Bekijk originele versie : De dodelijkste vrouwelijke weduwe ter wereld.
27/06 Spinneninvasie bedreigt Kroatische kust
Talrijke 'zwarte weduwen', erg giftige spinnen, bedreigen de regio rond de Kroatische stad Zadar aan de Adriatische Zee. In de voorbije dagen werden al drie mensen gebeten door een zwarte weduwe. Dankzij een snelle medische ingreep konden zij alle drie gered worden. Dat hebben de lokale kranten vrijdag gemeld.
Het gif van de zwarte weduwe kan dodelijk zijn voor hartpatiënten of bejaarden indien zij niet meteen een tegengif toegediend krijgen.
Algemeen wordt aangenomen dat de spinnen, waarvan enkel het vrouwtje gevaarlijk is, door de aanhoudende hitte en droogte hun plaatsen in de bergen hebben verlaten en naar de stadswijken zijn getrokken.
http://www.spreekbeurten.info/zwwedgr.gif
http://www.spreekbeurten.info/zwwedweb.gif
http://www.spreekbeurten.info/zwwedmooi.gif
http://www.spreekbeurten.info/zwarte_weduwe.JPG
http://www.spreekbeurten.info/zwwedmanvrouw.jpg
Het vrouwtje is eerder schuw. Ze meet ongeveer 1,2 cm (12 mm) zonder poten. Met poten noteren we een lengte van 2 tot 3 cm.
Het vrouwtje heeft een opvallend glanzend zwarte kleur met een rode vlek op de buik. Die vlek lijkt wel op een zandloper. Ze beschermt haar eitjes en jongen. Onze bezorgde moeder huist in donkere hoeken en verlaat bijna nooit de mazen van haar web. Wordt ze gestoord, dan toont ze haar dodelijke kwaliteiten.
De kleine spinnetjes doen er 4 maanden over om volwassen te worden. Ze leven 1 à 2 jaar.
Het vrouwtje leeft alleen en is niet agressief.
Het mannetje; ongevaarlijk en klein
Het mannetje is kleiner dan het vrouwtje. Hij is ongevaarlijk. Zijn lijf is 4 maal kleiner dan dat van het vrouwtje. De vlek is veel minder zichtbaar. Het mannetje is onopvallend bruin gekleurd.
Gevaar voor mens en...
Er bestaan veel giftige spinnen, slechts een tiental zijn dodelijk giftig. De zwarte weduwe is echt wel dodelijkdodelijkdodelijkdodelijkdodelijkdodelijkdo delijkdodelijk giftig. Haar gif is 15 keer zo krachtig als het gif van een ratelslang.
De beet van een zwarte weduwe lijkt op een speldenprik. Niet erg dus...maar het vervolg is een klein griezelverhaaltje: lijm zelf maar aan elkaar.
maagspieren worden hard
zenuwimpulsen van spieren verkrampen
je kan niet meer spreken
gelaatsspieren verstijven
verlamming en pijn
overleven kan
sterven kan ook
De hoeveelheid gif is van belang bij het overleven van een beet. Daarom hebben kleine kinderen meer kans om het dodelijk slachtoffer van de zwarte weduwe te worden.
In streken waar de zwarte weduwe veel voorkomt heeft men tegengif in voorraad.
Dit tegengif bekomt men door de spinnen te 'melken'. Men moet er wel snel bijzijn. De inwerking van dit tegengif duurt 20 minuten.
Als er 100 spinnenbeten behandeld worden van een zwarte weduwe, dan sterft er gemiddeld 1 persoon. (1%)
Haar gif is 15 keer zo krachtig als het gif van een ratelslang.
Ik hoop dat we nooit dichter bij deze vrouw :D komen dan de toegelaten veilige afstand..
Allah yahfadna manha..amin.
GangstaLovin
28-06-2003, 12:42
Tsssssss en dan zeggen ze (mannen) dat vrouwen het zwakkere geslacht zijn ....
GangstaLovin
28-06-2003, 12:58
Ofcourse ...eerst genieten van het enigste wat een man een vrouw kan bieden en dan weg ermee :D
Smakelijk :D
Na elke maaltijd braakt een spin op de achterste poten en wrijft zo heel haar lichaam proper. Vooral bij onze echte kruisspin kunnen we dit heel gemakkelijk gade slaan.
Aangezien het maagsap bacteriedodend is, is een spinnenlichaam relatief vrij van bacteriën. Geen nood dus als je, per ongeluk, een spin ingeslikt hebt.
Integendeel, spinnen vormen een heel hoge eiwitbron en zijn dus heel voedzaam. In verschillende delen van de wereld worden er trouwens spinnen gegeten! In Brazilië‘ vb. wordt de grootste spin ter wereld verorberd om een roeping te krijgen. Deze spinnen gelden daar nl. als "boodschappers der goden". In Afrika en Azië‘ betaalt U in een restaurant vlug de prijs van een kreeft om een vogelspin te mogen verorberen!
De derde en belangrijkste factor voor de schrik is de kwalijke reputatie van de giftigheid. Spinnen worden nl. als groep van giftige dieren slechts door de slangen geklopt in de wereldranglijst der gevaarlijke dieren.
Nochtans zijn de meest giftige spinnen relatief klein (vb. de Zwarte Weduwe - 12 mm) en de grootste spinnen (vb. T. blondi - spanwijdte 34 cm) totaal ongevaarlijk. Immers, het gif wordt gebruikt om de prooi zo vlug mogelijk buiten gevecht te stellen.
GangstaLovin
28-06-2003, 13:12
een spanwijdte van 34 cm !!! OH MY GOOOOOOOOOD ...
GangstaLovin
28-06-2003, 13:34
Hahahhahaaa ... :giechel:
http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/Agelenidae/Tegenaria_atrica_F0125.jpg
Deze spin leeft het liefst binnen in een huis...ik heb 2 keer de spin met mijn eigen ogen gezien..het was een grote spin (ongeveer 2.5 cm groot..maar enorm snel..ze kwam van het plafond van onze woonkamer via het gat van de luster..viel op de grond en rende met een grote snelheid over de de vloer..het mocht niet baten :D ..ik had ze te pakken met een pantoffel..sorry..maar, ik moest het doen.
Tegenaria atrica (huisspin) is tussen de 6 en 10 mm groot. De tekening is variabel.
De tweede keer was ongeveer 3 jaar later..maar niet in hetzelfde huis..zag ik een soortegelijk spin over de vloer van de woonkamer rennen..deze was nog sneller dan de eerste..met een borstel heb ik deze gedood.
Deze 2 spinnen had ik allebei s'avonds rond 22.00 uur gezien..
Geloof het of niet..maar deze huisspinnen bestaan..en leven in bijna alle huizen..
Ik weet van een spinnenliefhebber dat de huisspin s'nachts wanneer alles donker is..tevoorschijn komt en naar water op zoek gaat..meestal is dit de badkamer naar waar ze gaat..ze drinkt en gaat braafjes terug naar haar plaats..
Ik heb meermaals geprobeerd deze spin op heterdaad te betrappen, helaas is mij dat nog niet gelukt..ik heb zelfs de raad gevolgd van de spinnenliefhebber om een spons goed gedrinkt in water in het bad te leggen om de spin s'nachts wanneer deze dorstig uit te lokken..helaas..ofwel ben ik altijd te laat, ofwel heb ik ze allemaal gedood :D
Wie zal het zeggen.. :D
GangstaLovin
28-06-2003, 13:47
Ze zijnn toch niet giftig he ....
De T. Blondi........yummie die staat vanavond bij mij op het menu :hihi:
Theraphosa blondi (Latreille, 1804) i terrarium
Subfamily Theraphosinae
Origin Surinam, Franska Guyana, Brasilien, Venezuela
Popularname Goliath birdeating tarantula, goliatspindel
Size ca 10cm bodylength, ca 28cm legspan
Temperature 27-28c
http://hem.spray.se/minax/artiklar/blondi/Image10.jpg
in marokko komen ze volgens mij ook voor...vooral in olijfbomen heb k gehoord....wist niet helemaal zeker of ze deze spin bedoelden
ibtisamc
28-06-2003, 15:03
Origineel gepost door vikker
Venijnige tic.... :stout:
Als ik jou man moest zijn zat je wel op droog zaad.. :D
hahahahahahahahhahaahha jullie twee zijn supergrappig!!!! jullie moetsen jullie eigen eens bezig zien !!!!ahhahahahahahahahahaaha :) :giechel: :giechel: :giechel: :
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.