Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Wie wil er met mij discussieren over invloeden van druggebruik?

Pagina's : [1] 2

LZN
21-06-2002, 23:02

Hoi iedereen, Sinds kort bezoek ik dit forum en vind verscheidene reakties en discussies zeer verrijkend en interessant. Vandaar het volgende : Ik heb een klein probleemje namelijk dat ik verscheidene vrienden en kenissen en zelfs familie ken die de grens overschrijden van het druggebruik en waardoor we dan kunnen spreken van druggsmisbruik. Mij interesseert vooral jullie mening over het druggebruik bij allochtonen. Mijn ervaring is dat deze mensen vanuit hun opvoeding en achtergrond eingelijk nergens een bepaalde steun krijgen. Westerse hulpverleningscentra zijn nog te weinig gekend bij allochtonen en te weinig aanvaard als oplossing door allochtone ouders. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik vind het echt zielig hoe sommige mensen gewoon aan hun lot overgelaten worden. Het gaat soms om ongelofelijk intelligente, grappige en lieve (meestal) jongens die door niemand geholpen worden en bestempeld worden als "goerroes". Zowel door de Westerse maatschappij als de allochtone groep. Graag jullie mening? Thanx.

shahzade
21-06-2002, 23:13
Ik wil wel met je discusieren, heb zelf ook gebruikt! Laterz

tetouania_zina
21-06-2002, 23:20
Origineel gepost door bergendwergje Hoi iedereen, Sinds kort bezoek ik dit forum en vind verscheidene reakties en discussies zeer verrijkend en interessant. Vandaar het volgende : Ik heb een klein probleemje namelijk dat ik verscheidene vrienden en kenissen en zelfs familie ken die de grens overschrijden van het druggebruik en waardoor we dan kunnen spreken van druggsmisbruik. Mij interesseert vooral jullie mening over het druggebruik bij allochtonen. Mijn ervaring is dat deze mensen vanuit hun opvoeding en achtergrond eingelijk nergens een bepaalde steun krijgen. Westerse hulpverleningscentra zijn nog te weinig gekend bij allochtonen en te weinig aanvaard als oplossing door allochtone ouders. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik vind het echt zielig hoe sommige mensen gewoon aan hun lot overgelaten worden. Het gaat soms om ongelofelijk intelligente, grappige en lieve (meestal) jongens die door niemand geholpen worden en bestempeld worden als "goerroes". Zowel door de Westerse maatschappij als de allochtone groep. Graag jullie mening? Thanx ja je hebt gelijk bij mij in de buurt zijn er veel marokkaanse jongens die drugs gebruiken ik ken er heel wat ook ik vind het heel zielig voor ze, als ik ze zo zie ze verkopen en kopen drugs... sommige hebben wel problemen, maar sommige weer niet ik ken er velen die gewoon met een paar vrienden zijn gegaan en wat drugs gebruikt hebben dat ze daarna niet meer mee konden ophouden sommige jongens die drugs gebruiken worden dan weleens agressief... 'wat betreft of ik wil discusieren, dat wil ik wel ik ken veel jongens die drugs gebruiken...

shahzade
21-06-2002, 23:27
Ik ben er al een paar jaar vanaf. Een vreschrikkelijke ervaring is mijn redding geweest! Ik wil er niet te openlijk over praten! Ik stuur je nog wel een prive-mailtje!

tetouania_zina
21-06-2002, 23:35

Origineel gepost door bergendwergje Ik ondervind vaak dat vooral Marokkaanse jongens vaak heel weinig kansen krijgen in beide bevolkingsgroepen en niet positief gestimuleerd worden waardoor ze soms zeer snel naar die middelen grijpen? Niet? ja inderdaad, dat is zo velen dan.... maar ik ken ook een heleboel jongens die gewoon met vrienden ergens gegaan zijn en dat ze wat kregen om te gebruiken, en er verslaafd aan zijn geraakt.... maar er zijn ook velen die zoals jij zegt niet positief worden gestimuleerd

tetouania_zina
21-06-2002, 23:36
Origineel gepost door shahzade Ik ben er al een paar jaar vanaf. Een vreschrikkelijke ervaring is mijn redding geweest! Ik wil er niet te openlijk over praten! Ik stuur je nog wel een prive-mailtje! volgens mij zouden er ook graag mensen willen horen wat er gebeurt is.... maar als jij dat niet wilt hoeft het niet hoor!

MissBlaBla
21-06-2002, 23:41
Bergendwergje, ik hou van dit soort discussies! Mocht je meningen willen uitwisselen, dan doe ik dat graag, maar liever niet in het openbaar... BlaBla

John
21-06-2002, 23:54
Salaam Ik werk al ruim 5 jaar met verslaafde en criminele jongeren. Wil er best over praten, is er 1 ding dat ik in al die jaren heb geleerd, die jongeren moeten het eerst zelf willen, maar dat willen ze vaak niet. Wie hulp zoek zal vinden zeker hier in Nederland. Beslama

tetouania_zina
21-06-2002, 23:59
Origineel gepost door bergendwergje Vind jij ook niet dat het een beetje tijd wordt dat wij meisjes ook een beetje positiever gaan kijken naar deze jongens (het omgekeerde geldt uiteraard ook). Weet je waarom? ik heb enkele Marokkaanse vriendinnen die vol afschuw een oordeel vellen over deze gebruikers. Ik kan daar niet zo goed tegen en heb het gevoel dat wij zowel als gemeenschap als individu een beetje meer begrip zouden moeten tonen voor mensen die op een soms verkeerde manier (voor ons is die manier verkeerd maar voor hen is het soms de beste keuze die ze hebben) omgaan met verdovende middelen en hun problemen? Wat denk je? ja je hebt gelijk bergendwergje mijn vriendinnen en ik hebben vaak grote discussies over zulke jongens zij haten ze en mogen ze niet... ze denken er echt heel anders over, ik kan het wel begrijpen inderdaad voor hun is dat de beste manier, vaak snappen marokkaanse meiden dat niet en beginnen gelijk over ze te oordelen ze vinden ze dat en dat... ik ben het dan helemaal beu als ze de hele dag maar blijven doorzeuren dat marokkaanse jongens die dat gebruiken niet goed zijn en dat ze stom zijn en dat ze weet ik veel zijn....

camjo
22-06-2002, 00:08
Origineel gepost door bergendwergje Hoi iedereen, Sinds kort bezoek ik dit forum en vind verscheidene reakties en discussies zeer verrijkend en interessant. Vandaar het volgende : Ik heb een klein probleemje namelijk dat ik verscheidene vrienden en kenissen en zelfs familie ken die de grens overschrijden van het druggebruik en waardoor we dan kunnen spreken van druggsmisbruik. Mij interesseert vooral jullie mening over het druggebruik bij allochtonen. Mijn ervaring is dat deze mensen vanuit hun opvoeding en achtergrond eingelijk nergens een bepaalde steun krijgen. Westerse hulpverleningscentra zijn nog te weinig gekend bij allochtonen en te weinig aanvaard als oplossing door allochtone ouders. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik vind het echt zielig hoe sommige mensen gewoon aan hun lot overgelaten worden. Het gaat soms om ongelofelijk intelligente, grappige en lieve (meestal) jongens die door niemand geholpen worden en bestempeld worden als "goerroes". Zowel door de Westerse maatschappij als de allochtone groep. Graag jullie mening? Thanx Belangrijke Topic :goedzo: Ik vind dat hoe meer de gebruikers van soft als hard drugs in de problemen komen...hoe meer dat zij elkaar gaan opzoeken...en hoe meer zij gaan gebruiken En...als het nodig is..zorgen zij zelf voor problemen..om te kunnen blijven gebruiken.. Problemen van welke aard ook is de voedingsbodem om het gebruik te rechtvaardigen.. Individuele problemen aanpakken is één zaak..het milieu waar het ontstaat vernietigen is een andere zaak.. Zolang het individu zich niet losmaakt van het milieu (vrienden gebruikers, uitgangsplaats, cafe ,thuis, bar enz...) zal de hulp averechts werken..en zal de gebruiker nu een geldbron in jou zien..hij zal je hemel en aarde beloven dat hij er vanaf wil..éénmaal centen in de handen..gaat hij tevreden terug naar zijn "vrienden" om goede shot te vieren..en altijd zal hij blijven liegen (ziekelijke liegen) om aan het geld te geraken.. In mijn ogen is de repressieve (met dwang) aanpak niet de allerbeste..maar wel beter dan het gedoogbeleid of het preventieve.. Vrijwillig en puur uit zichzelf zich melden bij een instantie is zo goed als onbestaande..op één voorwaarde dat het om een éénzame gebruiker gaat..en dan nog..het is een groepsaangelegenheid..het wordt tussen "vrienden" gebruikt..als de één zou afstappen van het gebruik, zullen de andere gebruikers het niet tolereren..en maatregelen nemen..om deze wegloper binnen in hun groep te houden..

John
22-06-2002, 00:41
Origineel gepost door bergendwergje Hoi John Ik vind het interessant dat je dit aspect aan haalt. Uit onderzoeken gevoerd in Nederland is men nu steeds meer aan het nadenken over het resultaat bij gedwongen opname maar dan op voorwaarde dat dit op lange termijn gebeurt. Korte gedwongen opname zou niet veel uithalen maar wanneer de opname gedurende lange periode verplicht wordt zou dit resultaat hebben. Wat denk jij of anderen ervan? Zelf niet willen zou ik graag willen vervangen door niet kunnen, niet weten hoe en waar terecht? of zie ik het verkeerd? Salaam Bergendwergje Kort, lang, verplicht, alles prima maar de persoon moet het ZELF willen om echt resultaat te hebben. Angst, onzeker, vrienden missen en dat lekkere gevoel zoals ze het noemen, weten ze niet hoe ze er een vervanger voor kunnen vinden. Al Hamdoelillah ben ik nooit ergens aan verslaafd gewest, nooit gebruikt ook, wel eens een biertje gedronken maar riep mezelf altijd tot de orde. Drink nu 5 jaar geen druppel meer en vinnd het nu ook walgelijk stinken. Soms heb ik wel eens het idee dat mensen niet meer in zichzelf te raden willen gaan en daardoor hun heil zoeken in ......... Ik ben niet bang voor de confrontatie met mezelf, gevoelens bloot te leggen, als ik verdriet heb, huil ik, voel ik pijn zeg ik "auw" heb ik problemen, zoek ik hulp voordat het al te ver is. Ik zal je 1 ding vertellen om duidelijker te zijn Iemand kreeg een aanrijding met zijn fiets, zijn vriendin lag helemaal open, hij mankeerde niets "drank" Hij ging naar de Jelinek maar voordat hij ging vertelde hij me, "ik wil alleen mezelf weer wat onder controle krijgen, een biertje drink ik toch wel" Ook een jongen die ik goed ken, liet zich opnemen, 1 jaar volledig intern, de zwaarste beproeving, na 3 maanden kwam hij weer een dag op straat zonder begelijding en pats een slokje bier en een trekje van een joint. Ook hij stond niet achter zijn beslissing. Zo zie ik dagelijks jongeren terug vallen en praat je met ze zoeken ze afleiding, thuis zitten is saai, leren, ach wat, toekomst, ja Insha Allah maar werken aan hun probleem aan hun verslaving willen ze eigenlijk niet. Velen zijn niet meer tevreden, willen en moeten alles hebben maar er voor knokken kunnen ze niet meer, willen ze niet meer. Ik moet ook dagelijk knokken hoor, ik zoek mijn heil in Allah, in gedichtjes schrijven, genieten hier op Yasmina, ben ik dankbaar voor een glas water, dat ik gezond mag zijn, dat ik leef en mensen als Cina die meer voor me betekend dan ze ooit te weten mag komen. Moslima17, MJ, Selmaatje, Samorra, Zin, Camilla, Estee, noem ze maar op, ben tegen gekomen waar ik mijn vriendschap maar ook mijn gevoel in kan leggen. Ik schaam me nog voor mijn gedrag, hun die mensen dus niet meer. Vrienden in mijn dagelijkse leven, zelfs mijn familie of op mijn werk begrijpt niet waar ik dankbaar voor ben. Drinken hun, blowen ze, laat mij dan maar mijn vrienden op Yasmina dankbaar zijn. Het is misschien niet veel maar ik voel me gelukkig met dat kleine beetje. Waarom willen mensen alles, en zoeken ze hun heil in ........... als we dat wisten, denk dat het probleem dan was opgelost. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ben ik een gedichte schrijver, een prater, dingen op papier zetten is niet mijn sterkste kant, sorry Ik ga bidden, voor straks welterusten. Insha Allah lees ik je bericht later. Beslama

John
22-06-2002, 00:49
Origineel gepost door achmad salaam, wat ik mij afvraag is waarom veel mensen hier niet openbaar willen praten over druggebruik, ben je bij een aantal mensen persoonlijk bekend? als dit het geval is, kom je toch als gast. het is belangrijk dat mensen weten wat drugs is en wat het met je doet als het maar niet in positieve zin wordt neer geschreven. john, ik ben het absoluut niet met je eens, de meesten die drugs gebruiken willen er vanaf maar de drugs van sjaitaan is groter in kracht dan hunzelf, altijd maar weer die typisch hollandse uitspraak van zelf willen! en al zou je gedeeltelijk gelijk hebben, bij iedereen ligt dat weer anders. ik ben gestopt met drugs toen ik in de islam kwam maar geloof het of niet, het lukte juist omdat ik de islam binnenkwam! ik wilde er altijd vanaf maar het lukte pas de dag dat ik in de islam kwam! en niet alleen, nee zeker niet, ik had en heb nog steeds een hele, hele goedde vriend/broer die mij op een orthodoxe, strenge manier ervaf heeft geholpen (allhamdulillah) het probleem, zoals bij de discussies over de uitspraken van de imams vorige week is dat een aantal maroccaanen zich teveel op het westen gaan oriënteren met als gevolg dat de vrees voor allah afneemt, sjaitaan doet alles stil en geniepig. het is allah, de vrees voor allah die ons helpen kan en geen hulpverlener of eigen wil helpt hierbij. het zijn alleen kleine hulpmiddeltjes maar het is altijd weer allah, alhamdulillah! beslama Salaam Achmad Alles goed ? Moet je maar eens dagelijks met dit soort mensen werken, hun gevoel kennen, hun vertrouwen winnen en dan pas oordelen. Ik werk er dagelijks mee, als je wil afkicken kun je dat, vechten moet je, elke dag Maar de verleiding en zwakte is groter. Ze moeten klo.ten krijgen en niet zielig doen. Ik moet ook knokken, elke dag, woon ik naast een kroeg terwijl ik gewoon een biertje lekker vond, Al Hamdoelillah ben ik sterk, roep ik mezelf tot de orde, heb ik nog schaamte en verantwoordelijkheidsgevoel tegenover Allah tegen over mijn medemens. Beslama

John
22-06-2002, 00:52
Origineel gepost door achmad salaam, ik ken de maroccaanse gemeenschap niet door en door maar ik neem aan dat een gemiddelde persoon er niet mee thuis kan komen om over drugs te praten. je zou het onderwerp binnen de gemeenschap moetten brengen, hoe? wat dacht je om een folder te maken die marokkaanen aan kan spreken in hun eigen taal. ik bedoel niet arabisch of berber maar meer cultureel gesproken. die folder zou gecopieerd of gedrukt moetten worden en anoniem uitgedeeld moetten worden in moskeeën waar juist ook de ouderen komen, bespreek eens wat met de imam. voor de jongeren zijn buurthuizen misschien een nuttige plaats en misschien wilt de imam wel de stap zetten om eens naar een buurthuis te gaan. het is maar een ideetje.............. beslama Wa Salaam Moeten ouders kunnen lezen, wat dacht je daar van. Mensen moeten op hun verantwoordelijkheid aangesproken worden alleen accepteren ze dat niet meer Beslama

John
22-06-2002, 01:08
Origineel gepost door achmad salaam, john, in het voorbeeld dat je schetst van die bekende van je die intern zat, heb je misschien toch gelijk, je moet het zelf willen maar een betere oplossing in zo'n geval is dat voordat hij uit die kliniek komt, zijn leven en levensomgeving totaal veranderd moetten zijn en niet meer in herhaling KAN vallen. trouwen bijvoorbeeld met een nieuw huisje en nieuwe inrichting voor hem, een nieuwe plaats om te wonen, werken en leven, nieuwe verantwoordelijkheden. en dan nog, zijn wil is belangrijk maar vrienden, kenissen en zeker famillie zijn belangrijker naar mijn mening en allah, altijd allah, vrees allah..............verbeter jezelf en begint bij allah............. als allah wilt veranderd hij je situatie of jezelf maar niets voor niks lijkt me...... beslama Wa Salaam Kom ik weer terug op dat mensen te veel willen, afkicken okee dan komt het dagelijkse leven weer. Kan niemand meer tevreden zijn met een vogeltje dat fluit, nee het moet een duren instalatie zijn, moet de vrouw mooie kleding hebben, sieraden en noem alles maar op wat we in deze cosumptie maatschappij allemaal willen en moeten hebben om de ander maar de ogen uit te steken. Goh en dat lukt dan niet, kom op maar weer met drank en drugs. Mensen zijn zo met hunzelf bezig dat ze de medemens vergeten, schaamte niet meer kennen, laat staan respect. Zeg je er iets van krijg je een mes of beter een kogel. Nogmaals ik werk dagelijks met die gasten, weet heel goed ze wiilen wel maar de angst op het harde leven dat we zelf creaeren. Beslama Vrees Allah

John
22-06-2002, 01:19

Salaam Er zijn daarvoor en bedoel ik schulden ook hulp programma's die schuldsanering heten, 3 jaar betaal je wat je kan, je leven ligt financieel aan banden. Natuurlijk het is loodzwaar dat weet ik, ik werk met deze jongeren, maar iemand haalt het zichzelf aan. Praten en niet schamen voor je fouten, draag je verantwoordelijkheid. Ik praat dagelijks met ze, 1 euro is geld voor ze en zijn ze dankbaar, leer ze hun verantwoordelijkheid te dragen naar zichzelf maar ook naar de maatschappij. Hier zie je het ook weer gebeuren, nee ik mail wel prive, kom op zeg, schamen had je eerder moeten bedenken dan had je nooit in de ellende beland, makkelijk je toevlucht zoeken bij de duivel. Help mensen door erover te praten, laat zien dat je vecht, hoe je vecht, zo stimuleer je mensen, leer je ze dingen niet door je mond te houden en weer hup de doofpot in. Beslama

Pagina's : [1] 2