noona
22-09-2006, 10:27
Een belangrijke dag, Prinsjesdag. Onze Koningin gaat vertellen waar we ons aan moeten houden het komende jaar en wat we kunnen verwachten. Zelf vind ik het ook wel spannend hoor zo’n dag. Wat gaat de koningin NU weer aantrekken? Dat is zooo veel belangrijker want kosten stijgen nu eenmaal toch, misschien de ene keer niet door de dalende economie dan wel door de inflatie. Waarom laten ze überhaupt zo een dure dag gewoon elk jaar doorgaan? Wordt de koningin nu per uur betaald? Kunnen ze ons niet gewoon een mailtje sturen met gouden versierselen en bij het klikken op “ontvangstbevestiging” dat je dan trompettergeluid hoort en “hoera, hoera, hoera!”? Dan snappen we het vast ook wel. Want hoe je het ook wend of keert Prinsjesdag kost ook MIJ geld en HOEVEEL wil ik omwille van mijn gemoedsrust niet eens weten. Doet me een beetje denken aan de Marokkaanse bruiloften van tegenwoordig, poepieluxe allemaal. Maar op jouw uitnodigingskaart staat er een envelop-symbooltje als tip voor een geschenk. Met andere woorden, het wordt een prachtige dag met alles erop en eraan EN jij betaalt er gewoon voor. Het maakt me een beetje bitter inderdaad, de democratie waar we zo vol van zijn klinkt in mijn oren op zo een dag als een keus tussen de volgende dingen “acceptgiro of automatische betaling’. De koningin als intermediair gebruikt door de regering, “naar een oud vrouwtje met pofmouwtjes luistert men vast eerder”, is sinds de 19e eeuw de blijvende marketingstrategie van de regering. Tegenwoordig luistert men vast eerder naar Char. Misschien kan de volgende keer via haar de stadhouder Prins Willem V, degene op wiens verjaardag demonstraties van Oranjegezindheid werd gehouden en van daaruit de naam “Prinsjesdag” ontsproot, deTroonrede houden. Het begint ’s ochtends, de stad is totaal verandert door de middeleeuwse taferelen die zich afspelen. De koets die aan komt rijden, de schoongeschrobde paarden evenals de straten natuurlijk, de mensen die vol vertrouwen “oranjig” staan te zwaaien wachtend op het hoogtepunt wanneer de koningin uitstapt. En WAT heeft ze nu weer aan? Een beige gordijnenstof! Waarom niet zo een driedelige takshita met een dikke gouden rand, zijsplitten waar je U tegen zegt, schoentjes waar je geen enkele rimpel op aan kunt treffen… Maar goed, het ging me om wat ze ging vertellen, het ziet er rooskleuriger uit voor ons (snif, hangen er soms verkiezingen in de lucht?). De zorg wordt verbetert, verpleeghuizen krijgen meer geld en de AOW premie gaat omhoog. Dan kan ik me maar 1 ding bedenken, er moeten wat jongere mensen aan de macht want ik mag nu harder werken voor andermans oude dag lijkt het wel. Wij, de jongeren, mogen minder WW premie betalen, krijgen meer kinderbijslag, lagere kinderopvang kosten en verplichte werkgeversbijdrage. Financieel gaan we er 1% in koopkracht op vooruit, de bestelling van die appelgroene Ferrari kan ik door laten gaan, WIEIE! We mogen dus harder werken en meer kinderen baren terwijl Balkenellende ons vertelt dat we het al zooo zwaar hebben gehad de laatste jaren. WIE probeer je hier nu te misleiden denk ik? Mijn stem krijgt ie toch niet. Als een strateeg in de dop, de linkse neigingen in de politiek aanschouwend, blijf ik voorlopig Groen Links stemmen. http://img50.imageshack.us/img50/5980/ramadaniscomingbm3le6.th.jpg (http://img50.imageshack.us/my.php?image=ramadaniscomingbm3le6.jpg)