Bekijk originele versie : doel van tekst koran
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
frommy33
03-07-2003, 10:08
In veel discussies over dit forum wordt vaak het argument gebruikt: 'dat staat letterlijk in de koran'. Zonder ook maar een seconde te twijfelen zou ik graag een andere benadering van de koran willen voorstellen. Stel niet langer de letterlijke tekst centraal, maar het doel van die tekst. Andere tijden vragen om andere manieren om een doel te bereiken. Het doel zelf, de reden waarom een regel of vorschrift is opgesteld is tijdloos.
Bekijk dus voortaan met welk doel een regel of voorschrift is opgesteld en bedenk dan hoe dat TIJDLOZE doel kan worden bereikt.
frommy33
03-07-2003, 10:14
Het is zeker niet mijn bedoeling om mensen lastig te vallen, ik ben gewoon zeer benieuwd of er mensen zijn die mijn liberale opvattingen over relgie delen, en gisteren heb ik moeten constateren dat die mensen er zeker zijn.
Frommy, hoe wil je als niet-moslim (dat ben je toch??) ons gaan vertellen hoe we beter de koran zouden interpreteren?? :confused:
frommy33
03-07-2003, 10:24
Dat snap ik, maar ik opper dus om het doel van al die woorden letterlijk en tijdloos te volgen, en dat alleen de weg naar dat doel misschien anders is geworden.
Een willekeurig voorbeeld, dat overigens niets met religie te maken heeft:
als de regel zou zijn:
als je zwanger bet vertel je dat zo snel mogelijk aan je moeder.
zou duizend jaar geleden de weg zijn:
loop er naar toe en vertel het haar
maar nu zou de weg zijn:
Stap in de auto en rijdt naar haar toe
Kortom: zelfde doel, andere weg
hicham2004
03-07-2003, 10:28
Frommy, weet je wel waar je aan begint met zo'n topic?
Als in de koran staat: dan loopt men.....
Dan loopt men gewoon! Einde discussie.
(wat ik wil zeggen is dat je probeert een Ajax-fan te vragen 100 redenen te geven waarom Feijenoord toch beter is).
frommy33
03-07-2003, 10:31
Hicham,
Redeneer nou eens anders! Als er staat 'lopen' denk je dan echt dat het iemad boeit of je loopt of niet? Natuurlijk niet, als je het maar zo snel mogelijk vertelt.
frommy33
03-07-2003, 10:35
Letterlijk kennen is ook een goede zaak, het enige punt dat ik wil maken is dat het implementeren in het dagelijks leven van de verzen, moet volgens het letterlijke doel en niet perse langs de letterlijke weg
hicham2004
03-07-2003, 10:48
Origineel gepost door Amazoeloe
Hicham hou je gezeik over de koran voor bij je thuis. Einde discussie. Ben je islamoloog geworden ?
AMAZOELOE
DE MAN DIE ZIJN VOLK LEERT VECHTEN
Als ik uit jouw woorden begrijp dat alleen een islamoloog (of theoloog) uitspraken mag doen over de koran (je zal het natuurlijk weer anders bedoeld hebben), dan begrijp ik niet waarom zoveel waarde wordt gehecht aan een boek dat blijkbaar alleen door een islamoloog begrepen kan worden. Had god het niet voor iedereen bedoelt? De koran:
- is pas NA de dood van de profeet is samengesteld
- niet heeft kunnen voorkomen dat er nu tientallen stromingen zijn binnen de islam
- is in een taal is gesteld dat slechts door een minderheid van de molims perfect wordt beheerst (wat dus niet het Marokkaans of Egyptisch is)
- Waar zelfs islamologen onderling verschillende interpretaties over hebben
- etc. etc.
Ik vind het raar dat mensen blind vertrouwen hebben in een boek waar na 1400 jaar nog steeds ruzie over gemaakt wordt.
Wat Frommy jullie wil uitleggen is dat je moet kijken naar het doel van een tekst en niet met welke letters dit wordt beschreven.
Trouwens, waarom zou het einde discussie zijn? we zijn hier om elkaar een beetje bezig te houden meer niet.
islamietje114
03-07-2003, 11:07
Origineel gepost door hicham2004
Als ik uit jouw woorden begrijp dat alleen een islamoloog (of theoloog) uitspraken mag doen over de koran (je zal het natuurlijk weer anders bedoeld hebben), dan begrijp ik niet waarom zoveel waarde wordt gehecht aan een boek dat blijkbaar alleen door een islamoloog begrepen kan worden. Had god het niet voor iedereen bedoelt? De koran:
- is pas NA de dood van de profeet is samengesteld
- niet heeft kunnen voorkomen dat er nu tientallen stromingen zijn binnen de islam
- is in een taal is gesteld dat slechts door een minderheid van de molims perfect wordt beheerst (wat dus niet het Marokkaans of Egyptisch is)
- Waar zelfs islamologen onderling verschillende interpretaties over hebben
- etc. etc.
Ik vind het raar dat mensen blind vertrouwen hebben in een boek waar na 1400 jaar nog steeds ruzie over gemaakt wordt.
Wat Frommy jullie wil uitleggen is dat je moet kijken naar het doel van een tekst en niet met welke letters dit wordt beschreven.
Trouwens, waarom zou het einde discussie zijn? we zijn hier om elkaar een beetje bezig te houden meer niet.
beste hicham,
onlangs heb jij een topic geopend over het feit dat jij NIET gelovig bent, ok dat respecteren wij maar ik heb 1 vraag voor jou welke richting wil jij op door ten eerste te zeggen dat de koran pas is geopenbaard NA de dood van de profeet (saw) en waar heb je het lef vandaan om ons nog te vragen waarom wij nog steeds blind geloven in ons heilige boek na 1400 jaar??!!! jij weet echt werkelijk niet waar jij over praat.
en frommy waarom wij altijd versen erbij halen is omdat er hier figuren rond surfen die zeggen dat de islam zus en zo zegt. met nadruk over de ISLAM dus niet over de marokkaanse cultuur en dergelijke. en wie houd ons tegen om niet de versen te gebruiken? wat moeten we dan gebruiken de lieftallige bijbel van nu zeker elke non heeft hem als een dagboek gebruikt man!! kom alsjeblieft niet als mensen die hier totaal geen verstand van hebben praten over de islam!!
enne yahya laat deze mensen lekker praten man wij weten wel beter!!;)
Je gelooft of je gelooft niet. Wat je niet kunt doen is het geloof telkens maar weer aanpassen zodat het in je straatje past.
Ook kun je niet klakkeloos te pas en te onpas Koranteksten als bewijs aanvoeren. Je moet weten wanneer en in welke situatie de tekst is geopenbaard. Er zijn stukken in de koran die een eerdere tekst opheffen. Zonder deze kennis (Koranwetenschappen en tafsier) zou je de plank nog wel eens volledig mis kunnen slaan.
Elke moslim wordt geacht zelf kennis op te doen en niet blindelings de geleerden te volgen. Dat wil niet zeggen dat we moeten twijfelen aan alles wat zij beweren. Immers zij bezitten meer kennis dan de gemiddelde moslim.
hicham2004
03-07-2003, 11:10
Origineel gepost door Yahya
Als niet-Moslim kick je er zeker op om de Islam te bekritiseren.
De Koran is gedurende de laatste 20 levensjaren van de profeet(saws) geopenbaard. Die verzen werden opgeschreven, en later zijn ze in een boek geschreven.
Dus je moet niet doen alsof het een verzinsel is dat na de dood van de profeet(saws) is geschreven.
Het was al geschreven.
Die tientallen stromingen zijn het gevolg van de werken die de Saytan verricht. De Saytan is niet werkloos, hij zal tot het einde der tijden zijn best doen om verdeeldheid te zaaien onder de Moslimgemeenschap en hij zal zijn best doen om zoveel mogelijk zielen mee naar de hel te sleuren.
Het was Allah's(swt) wil om de verzen in een niet bekend Arabisch-achtig taaltje te openbaren.
Je kan je meerdere dingen afvragen, zoals: Waarom worden mensen geen 200jaar oud ?
Dat zijn onzinnige vragen.
Wij mensen hebben geen inbreng tegen de wil van Allah(swt).
Wat hij(swt) wil zal geschieden.
Noem mij verschillende interpretaties van enkele Islamologen..?
Praat niet over hetgeen je geen weet over hebt.
- ik bekritiseer helemaal niet, ik geef gewoon mijn menig, net zoals jij dat doet
- er is veel bekend over het ontstaan van de koran, een ieder die geinteresseerd is kan dat zelf lezen, informatie in overvloed op internet
- zoals jij dat stelt is de Saytaan dus een "wezen" dat lost staat van god die hierover geen macht heeft. Waarom zou god dan zo iets toestaan vraag ik me af? (of hebben we hier met de aloude islamitische gewoonte om maar de saytaan de schuld te geven)
- het Arabische-achtige taal was toen wel degelijk bekend, anders was het namelijk nog geen taal
- er zijn geen onzinnige vragen, alleen onzinnige antwoorden
islamietje114
03-07-2003, 11:11
oh ja ik was nog wat vergeten je had het over de taal van de koran blijkbaar loop je zo achter dat er 7 verschillende talen zijn waarin de koran is geschreven de 2 grootste zijn: warsh en hafs. en je hoeft ooke cht niet de arabische taal te beheersen om de koran te leren, lezen en begrijpen !!
en de tientallen stromingen waar jij het over hebt zijng ewoon gevromd door de menseenheid zelf die denken dat ze een 2e Allah zijn ofzo. zij gaan het binnekort merken...
en oh ja nog 1 laatste ding: kom alsjeblieft niet die islamologen naar beneden halen. want als jij enig verstand had hiervan dan weet jij ook dat er verschillende hadiths zijn en dat er maar een paar te vertrouwen zijn. maar ja er zijn van die imbecielen zoals jij die doen alsof ze dat niet weten!!:)
hicham2004
03-07-2003, 11:15
Origineel gepost door islamietje114
waar heb je het lef vandaan om ons nog te vragen waarom wij nog steeds blind geloven in ons heilige boek na 1400 jaar
je moet wel goed citeren islamietje: ik zei nog steeds ruzie (en dus onenigheid) na 1400 jaar. Ik zei ook dat IK het raar vond, niet jullie. En waar ik het lef vandaan haal: bij mij zelf.
Niemand hoeft zich door mij aangevallen te voelen. Net zo min als ik dat gevoel bij jullie krijg.
hicham2004
03-07-2003, 11:17
Origineel gepost door islamietje114
oh ja ik was nog wat vergeten je had het over de taal van de koran blijkbaar loop je zo achter dat er 7 verschillende talen zijn waarin de koran is geschreven de 2 grootste zijn: warsh en hafs. en je hoeft ooke cht niet de arabische taal te beheersen om de koran te leren, lezen en begrijpen !!
en de tientallen stromingen waar jij het over hebt zijng ewoon gevromd door de menseenheid zelf die denken dat ze een 2e Allah zijn ofzo. zij gaan het binnekort merken...
en oh ja nog 1 laatste ding: kom alsjeblieft niet die islamologen naar beneden halen. want als jij enig verstand had hiervan dan weet jij ook dat er verschillende hadiths zijn en dat er maar een paar te vertrouwen zijn. maar ja er zijn van die imbecielen zoals jij die doen alsof ze dat niet weten!!:)
Ik vraag me toch nu wel af wat Amazoeloe van deze tekst vindt. Ik heb zo'n vermoeden.....
islamietje114
03-07-2003, 11:18
wat voor vermoeden heb je.....wat amazoeloe van de tekst vind mag tie zelf weten...;)
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.