Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : "Die extremisten moeten het Witte Huis uit"

grendel
03-07-2003, 13:38

Zijn werk in Oost Europa is wel zo een beetje klaar. Speculant en filantroop George Soros, lang betrokken bij de democratisering van het voormalige Oostblok, gaat zich richten op Amerika: "de groep rond Bush is een gevaar voor de wereldvrede". Een simpel pak, een net iets te grote bril, niet hip, niet duur. Zijn accent verradt hem ogenblikkelijk als een Hongaars-joodse immigrant. Maar dat is George Soros (1930) wel. Hoe rijk hij precies is weet niemand, maar dat het meerdere miljarden zijn staat vast. Hij had als een der eersten door dat de Internetzeepbel ging klappen, waarnij hij tijdig als zijn aandelen in die sector verkocht. Dat hij zich al grootste deel van zijn leven inspant voor wat hijzelf "de open samenleving" noemt , is minder bekend. Een samenleving die de grondrechten van burgers respecteert -mensenrechten, regeren volgens de wet- de democratie hoog houdt en haar burgers toegang biedt tot zaken als onderwijs. Ondanks dat het idee van de democratie wijd en zijd heeft postgevat, is Soros niet gerust op de toekomst van de open samenleving. "Ik was een aantal jaren zeer bezorgd over het marktfundamentalisme, maar vandaag de dag maak ik me ongeruster over het aanhoudende Amerikaanse imperialisme. We moeten die groep extremisten rond Bush uit het Witte Huis zien te krijgen, want ze veroorzaken een heleboel schade. Ze zijn een gevaar voor de wereldvrede". Hij wordt echt boos. Zijn stem gaat trillen. "Het zijn mensen die geloven datinternationale relaties slechts gebaseerd zijn op macht en dat recht in juridische en morele zin decoratie is. Ze doen uitspraken als: wie niet voor ons is, is tegen ons. Landen met een andere mening doen ze af als "Old Europe", en wie zich tegen de nieuwe, strenge veiligheidswetten in de Verenigde Staten keert, heult met terroristen. De mensen in het Witte Huis zijn extremisten, en dat soort mensen heeft de gewoonte om extreme dingen te doen. Dan verliezen ze de goedkeuring van de kiezers. Want de meeste mensen zijn niet extreem. Dus wij kunnen deze zaken corrigeren. Het gevecht voor de open samenleving moet in de Verenigde Staten gevoerd worden. de Verenigde Staten zijn de dominante macht in de wereld, wij bepalen de wereldagenda. Samenwerking op welk gebied dan ook werkt niet als de Verenigde Staten niet betrokken zijn. Helaas worden wij wij op dit moment geleid door mensen die eropuit zijn om de Amerikaanse supermatie overal te vestigen, die niet geinteresseerd zijn in samenwerking. Dat klinkt toch een beetje doemdenkerig voor een optimist. "Ik ben zeer bezorgd over onze beschaving. De destructieve kracht die we bezitten is zo groot, de militaire macht, de atoomwapens. Ik ben bang dat we ze verkeerd zullen inzetten. De democratie is fragiel, ik heb haar al eerder zien instorten. De macht van de Verenigde Staten kan gemakkelijk misbruikt worden. En er is heel weinig te zien van een burgerbeweging die zich tegen de regering verzet" Vrij Nederland 28/6/03 -------------------------- Als Amerika nu de vijand wordt van de open samenleving dan is dat de kans voor Europa. Vinden jullie dat ook ? ;)

grendel
03-07-2003, 14:12
Origineel gepost door Yahya Ja, ik reageer nog wel zometeen of een andere keer uitgebreider Okiedokie, Yahya Doe rustig aan. ;)

rnaj
03-07-2003, 14:24
En ik altijd maar denken dat mensen met veel geld conservertief zijn. Hij wordt wel beschuldigd van aandelenhandel met voorkennis, maar dat vergeef ik hem hij doet ook goede dingen met dat geld. Grendel, dan nog even de titel, ik zou het niet willen beperken tot het Witte Huis

grendel
03-07-2003, 14:43
Origineel gepost door rnaj En ik altijd maar denken dat mensen met veel geld conservertief zijn. Hij wordt wel beschuldigd van aandelenhandel met voorkennis, maar dat vergeef ik hem hij doet ook goede dingen met dat geld. Grendel, dan nog even de titel, ik zou het niet willen beperken tot het Witte Huis Het was toevallig de titel van het stuk, maar het geldt natuurlijk voor alle extremisten. ---------- George Soros: Van megaspeculant tot filantropische cultheld De megaspeculant en filantroop George Soros is tegenwoordig een van de voornaamste criticasters van het marktfundamentalisme en pleitbezorgers van de mondiale 'civil society'. Om zijn woorden kracht bij te zetten schenkt hij jaarlijks honderden miljoenen dollars aan mensenrechtenorganisaties, vrije media en talloze andere clubs. Zijn filantropische activiteiten roepen echter wel vragen op. Vorig jaar ging de Hongaarse-Amerikaan George Soros na een aantal minder succesvolle jaren met pensioen als manager van zijn Quantum Fund. Hij wilde zich volledig gaan wijden aan de 'goede zaak' en beloofde zijn vermogen - nogal altijd geschat op zo'n vijf miljard dollar - voor zijn tachtigste verjaardag weg te geven aan individuen en organisaties die strijden voor een vrije en open samenleving. Als dit waar is (ik ga ervan uit) dan zouden er meer zijn voorbeeld moeten volgen. Dat geld nemen ze toch niet mee na hun dood. ;)

Rajaa
03-07-2003, 14:58

Origineel gepost door rnaj Grendel, dan nog even de titel, ik zou het niet willen beperken tot het Witte Huis Dan moet je bij Vrij Nederland zijn :rolleyes: En bovendien, de 'groep rond Bush' bevindt zich toch in het Witte huis. Of bedoel je iets anders? Die Soros, ik deel zijn mening nu alleen zijn bankrekening nog ;)

rnaj
03-07-2003, 15:22
Sorry, ik wist wel dat het de oorspronkelijke titel uit de Vrij Nederland was, en natuurlijk de rest van die kliek zit inderdaad in het Witte Huis. Maar toen ik het vanmiddag weer opnieuw las toen dacht ik extremisten heb je overal en ik heb een hekel aan extremisten dus waarom zullen we ons tot het Witte Huis beperken.

grendel
03-07-2003, 15:32
Origineel gepost door rnaj Sorry, ik wist wel dat het de oorspronkelijke titel uit de Vrij Nederland was, en natuurlijk de rest van die kliek zit inderdaad in het Witte Huis. Maar toen ik het vanmiddag weer opnieuw las toen dacht ik extremisten heb je overal en ik heb een hekel aan extremisten dus waarom zullen we ons tot het Witte Huis beperken. In het Saoedisch koningshuis lopen er ook genoeg :D Maar goed, First things first. De rest komt ook wel aan de beurt.

rnaj
03-07-2003, 18:18
Als ik af en toe de krant lees denk ik wel eens dat we beter eerst even onze eigentuin kunnen schoonvegen.

grendel
03-07-2003, 22:21
Origineel gepost door rnaj Als ik af en toe de krant lees denk ik wel eens dat we beter eerst even onze eigentuin kunnen schoonvegen. Zeg dat maar aan Georgie ;) :zwaai:

grendel
04-07-2003, 11:25
But when we were putting the board together, somebody [Fred Malek] came to me and said, look there is a guy who would like to be on the board. He's kind of down on his luck a bit. Needs a job. Needs a board position. Needs some board positions. Could you put him on the board? Pay him a salary and he'll be a good board member and be a loyal vote for the management and so forth. I said well we're not usually in that business. But okay, let me meet the guy. I met the guy. I said I don't think he adds that much value. We'll put him on the board because - you know - we'll do a favor for this guy; he's done a favor for us. We put him on the board and [he] spent three years. Came to all the meetings. Told a lot of jokes. Not that many clean ones . And after a while I kind of said to him, after about three years - you know, I'm not sure this is really for you. Maybe you should do something else. Because I don't think you're adding that much value to the board. You don't know that much about the company. He said, well I think I'm getting out of this business anyway. And I don't really like it that much. So I'm probably going to resign from the board. And I said, thanks - didn't think I'd ever see him again. His name is George W. Bush. He became President of the United States. So you know if you said to me, name 25 million people who would maybe be President of the United States, he wouldn't have been in that category. So you never know. Anyway, I haven't been invited to the White House for any things. David Rubenstein, co-founder and Managing Director of The Carlyle Group, the "world's largest private equity firm,". http://www.prorev.com/bushcarlyle.htm ;)