredenheid in vinden."
Over de 12 rak'as, ik weet niet welke rak'as u bedoelt. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) spoort ons aan in verschillende ahadith, om bepaalde vrijwillige gebeden te verrichten. Meer hierover kunt u lezen onder vraag 048 die u onder de categorie "het gebed" aantreft.
Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com
Uitgeblust
04-07-2003, 21:57
Beste zuster
In verschillende overleveringen leest men dat al-fadjr gebed ook wel sobh' genoemd wordt, beiden zijn hetzelfde. 'Athaa' ibn yazied Al djonda'ie heeft gezegd dat hij Abou Sa'ied Al khodarie heeft horen zeggen:"Ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen:"Er is geen gebed na Sobh' totdat de zon stijgt en er is geen gebed na Salat Al 'asr totdat de zon ondergaat" (Boekharie 551).
In bepaalde gebieden wordt Alfadjr aangegeven als "Soennat Al fadjr" (de twee rak'as die verricht worden voor de verplichte fadjr gebed). Maar dit is een niet een wettige benaming. We onderscheiden hierbij twee gebeden, en wel Soennat Al fadjr en de verplicht gebed Al fadjr, Sobh' is hetzelfde als de verplichte fadjr gebed.
Wat Shoeroeq (zondsopgang) betreft, de profeet heeft een verbod gesteld om tussen Alfadjr en zondsopgang te bidden. Overgeleverd door 'Omar ibn Elkhatab dat de boodschapper van Allah ons heeft verboden om een gebed te verrichten na salat Asobh' (fadjr), totdat de zon opkomt. En na Al 'asr totdat de zon ondergaat." (Al boekharie 547).
Aboe Hoerayra (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft gezegd:"de boodschapper van Allah heeft mij geadviseerd om geen afstand te nemen van drie dingen totdat ik sterf: dat ik drie dagen van ieder maand vast, het bidden van de doh'a-gebed en het bidden van Alwietr voor dat ik ga slapen" (Boekharie 1107).
Adoh'a gebed kan men na de zonsopgang verrichten. Overgeleverd door Sa'id ibn Naafie' dat hij zei:"Aboe Bieshr Al ******ie (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft me een keer Salat Adoh'a zien bidden toen de zon opkwam, hij heeft mij afgeraden om te bidden bij zonsopgang en zei de boodschapper van ALlah heeft gezegd:"Bid niet, tot na de zondsopgang.." (Ahmed 20884).
Cyber-imam Het team van al-Islaam.com
Uitgeblust
04-07-2003, 21:58
Moet men doorgaan met het verrichten van het naafila gebed, wanneer de iqaamah voor het verplichte gebed verricht wordt?
wassalam
Antwoord:
Sheikh Mohammed Saalih' Al-Moenadjjid antwoordde op deze vraag met het volgende:
In een hadieth van Moesliem (710), overgeleverd door Aboe Hoerairah, zegt de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): "wanneer die iqaamah van het gebed wordt verricht, is er geen ander gebed buiten het verplichte gebed."
Deze hadieth geeft aan dat wanneer de iqaamah van het verplichte gebed verricht wordt, dat er geen naafila gebeden gestart moeten worden. Ibn Qoedamah zei: "wanneer de iqaamah van het gebed verricht wordt, wees dan niet afgeleid door het naafila gebed; of men nou vreest om de eerste raka'ah te missen of niet. [Vertaler: hier wordt dus duidelijk gemaakt dat de iqaamah voorrang heeft boven het naafila gebed]. Dit is tevens de mening van Aboe Hoerairah, Ibn 'Oemar, 'Oerwah, Ibn Sirien, Sa'ied ibn Jubayr, As-Shaafa'ie, Ishaaq, en Aboe Thawr." Al-Moeghni, 1/272
Sommige geleerden hebben deze overlevering als bewijs aangevoerd, voor het beëindigen van het naafila gebed, wanneer men de iqaamah hoort.
Al Haafidh al 'Iraaqie zei: "zijn woorden 'er is geen gebed' kunnen geïnterpreteerd worden, op verschillende manieren. Er kan mee bedoeld worden, dat men geen naafila gebed dient te beginnen, wanneer de iqaamah verricht wordt. Het kan echter ook betekenen dat men niet afgeleid dient te worden door het naafila gebed, wanneer men de iqaamah hoort. In dat geval dient men het naafila gebed te beëindigen, zodat men de Takbier met de imaam samen kan verrichten. Verder kunnen deze woorden - 'er is geen gebed' - ook betekenen, dat het naafila gebed ongeldig is, zelfs als de aanbidder het gebed niet onderbreekt.
Het is overgeleverd van Sheikh Aboe Haamied, een van de Shafaa'ies, dat het beter is om het naafila gebed te beëindigen, indien het afmaken van het naafila gebed betekent dat een persoon de openings-takbier met de imaam zal mislopen.
(De woorden van al-'Iraaqie zijn geciteerd door As-Shawkaanie in Nayl al-Awtaar, 3/91)
Dit is ook wat het Staande Comité antwoordde, toen werd gevraagd: "dient men het naafila gebed te beëindigen, wanneer de iqaamah verricht wordt?
Zij antwoordden: "Ja, als de iqaamah van een verplichte gebed verricht wordt, dan dient men het naafila gebed te beëindigen, opdat je de openings-takbier met de imaam niet zult mislopen. Het is namelijk bewezen dat de profeet zei: "als de iqaamah van het gebed verricht wordt, is er geen gebed buiten het verplichte gebed." Fataawa al-Lajnah ad-Daa-imah, 7/312
Sheikh ibn 'Oethaymeen (moge Allah hem genadig zijn) zei dat het naafila gebed beëindigd moet worden, indien men de iqaamah hoort, terwijl men in de eerste raka'ah van het naafila gebed staat. Indien men in de tweede raka'ah van het naafila gebed staat, dan moet dit gebed snel afgemaakt worden.
Hij (Sheikh ibn 'Oethaymeen) zei ook: Wat wij met betrekking tot deze zaak denken, is dat het naafila gebed moet worden afgemaakt, wanneer men in de tweede raka'ah staat. Wanneer men echter in de eerste raka'ah staat, dan moet het naafila gebed beëindigd worden. Het bewijs hiervoor, vinden we in de volgende uitspraak van de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): "degene die één raka'ah achter de imaam bidt, heeft het gebed gehaald." (Overgeleverd door Al Boekhaarie, 589; Moesliem 607)
De persoon die dus een naafila-raka'ah heeft gebeden, voordat de iqaamah van het gebed verricht wordt, zal (zeker) minstens één raka'ah meebidden achter de imaam, voordat het gebed afgelopen is. Daarom moet men het naafila gebed gewoon afmaken.
Vervolgens zei hij: "dit is de mening die vrede sluit met al het bewijs." (Al-Sharh al-Mumti', 4/238)
Als men het naafila gebed beëindigt dan dient men de Tasliem niet te zeggen. Aan het Staande Comité werd namelijk de volgende vraag voorgelegd (7/312): "Als een persoon 2 raka'ah naafila gebed verricht en vervolgens de iqaamah van het gebed hoort, moet men dan het naafila gebed beëindigen? Indien het antwoord 'ja' is, moet men het naafila gebed dan beëindigen met of zonder Tasliem?"
Zij antwoordden: "de meest correcte mening van de twee geleerde visies, is dat men het gebed dient te beëindigen, zodat men het verplichte gebed kan bijwonen. Er hoeft geen Tasliem gezegd te worden; men kan gewoon een plaats innemen achter de imaam om het verplichte gebed te gaan verrichten.
En Allah weet het beste
soennia83
06-11-2003, 19:50
Assalaam mu3alikom warahmatollah,
ik wil reageren naar aanleiding van de stukken die zuster Uitgeblust heeft gepost.
De antwoorden die jij gekregen hebt van de cyber imam heb ik ook gelezen in een boek dat heet de 5 zuilen van de islaam en de imaan.
Het is dus zo dat als je voor alfajr gebed opstaan 2 raka'ts bid voor sunnah en daarna de verplichte fajr gebed( wij noemen het thuis sobh) Deze twee woorden hebben voor veel oneffheden gezorgt is me opgevallen.
Want als ik opsta om elfajr te bidden, dan bid ik 2 sunnah en dan elfajr gebed, als ik dan terug ga om te slapen en weer wakker word voordat iknaar school ga dan bid ik nogmaals 2 raka'ts(deze worden shorok genoemd en die mag je alleen bidden als de zon opgekomen is).
(ik hoop dat ik het bovenstaande goed beschreven heb).
Verder staat er ook het volgende in:
Gebedstijden
Duhr: begint als de zon het zenit is gepasseerd en strekt zich totdat de schaduw van een object even groot is als het object.
(Het duhr gebed moet je op tijd bidden, tenzei het niet anders kan).
Asr: begint als de schaduw van een object even groot is als het object. deze tijd strekt zich tot zonsondergang. het is bij asr gebed mogelijk om het ook nog voor zonsondergang te bidden,als het niet anders kan.( met tenzei niet ander kan bedoelt men dat men een goede reden moet hebben, bijvoorbeeld onderweg of op je werk waar je volgens je baas geen wudu mag doen of bidden).
Maghreb: Begint na zonsondergang en strekt zich totdat het avondrood verdwijnt.(hiermee word bedoelt men dat je pas maghreb mag bidden als de zon al onder is en voor het Ishaa gebed.
Ishaa: Begint als het avondrood is verdwenen en strekt zich ot het midden van de nacht. Het midden van de nacht is het midden tussen zonsondergang en zonsopgang.
Fajr(of Sobh): Begint bij de (opkomst van de)ochtendgloren en strekt zich tot zonsopgang.
(Zie: Fiqh us Soennah)
noortje2003
06-11-2003, 20:26
[
salaat a nouafiel
na fadjer 2 rakaat
voor dhor 4 rakaat en na dhor 2
asr geen extra nouafiel
maghreb 2 na
hesa 2 na en dan sfeh oel wetr dat is sfeh 2 en watr 1
en met deze nouaviel bouw je een paleis in de hemel inssallah
moet je na gaan wie wil dit nou niet, ik wel innsallah
ibtissam07
06-11-2003, 20:29
Origineel gepost door Nisrine01
Salaam
Ja natuurlijk mag je het ochtend gebed achter het Fadjr bidden. Athans dat doe ik wel en iedereen doet het in mijn famillie.
Moge Allah mij vergeven als ik iets verkeerds gezegd hebt.
Wa Eleikoem a Salaam
Salaam aleikoem,
Fadjr is verplicht om op tijd te bidden en soboh hoor je erbij te bidden ...soboh kan je niet op een andere tijdstip bidden!!
Wa aleikoem asalaam wr wb.
soennia83
06-11-2003, 21:38
Origineel gepost door noortje2003
[
salaat a nouafiel
na fadjer 2 rakaat
voor dhor 4 rakaat en na dhor 2
asr geen extra nouafiel
maghreb 2 na
hesa 2 na en dan sfeh oel wetr dat is sfeh 2 en watr 1
en met deze nouaviel bouw je een paleis in de hemel inssallah
moet je na gaan wie wil dit nou niet, ik wel innsallah
Assalaam mu3alikom zuster,
Ik lees hier iets wat naar mijn weten niet klopt:
Het is sunna om 2 rakats voor fajr te bidden, maar je mag er niet na bidden!!!
Verder ben ik het met je eens wat je geschreven hebt.
Ik zou graag willen weten hoe je erbij komt dat je NA elfajr 2 raka's bid, terwijl de overlevering 2 sunna ERVOOR zeggen!
wasalaam
soennia83
06-11-2003, 21:43
Origineel gepost door ibtissam07
Salaam aleikoem,
Fadjr is verplicht om op tijd te bidden en soboh hoor je erbij te bidden ...soboh kan je niet op een andere tijdstip bidden!!
Wa aleikoem asalaam wr wb.
Assalaam mu3alikom warahmatollah zuster
Fajr= sobh schat!
El fajr moet je inderdaad op tijd bidden, maar als je verhinderd bent omdat je niet op tijd bent op gestaan van het slapen dan mag je het ook niet meer bidden!!(erna)
Ik denk dat je in jou reactie met sobh, shoroek bedoelt: shoroek kan je bidden zodra de zon op is, dus daar is niet echt een vast tijdstip voor opengemaakt, maar zodra je wakker word is het wel de bedoeling dat te bidden!
wasalaam mu3alikom
Moge allah me vergeven als ik iets verkeerd uitleg
Origineel gepost door Salsa
Ik heb iets gehoord en wil graag weten of dit zo is.
Als je het fadjr gebed bidt is het dan ook toegestaan om sbah gebed gelijk erachter te bidden.
Tot nu toe doe ik dan niet want weet niet of het mag.
Mijn tweede vraag is hoe moet ik nafila (extra gebeden) bidden weet iemand een site of iets waar ik dat kan leren of er over lezen.
Alvast bedankt.
Salaam
Beste Zuster,
Om antwoord te geven op je vraag naar Fadjr kun je gelijk Sbah bidden. En Nafila voor Fadjr.
-XXX-
Fatiha
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.