Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Wanneer stop je met eten? (Shour)

_NooR_
02-10-2006, 05:43

Ja, het is nog erg vroeg en ik post al een topic. Ik ben nou eenmaal een ochtendmens, eenmaal wakker, dan kan ik niet meer terug gaan slapen. Afijn, ik wilde van jullie weten tot wanneer je mag blijven eten. Is dat tot imsak of tot el fadjr? Er bestaat nogal wat discussie hierover bij ons thuis. Groet, NooR

gandora
02-10-2006, 05:44
Ja, het is nog erg vroeg en ik post al een topic. Ik ben nou eenmaal een ochtendmens, eenmaal wakker, dan kan ik niet meer terug gaan slapen. Afijn, ik wilde van jullie weten tot wanneer je mag blijven eten. Is dat tot imsak of tot el fadjr? Er bestaat nogal wat discussie hierover bij ons thuis. Groet, NooR Zou ik wel willen weten :D Erg als je niet meer kan slapen he

_NooR_
02-10-2006, 05:46
Zou ik wel willen weten :D Erg als je niet meer kan slapen he Ach ja, het went he. Ik ben mn hele leven al zo. Ik kan wel in bed gaan liggen, maar slapen doe ik niet. Dus lig ik maar in bed met mn laptop op schoot. Groet, NooR

gandora
02-10-2006, 05:48
Ach ja, het went he. Ik ben mn hele leven al zo. Ik kan wel in bed gaan liggen, maar slapen doe ik niet. Dus lig ik maar in bed met mn laptop op schoot. Groet, NooR hoe laat moet je werken of naar school ?

_NooR_
02-10-2006, 05:54

hoe laat moet je werken of naar school ? Vandaag ben ik vrij. Gelukkig! Kijk er nog niet naar uit om te gaan werken of studeren. Btw, ik loop volgens mij zwaar achter op mn huiswerk. Oei! Stoute NooR! Vanmiddag maar de boel inhalen, als ik zo snugger kan zijn om bij marokko.nl vandaan te blijven. :hihi: Groet, NooR

ballarina
02-10-2006, 05:59
Je moet naar de tijden van imsaak kijken, dat is meestal iets meer dan 20 min. voor fadjr. zit hier ook op fadjr te wachten.succes :goedzo:

Goegie
02-10-2006, 06:50
Je moet naar de tijden van imsaak kijken, dat is meestal iets meer dan 20 min. voor fadjr. zit hier ook op fadjr te wachten.succes :goedzo: Spreek niet zonder daliel, het kan je veel kosten.

Goegie
02-10-2006, 06:53
De juiste mening is dat je eet tot het horen van de Adhaan voor fajr..in dit geval, de tijdstip voor het fajr gebed. Allaah swt houdt van degene die hun vasten snel breken (salaat AlMaghrib) en van degene die eten tot op het laatste moment. (Salaat Al Fajr) Plaats zo daliel inshaAllaah!

7eloua
02-10-2006, 06:56
Wat is het oordeel m.b.t wat Al-Imsaak heet? Vraag: In een overlevering van Zaid bin Thaabit, wordt verhaald dat de boodschapper van Allah stopte met het eten en drinken in een tijdspanne waarin men 50 verzen kan reciteren voor de komst van Fajr. In een eerdere uitspraak heeft u gezegd dat het (expres) stoppen met eten en drinken voor Fajr een bid’ah (vernieuwing) is, maar deze hadieth bewijst toch het tegendeel? Antwoord: Sheikh Mohammad Saalih’ al Moenadjied antwoordde hierop met het volgende: Al Boekhaarie (1921) heeft van Anas overgeleverd, dat Zaid bin Thaabit zei: "wij aten soehoer met de boodschapper van Allah, daarna stond hij op om te bidden." Ik [Anas] zei: "hoe lang zat er tussen de adhaan en de soehoer?" Hij zei: "zo lang als het duurt om 50 verzen te reciteren." Deze hadieth toont aan dat de boodschapper van Allah zijn soehoer at zoveel tijd voor de adhaan, en geenszins dat de boodschapper van Allah begon met vasten en dus stopte met eten en drinken zoveel tijd voor Fajr. Er is een verschil tussen het tijdstip van soehoer en het stoppen met eten en drinken, dat is duidelijk, Alle lof zij Allah. Het is net als het zeggen, "Ik at soehoer twee uur voor Fajr." Dit wil niet zeggen dat je begon met vasten vanaf dat tijdstip, maar dat je simpelweg aangeeft wanneer jij soehoer hebt gegeten, Wat opgemaakt kan worden uit de hadieth van Zaid bin Thaabit (moge Allah tevreden met hem zijn), is dat het moestahabb is om de sahoer uit te stellen en dat het niet moestahabb is om te stoppen met eten en drinken zoveel tijd voor Fajr. Allah heeft degenen die de intentie hebben om te vasten geboden om te eten en drinken, totdat zij er zeker van zijn dat de zonsopkomst gekomen is. Allah zegt: "...en eet en drinkt tot de witte draad (licht) en de zwarte draad (duisternis) van de Fajr (ochtendschemering) voor jullie te onderscheiden is. Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang..." [al-Baqarah 2:187] (Vervaardigd door Aboe Bakr al-Jassaas in Ahkaam al-Qor-aan, 1/265) Het is dus toegestaan om geslachtsgemeenschap te hebben, te eten en te drinken gedurende de nachten van de Ramadan, vanaf het begin van de nacht, tot zonsopkomst - hierna zijn wij geboden om te vasten totdat de nacht valt. Al-Boekhaarie (1919) en Moesliem (1092) hebben van 'Aa-ishah overgeleverd, dat Bilaal gewoon was de adhaan te verrichten 's nachts en dat de boodschapper van Allah zei: "eet en drink, totdat Ibn Oemm Maktoem de adhaan verricht, want hij verricht de adhaan niet totdat de zonsopkomst komt." An-Nawawi zei in al-Majmoe’ (6/406): “Onze metgezellen en andere geleerden hebben overeenstemming bereikt, over het feit dat soehoer Soennah is en dat het uitstellen ervan de voorkeur heeft. Het bewijs hiervoor zijn de authentieke overleveringen. Ook doordat de sahoer, en het uitstellen ervan, men helpt om te vasten en zij een onderscheid met zich mee brengen ten opzichte van de koeffaar. Bovendien is de dag het tijdstip van het vasten, dus zit geen logica in het uitstellen van de iftaar of het wegblijven van het eten van soehoer aan het einde van de nacht.” Het Staande Committee (10/284) werd gevraagd: ik heb in sommige tafsiers (d.w.z. uitleg van de Qor-aan) gelezen, dat de vastende persoon dient te stoppen met eten en drinken, 20 minuten voor de adhaan van Fajr en dit is omschreven als het zich bevinden aan de veilige zijde. Hoeveel tijd dient er te zijn tussen het stoppen met eten en drinken en de adhaan van Fajr in de Ramadan? Wat is het oordeel over degene die de moeadhien (oproeper tot het gebed) hoort zeggen “as-salaatoe khayroen min an-nawm (het gebed is beter dan de slaap)" en hij drinkt totdat de adhaan ophoudt - is dit correct? Zij antwoordden: het basisprincipe betreffende de vastende persoon, wanneer hij dient te beginnen en stoppen met eten en drinken, is de vers waarin Allah zegt: "...en eet en drinkt tot de witte draad (licht) en de zwarte draad (duisternis) van de Fajr (ochtendschemering) voor jullie te onderscheiden is. Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang..." [al-Baqarah 2:187] Het is toegestaan om te eten en drinken tot zonsopkomst, hetgeen dat de witte draad van licht impliceert; dat is het uiterste tijdstip tot wanneer men mag eten en drinken. Wanneer de tweede zonsopkomst komt, is het haraam om te eten en drinken en andere zaken te verrichten die het vasten verbreken. Degene die drinkt, terwijl de adhaan van de Fajr verricht wordt: indien de adhaan komt na de tweede zonsopkomst, dan dient hij de dag in te halen, maar indien dit was voor de (eerste) zonsopkomst, dan dient hij niets in te halen. Sheikh ibn Baaz (moge Allah tevreden met hem zijn) werd gevraagd over het stoppen met eten en drinken 15 minuten voor de Fajr. Hij (moge Allah hem genadig zijn) antwoordde: ik ken hiervoor geen basis, in tegenstelling hiertoe toont de Qor-aan en de Soennah ons aan dat wij dienen te stoppen met eten en drinken wanneer de zonsopkomst komt, omdat Allah zegt: "...en eet en drinkt tot de witte draad (licht) en de zwarte draad (duisternis) van de Fajr (ochtendschemering) voor jullie te onderscheiden is. Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang..." [al-Baqarah 2:187] De boodschapper van Allah zei ook: "De zonsopkomst is van twee typen, een zonsopkomst wanneer het haraam wordt om te eten en toegestaan is om te bidden en een zonsopkomst wanneer je niet dient te bidden (d.w.z. het Fajr-gebed) en het toegestaan is om te eten." Overgeleverd door ibn Khoezaymah en al-Haakiem, die het als sahieh heeft geclassificeerd in Boeloegh al-Maraam. Tevens zei de boodschapper van Allah: Bilaal verricht de adhaan 's nachts, dus eet en drink totdat Ibn Oemm Maktoem de oproep tot het gebed verricht." De overleveraar zei: Ibn Oemm Maktoem was een blinde man die de oproep tot het gebed niet verrichte, totdat iemand tegen hem zou zeggen, 'de morgen is gekomen, de morgen is gekomen.'" Sahieh - Moettafaqoen 'aleih (Uit: Majmoe’ Fataawa Ibn Baaz, 15/281) Excuse me for copy and paste :o

Goegie
02-10-2006, 06:58
Vraag: Wat is het oordeel over het eten en drinken terwijl de Moe-addzien de Adzaan verricht of een klein ogenblik na het verrichten van de Adzaan, vooral als er geen precisie is over het aanbreken van de Fadjr? Antwoord: Sheikh Moh'ammad Ibn Saalih' Al-'Oethaymien gaf op deze vraag de volgende antwoord: De grens die een scheiding tussen het niet-vasten en vasten vormt is het aanbreken van de Fadjr, dit gezien de Uitspraak van de Verhevene: “Nu mogen jullie dan omgang met hen hebben. En streeft naar wat Allah voor jullie bepaald heeft. En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadjr.” [1] En gezien de uitspraak van de profeet (Allah's vredesgroeten en prijzingen zij met hem): “Eet en drinkt tot dat Ibn Oem Maktoem oproept tot het gebed, hij roept pas op tot het gebed als de Fadjr is aangebroken.” Dus er wordt gekeken naar het aanbreken van de Fadjr…als de Moe-addzien betrouwbaar is en hij zegt dat hij pas oproept naar het gebed als de Fadjr is aangebroken, dan is het verplicht om te beginnen met vasten op het moment dat je zijn Adzaan hoort, maar als de Moe-addzien de Adzaan gissenderwijs verricht dan is het beter voor de mensen om te beginnen met vasten bij het horen van de Adzaan, tenzij zij zich op het platteland bevinden en het aanbreken van de Fadjr kunnen waarnemen. In dat geval is men niet verplicht om te beginnen met vasten ook al hoort hij de Adzaan, (men kan blijven eten) totdat hij het aanbreken van de Fadjr ziet als er op dat moment geen belemmering is om dit waar te nemen. De reden hiervoor is dat Allah (de Verhevene) het oordeel heeft gekoppeld aan het onderscheid tussen de witte draad en de zwarte draad van Fadjr, en de profeet (Allah's vredesgroeten en prijzingen zij met hem) zei over de Adzaan van Ibn Oem Maktoem: “Hij roept pas op tot het gebed als de Fadjr is aangebroken.” Ik wil hierbij waarschuwen voor iets wat sommige Mo-addzienien doen, en dat is dat zij 4 of 5 minuten vóór het aanbreken van de Fadjr oproepen tot het gebed en beweren dat dit behoort ter voorzorg dat men tijdig begint met vasten. Dit omschrijven wij als “overdreven” en niet als het voorzorg nemen volgens de islamitische wetgeving... en de profeet (Allah's vredesgroeten en prijzingen zij met hem) zei: “Degenen die overdrijven zullen zich verwoesten”, en het is geen juiste voorzorgmaatregel, omdat zij het gebed hieronder laten lijden. Veel mensen beginnen met bidden nadat de Moe-addzien klaar is met de Adzaan, en als de Moe-addzien de Adzaan verricht vóór het aanbreken van de Fadjr, dan bidden deze personen de Fadjr te vroeg, en het gebed is ongeldig als het voortijdig verricht wordt. Hierdoor worden dus degenen die het gebed verrichten geschaad en ook degenen die vasten, omdat degenen die willen vasten onthouden worden van het nuttigen van eten of drinken, terwijl Allah (de Verhevene) dit hen heeft toegestaan. Deze Moe-addzien is onrechtvaardig jegens de vastenden, omdat hij hen hetgeen heeft verboden wat Allah (de Verhevene) hen heeft toegestaan, en hij is onrechtvaardig jegens degenen die het gebed verrichten omdat zij het gebed voortijdig hebben verricht en dat maakt hun gebed ongeldig. Dus de Moe-addzien behoort Allah (de Verhevene) te vrezen en naar het juiste te zoeken van wat bewezen is door het Boek en de Soennah. [1] Soerat Al-Baqarah (2), aayah 187. (Uit het boek: 48 vragen omtrent het vasten, auteur: Sheikh Moh'ammad Ibn Saalih' Al-'Oethaymien )

Goegie
02-10-2006, 07:15
Tevens zei de boodschapper van Allah: Bilaal verricht de adhaan 's nachts, dus eet en drink totdat Ibn Oemm Maktoem de oproep tot het gebed verricht." De overleveraar zei: Ibn Oemm Maktoem was een blinde man die de oproep tot het gebed niet verrichte, totdat iemand tegen hem zou zeggen, 'de morgen is gekomen, de morgen is gekomen.'" Sahieh - Moettafaqoen 'aleih (Uit: Majmoe’ Fataawa Ibn Baaz, 15/281) Prachtig!!

_NooR_
02-10-2006, 07:51
Dankjulliewel. Mijn ouders willen altijd stoppen met Imsaak en ik zag dat ze bij mn broer thuis eten tot aan al fadjr, dus begreep nou niet wie er iets fout deed. Ik zal het nogmaals voor leggen aan mijn ouders. Groet, NooR