Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Edwin...

sahira
03-07-2003, 15:28

Edwin is een uit Soedan gevluchte man, 32 jaar en studeerd op dit moment voor psychiater. Hij heeft zijn brains, maar niet de looks..althans voor een voor velen lijkt hij met zijn dread-locks meer op Bob Marley..dat hij slim en geduldig is komt niet in hen op! Edwin doet boodschappen bij een buurt-winkel..(al ruim twee jaar), bij het aansluiten van de wachtende rij voor de kassa voelde hij een gevoel van onbehagen, en wist niet precies waarom. De kassa-juffrouw ziet hij bellen, en vraagt zich af of dit nog lang duurt (vrouw-lief is hoogzwanger en wacht op haar ijsje.. ;) ) en een moment later komt er een man op hem af. Hij verzoekt Edwin mee te gaan en verbaasd zegt Edwin: Nee, legt u me eerst waarom.. de man: er is een vermoeden dat u artikelen zonder betalen de winkel uit wil smokkelen..Edwin: weet u het zeker? Ja, volgens de kassa-juffrouw heeft u enkele artikelen bij u die niet wilde betalen..Edwin: weet ze het zeker? inmiddels vind hij het niet leuk meer, genant kijkt hij om zich heen...iedereen kan mee genieten van dit toneelspel...Ja! Weet u het echt heel zeker?? (ongelofelijk wat een arrogantie dacht hij nog...) Ja...Hij heeft zijn zakken leeggehaald, portemonee, bankpas, bonnetjes...sleutels..alles gooide hij in zijn karretje...die rij die steeds langer werd geniet mee...Zwijgend doet hij alles weer in zijn jas, klopt zijn handjes netjes af...Ik weet ZEKER dat ik alles betaal. Geduldig blijft hij in de rij staan en doet net of er niets gebeurd was en laat de verbaasde mensen achter, niemand zei wat, het was bijna muisstil ondanks het muziekje op de achtergrond.. De lieverd is kalm gebleven, intelligent als hij is, en binnenkort psychiater, heeft zich moedig en kalm gedragen, waardig ...ik zou op zo'n moment ontploffen...Edwin niet! Naast intelligent is Edwin een gevoels-mens en het hele gebeuren heeft hem veel verdriet aangedaan, toch wel.. Hoeveel anderen werden op deze manier of erger behandeld in een winkel..en hoeveel anderen werden wel boos, gingen slaan of schreeuwen? ik weet dat ik niet zo kalm zou reageren als Edwin, maar mocht het mij overkomen dan zou ik net zoals Edwin willen reageren..dat geeft meer voldoening dan schreeuwen of erger... Edwin... :goedzo: :zwaai: Sahira!

sahira
03-07-2003, 15:36
Origineel gepost door nasima30 Geduld is een schone zaak. Precies...geduldig zijn en intellent zijn twee gaven die Edwin bezit, en hij gebruikt ze op een goede manier..daar leer ik veel van! Ik hoop dat hij een goede psychiater zal zijn Insha Allah!

hicham2004
03-07-2003, 15:38
Persoonlijk lijkt het me voor iedereen vreselijk zoiets (vooral als je het wel gedaan zou hebben). Maar bedoel je met je tekst dat hij een zwarte Edwin is en niet een blanke Edwin en daarom aangehouden werd of wil je zeggen dat kassieres niet zo moeten zeuren als ze iemand van diefstal verdenken en bij twijfel geen melding moeten doen?

rnaj
03-07-2003, 15:46
Origineel gepost door nasima30 Edwin-Sudanees-32 jaar- dreadlocks-psychiater Nasima, dit vind ik wel een hele korte samenvatting van het artikel. Denk niet dat het de inhoud goed weergeeft.

hhtWillem
03-07-2003, 15:57

Zo'n anderhalf jaar geleden deed ik boodschappen in de AH . Mijn zoontje van, toen 4jaar, zat ik mijn winkelwagentje. Op enig moment zag hij in een bak van die plastic waterpomp buksen liggen. Er lagen nog 3 oranje 2 gele en 1 roodkleurige in die bak. Naast mij liep een (ik denk aan het uitelijk te zien) Somalische vrouw met 2 kinderen in haar wagentje. Mijn zoontje ziet die rode buks en grist um uit die bak. Hij zei, mag ik die? Mij best. Op dat moment hoor ik gehuil naast me, bleek dat dat jochie van die vrouw ook die rode wilde. Ik zag die vrouw duidelijk geirriteerd naar mij en mijn zoontje kijken. Maar tsja...mijn zoontje had hem het eerst dus ik liep door. Na de kassa werd ik door een man verzocht even mee te lopen. Ik vroeg " waarom en wie is u"? Hij zei me dat hij mijn boodschappen na wilde kijken en dat hij van de beveiliging was. Ik liep mee naar een inpaktafel, overlegde mijn kassabon en liet hem de inhoud van mijn zakken en boodschappentas zien. Het bleek allemaal in orde. Ik vroeg hem, waar heeft u het idee vandaan dat ik wat zou wegnemen zonder te betalen, of waar heeft u dat opgemerkt? Hij zei, ik heb niets opgemerkt, ik kreeg de tip van een vrouw die zei dat u uw zakken vol had zitten en omdat u Nederlander was, dat allemaal zomaar kon doen. Ik vroeg hem " u kreeg een tip?? wie was die vrouw dan?" De man zei, " dat was ook een klant, een buitenlandse mevrouw met 2 kindjes" Ik kon er vrolijk om lachen. De moraal van dit verhaal.... " het gebeurt ons allemaal !"

hhtWillem
03-07-2003, 16:07
Origineel gepost door sahira Edwin is een uit Soedan gevluchte man, 32 jaar en studeerd op dit moment voor psychiater. Hij heeft zijn brains, maar niet de looks..althans voor een voor velen lijkt hij met zijn dread-locks meer op Bob Marley..dat hij slim en geduldig is komt niet in hen op! Edwin doet boodschappen bij een buurt-winkel..(al ruim twee jaar), bij het aansluiten van de wachtende rij voor de kassa voelde hij een gevoel van onbehagen, en wist niet precies waarom. De kassa-juffrouw ziet hij bellen, en vraagt zich af of dit nog lang duurt (vrouw-lief is hoogzwanger en wacht op haar ijsje.. ;) ) en een moment later komt er een man op hem af. Hij verzoekt Edwin mee te gaan en verbaasd zegt Edwin: Nee, legt u me eerst waarom.. de man: er is een vermoeden dat u artikelen zonder betalen de winkel uit wil smokkelen..Edwin: weet u het zeker? Ja, volgens de kassa-juffrouw heeft u enkele artikelen bij u die niet wilde betalen..Edwin: weet ze het zeker? inmiddels vind hij het niet leuk meer, genant kijkt hij om zich heen...iedereen kan mee genieten van dit toneelspel...Ja! Weet u het echt heel zeker?? (ongelofelijk wat een arrogantie dacht hij nog...) Ja...Hij heeft zijn zakken leeggehaald, portemonee, bankpas, bonnetjes...sleutels..alles gooide hij in zijn karretje...die rij die steeds langer werd geniet mee...Zwijgend doet hij alles weer in zijn jas, klopt zijn handjes netjes af...Ik weet ZEKER dat ik alles betaal. Geduldig blijft hij in de rij staan en doet net of er niets gebeurd was en laat de verbaasde mensen achter, niemand zei wat, het was bijna muisstil ondanks het muziekje op de achtergrond.. De lieverd is kalm gebleven, intelligent als hij is, en binnenkort psychiater, heeft zich moedig en kalm gedragen, waardig ...ik zou op zo'n moment ontploffen...Edwin niet! Naast intelligent is Edwin een gevoels-mens en het hele gebeuren heeft hem veel verdriet aangedaan, toch wel.. Hoeveel anderen werden op deze manier of erger behandeld in een winkel..en hoeveel anderen werden wel boos, gingen slaan of schreeuwen? ik weet dat ik niet zo kalm zou reageren als Edwin, maar mocht het mij overkomen dan zou ik net zoals Edwin willen reageren..dat geeft meer voldoening dan schreeuwen of erger... Edwin... :goedzo: :zwaai: Sahira! Ik vraag me af of dit verhaal wel juist is. Je schrijft dat de rij achter die man steeds langer werd. Hij stond dus nog VOOR de kassa, in de rij ..en moest dus nog afrekenen. Op dat moment kun je je nog niet aan diefstal schuldig maken. Dat kan pas NA de kassa !! En kan men dus ook nog niet vragen of je dingen in je zak hebt zitten. Diefstal in een supermakrt is pas een voltooid delict als je het afrekenpunt (de kassa dus) VOORBIJ bent. of stond hij in de rij voor de inpaktafel?? :rolleyes: Ik vraag me af hoeveel mensen DIT hebben meegemaakt, maar ik denk Niemand!! Men kan je, voor de kassa, hooguit verzoeken gebruik te maken van het winkelmandje of winkelwagentje, maar diefstal VOOR de kassa KAN niet.

rnaj
03-07-2003, 16:17
jaja, Willem trap er niet in. Vrouwen hebben bedienden, mannen een harem.

rnaj
03-07-2003, 16:33
Willem, En later niet zeggen dat je het niet wist. Ik heb je gewaarschuwd.

saida_marokko
03-07-2003, 23:09
Origineel gepost door hhtWillem Ik vraag me af of dit verhaal wel juist is. Je schrijft dat de rij achter die man steeds langer werd. Hij stond dus nog VOOR de kassa, in de rij ..en moest dus nog afrekenen. Op dat moment kun je je nog niet aan diefstal schuldig maken. Dat kan pas NA de kassa !! En kan men dus ook nog niet vragen of je dingen in je zak hebt zitten. Diefstal in een supermakrt is pas een voltooid delict als je het afrekenpunt (de kassa dus) VOORBIJ bent. of stond hij in de rij voor de inpaktafel?? :rolleyes: Ik vraag me af hoeveel mensen DIT hebben meegemaakt, maar ik denk Niemand!! Men kan je, voor de kassa, hooguit verzoeken gebruik te maken van het winkelmandje of winkelwagentje, maar diefstal VOOR de kassa KAN niet. het kan wel.. als het verplicht is om een mandje te dragen dan hebben ze het recht als jij geen mandje draagt dat ze naar je toe komen om je te onderzoeken.. is vaker hier voorgekomen:) geloof me;)

sahira
04-07-2003, 22:37
Origineel gepost door hicham2004 Persoonlijk lijkt het me voor iedereen vreselijk zoiets (vooral als je het wel gedaan zou hebben). Maar bedoel je met je tekst dat hij een zwarte Edwin is en niet een blanke Edwin en daarom aangehouden werd of wil je zeggen dat kassieres niet zo moeten zeuren als ze iemand van diefstal verdenken en bij twijfel geen melding moeten doen? Edwin is zwart, heel zwart....het meisje/mevrouw was stellig in de overtuiging dat ze zag dat hij iets in zijn zakken had gestopt, wat er niet hoorde. bij voorbaat al schuldig gevonden!

sahira
04-07-2003, 22:41
Origineel gepost door hhtWillem Ik vraag me af of dit verhaal wel juist is. Je schrijft dat de rij achter die man steeds langer werd. Hij stond dus nog VOOR de kassa, in de rij ..en moest dus nog afrekenen. Op dat moment kun je je nog niet aan diefstal schuldig maken. Dat kan pas NA de kassa !! En kan men dus ook nog niet vragen of je dingen in je zak hebt zitten. Diefstal in een supermakrt is pas een voltooid delict als je het afrekenpunt (de kassa dus) VOORBIJ bent. of stond hij in de rij voor de inpaktafel?? :rolleyes: Ik vraag me af hoeveel mensen DIT hebben meegemaakt, maar ik denk Niemand!! Men kan je, voor de kassa, hooguit verzoeken gebruik te maken van het winkelmandje of winkelwagentje, maar diefstal VOOR de kassa KAN niet. het verhaal is waar....en dit verhaal gebeurd vaker, niet allen reageren zo als Edwin, maar het gebeurd... zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten...... :rolleyes:

doc25
04-07-2003, 22:45
meer dan 30 keer het woord edwin in een tekst van anderhalf alinea :rolleyes: en iemand uit Soedan die edwin heet ? uhm :rolleyes:

lady_khadija
04-07-2003, 22:49
Origineel gepost door hhtWillem Ik vraag me af of dit verhaal wel juist is. Je schrijft dat de rij achter die man steeds langer werd. Hij stond dus nog VOOR de kassa, in de rij ..en moest dus nog afrekenen. Op dat moment kun je je nog niet aan diefstal schuldig maken. Dat kan pas NA de kassa !! En kan men dus ook nog niet vragen of je dingen in je zak hebt zitten. Diefstal in een supermakrt is pas een voltooid delict als je het afrekenpunt (de kassa dus) VOORBIJ bent. of stond hij in de rij voor de inpaktafel?? :rolleyes: Ik vraag me af hoeveel mensen DIT hebben meegemaakt, maar ik denk Niemand!! Men kan je, voor de kassa, hooguit verzoeken gebruik te maken van het winkelmandje of winkelwagentje, maar diefstal VOOR de kassa KAN niet. had ik ook al opgemerkt........... :zwaai:

hhtWillem
04-07-2003, 22:55
Origineel gepost door sahira het verhaal is waar....en dit verhaal gebeurd vaker, niet allen reageren zo als Edwin, maar het gebeurd... zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten...... :rolleyes: ik schreef al, het gebeurt ons allemaal. Aan de ene kant vindt iedereen het hier een slappe hap maar als men iets vermoed is het gelijk moord en brand. Fijn dat Edwin zo rustig reageerde, zouden we allemaal moeten doen als er toch niets aan de hand is. Er wordt uiteindelijk per jaar nog altijd wel voor zo'n slordige 1,2 miljard bij elkaar gestolen uit winkels, dus mogen ze allert zijn en opletten? En dan vragen ze het ten onrechte?.... so what?...als je nix te verbergen hebt ben je ook zo weer klaar. Was bij mij ook... nix aan de hand hoor. en als de essentie van jou verhaal is, omdat hij zwart is...nou..ik ben zo blank als het maar zijn kan en mijn zakken gingen ook gewoon leeg. :cool: