Bekijk originele versie : ongelovige Marokkanen (atheisme)
hicham2004
26-06-2003, 10:02
Hallo mensen,
Ik ben Hicham en ben 29 jaar. Ik ben in een normale Marokkaans gezin opgegroeid in Nederland (woon hier vanaf mijn 5e) en heb hier mijn studie gevolgd. Op dit moment werk ik in de automatisering.
Mijn onderwerp is het volgende:
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit echt in de islam of welke andere godsdienst dan ook heb geloofd en nog steeds vind ik het allemaal (ik beperk me hier nu tot de islam) onnatuurlijk en niet logisch want deze godsdienst voorschrijft. Mijn ouders en broers en zussen geloven wel en houden zich aan alle verplichtingen. Ik daarentegen bidt en vast niet en ga nooit naar een moskee of zo. Ik heb hierbij echter nooit enig schuldgevoel over gehad. Ik vind het volkomen normaal en ben van plan om zo ook te blijven leven.
Mijn vraag is: zijn er nog meer Marokkanen die zo leven en denken of ben ik de enige? Het lijkt me dat het een groot taboe is om toe te geven dat je niet geloofd binnen de Marokkaanse gemeenschap en je wordt min of meer als een minderwaardige behandeld. Altijd wordt de link gelegd tussen Marokkanen en de islam, maar volgens mij zijn er veel die geloven uit praktische redenen dan uit overtuiging.
Graag reacties omdat ik benieuwd ben of er ook Marokkanen zijn die niet geloven en dit ook niet van plan zijn te gaan doen (voorzover je zoiets kunt plannen trouwens).
P.s.: het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen of iets dergelijks, dus geen scheldpartijen a.u.b.
Als je me de hel wil toewensen, ga gerust je gang, maar geef dan een toelichting waarom.
Hicham
Secret_Eyes
26-06-2003, 10:20
salaam moalaikom
Ik kan alleen tegen je zeggen bezoek eens een lezing in de moskee al is het maar voor 1 keer!!!!
Ik denk ook dat het aan de opvoeding ligt maar je bent nu oud genoeg!
Jij kent het geloof de islam maar je doet er niks mee sommige NIET MOSLIMS worden geboren en kennen de islam niet en moeten daar naar zoeken, jij hebt het al doe er dan ook iets mee nu dat het nog kan, want je weet niet wanneer je dood gaat en dan lig je daar in de grond maar dan ben je te laat geen terug weg meer.
Ik zal verder iets plaatsten hier waar ik een toppic over heb geopend.
LEES DIT GOED
Secret_Eyes
26-06-2003, 10:22
Een zwart gat, diep en smal wachtend op een bewoner.
Alleen, naakt, gewikkeld in een witte doek word je langzaam in het gat
neergelegd,hulpeloos, eenzaam,
Zand word over je heen gegooid, het word steeds donkerder,
je hoort de laatste voetstappen weggaan,
je bent nu alleen, niemand die je kan helpen,
niemand die kan horen!
Waar zijn de mensen voor wie jij je uitsloofde?
weg!
Waar zijn je ouders voor wie jij je gebed uitstelde?
weg!
Waar zijn je vrienden(innen) voor wie jij je tijd met hun bestede aan
films en Allah s.w.t vergat?
weg!
En Allah die jij vergat, is er nog altijd, om jou te belonen of te
straffen!
Maar je bent nu alleen
Spijt! Dat is wat je voelt
spijt is nu te laat gekomen, en als en had zijn ook te laat!
Waar is je moed gebleven? Waar zijn al die jaren gebleven die jij dacht nog te kunnen meemaken?
dacht jij soms te kunnen beslissen over de dood?
De DOOD komt onverwachts, het is je vriend, als je volgens de voorschriften van Allah s.w.t en zijn
profeet s.a.w.s hebt geleefd
het is je vijand, als je niet volgens de voorschriften van Allah s.w.t. en zijn profeet s.a.w.s hebt geleefd!.
Is dit wat je wilt? Een zwart huis met jou zwarte daden? Een huis vol
afschuwelijke verrassingen!
Ik hoop voor je dat je daden net zo wit zijn als het witte doek waarin jij gewikkeld wordt.
Denk goed na lieve zuster/ broeder over alles wat je aan het doen bent, is het goed of slecht?
Er komt een dag wanneer jij alleen bent met jou koffer van daden,
zorg ervoor dat het uitpuilt van de goede daden, dat is je enigste redding van de hel!
Denk vooral niet, ach hoofddoek draag ik wel als ik 25 ben, en bidden doe i kwel op m'n 20ste,
wat maakt jou er zo zeker van dat je nog zo lang te leven hebt?
De dood komt wanneer Allah s.w.t dat wil, en dat kan over een seconde,
minuut of uren of dagen zijn!
Denk goed na zuster/ broeder, we profiteren van alles wat Allah s.w.t ons heeft gegeven, en doen niks of weinig terug.
Denk goed na zuster/ broeder over de dag waarop iedereen voor Allah s.w.t staat!.
Denk goed na zuster/ broeder!voor het te laat is en er geen weg TERUG is!
Dag Hicham,
Ik vind het moedig van je om toe te geven dat je niet gelooft en tof dat je er niet hypocriet over doet. Ik geloof zelf wel in God en noem mezelf ook moslima, maar volgens anderen mag ik mezelf niet zo noemen, omdat ik de Hadith verwerp. Hierdoor ben ik erachter gekomen dat de Marokkaanse gemeenschap hoe dan ook heel kritisch is wat geloof betreft. Men voelt zich dan superieur, omdat ie denkt goed te leven en ik niet, omdat ik weer op mijn manier geloof en niet alles klakkeloos aanneem van wat er in de Koran staat. Volgens die mensen ben ik dus geen moslima, omdat ik "anders" ben dan hun. Laat staan als je er eerlijk voor uitkomt niet te geloven in een God. Vervloekt ben je dan en men zal je inderdaad minderwaardig behandelen. Ik merk zelfs al dat sinds ik heb "opgebiecht" de Hadith te verwerpen dat men me met andere ogen aankijkt. Men is geshockeerd en voelt zich "te goed" om met me nog om te gaan. Misschien omdat er ERGENS in de Koran staat dat een gelovige niet met een "ongelovige" (zo word ik gezien) om te gaan. Ik geloof wel, maar alleen op een andere manier dan hun. Jammer, dat men daar geen respect voor kan tonen.
Ik begrijp jou verhaal dus en vroeg me af of je mede-Marokkanen dit ook van jou weten en hoe ze hierop reageren. Hoe zit het trouwens met je familie? Weten zij dit ook?
Ps: Wat ik ook grappig vind is dat men je gelijk probeert te "bekeren". Zie vb. boven. ;)
Gr.
Tifah
Secret_Eyes
28-06-2003, 21:25
ik zie dat je niet meer reageert hier hicham sorry maar je kunt op z'n minst reageren wat mensen tegen jou zeggen.
je reageert wel op andere toppics:rolleyes:
ghair inscha allah
BeautifulLady
28-06-2003, 21:34
Het blijkt dat hij geen interesse heeft in de Islam, anders had hij wel gereageert. :rolleyes:
RidouanSalih
29-06-2003, 01:06
Origineel gepost door BeautifulLady
Het blijkt dat hij geen interesse heeft in de Islam, anders had hij wel gereageert. :rolleyes:
Allahoe yahdie maj jasja....
JazakAllahoe ghairan broeders en zusters voor de pogingen....
Als iemand zijn best doet om de waarheid te zoeken, insha Allah vind men deze dan...Maar als men niet zijn/ haar best doet dan blijft men twijfelen en rechtvaardiging zoeken voor zijn of haar manier van leven/ geloven......
Wie al1 in de Koran gelooft ontkent de Profeet vrede zij met hem...
Wa salam
passen juyllie wel op wie jullie de salaam geven?
GangstaLovin
29-06-2003, 01:27
wat sheg ie?
hicham2004
30-06-2003, 10:27
Sorry dat ik niet meer greageerd heb, maar ik was even in een andere discussie.
Mijn oproep was eigenlijk bedoeld voor diegenen die niet meer/nooit hebben geloofd en hoe ze daarmee omgaan en niet zo zeer voor diegenen die wel geloven. Misschien dan niet op de goede plaats gepost zou je zeggen. Laat ik nogmaals uitleggen hoe ik het een beetje zie:
Als ik om mij heen kijk dan zie ik heel weinig moslims om mij heen. Want als je je moslim noemt dan moet je je ook aan alle verplichtingen houden en niet alleen die je goed uitkomen. Ik zie mensen die heel af en toe bidden en alleen tijdens de ramadan extra hun best doen. Een goeie vriend van mijn loopt de hele dag meisjes te versieren en bidt nooit, maar scheldt me verrot als ik iets eet tijdens de ramadan. Hij vindt zich een goeie moslim. Een andere rookt jointjes en vindt dat zeker niet haram, ook liegt hij de hele dag. Meisjes die zwaar opgemaakt de hoofddoek dragen. Kortom: niemand is moslim omdat het eigenlijk onmogelijk is je aan alle regels te houden, zelfs niet de eenvoudige (ik ken niemand die voor zonsndergang opstaat om te bidden). Het zijn er teveel en te ingewikkeld en ook nog eens niet door iedereen erkend. Het huidige leven kenmerkt zich door zoveel externe contacten en exposure dat alleen een kluizenaar zich aan alle regels zou kunnen houden. En ik heb gewoon (heel lang geleden) besloten om me aan geen enkele regel te houden, maar te leven zoals ik dat graag zou willen. Dat wil niet zeggen dat ik leef als een idioot met drugs, incest en moord. Nee, ook een ongelovige leidt een normaal leven.
Mijn mening is dat de islam in een bepaalde periode voor een bepaald gebied op aarde de perfecte godsdienst was, maar in deze tijd en op vele plaatsen achterhaald is en geen oplossingen biedt voor de dingen die we nu meemaken. Wat je krijgt is situaties waarbij het een taboe is om daar eens over te praten omdat je dan als een ketter wordt beschouwd. Maar niets is dodelijker dan stilstand. Want niets hier op aarde staat stil, zelfs de aarde niet. Alles evolueert en veranderd omdat mensen en situaties ook steeds veranderen. Wat je nu dus krijgt is een ingewikkelde godsdienst waarbij de mensen nog steeds ruzie met elkaar krijgen over wat wel en niet moet en men de hele macht over zijn leven in handen geeft aan imaams en andere machthebbers. Zo heeft een imam in mijn stad mensen jarenlang "verboden" om de Nederlandse nationaliteit aan te nemen omdat dit haram zou zijn. De makke schapen deden wat hij zij. Todat opeens zijn zoon voor een functie wel de Nederlandse nationaliteit nodig had. Binnen 1 dag was de imam 180 graden gedraaid en verzon allerlei uitzonderingen waarom het wel mogelijk was. Zo heb ik nog tientallen voorbeelden. Dit bewijst natuurlijk niet of Allah wel of niet bestaat, maar wel dat de opzet van de islam dit soort situaties in de hand werkt. Zo wordt er zoveel verwezen naar omstanders van de profeet en wat hij allemaal gezegd zou hebben in hun aanwezigheid. Wie controleert dat en welke bewijzen zijn er nou echt voor handen dat het zo gegaan is? De hele geschiedenis van de mensheid is doordrenkt met leugens, machtsmisbruik, haat en jaloezie. Waarom zo de islam hierop een uitzondering zijn?
Ik vind dat Allah dit gewoon op een heel eenvoudig manier had moeten regelen. Hij kon alles zelf in de hand houden en direct met elke mens communiceren. Het klinkt raar, maar het zou een hoop ellende gescheeld hebben. Een echte almachtige Allah zal niet ten strijde trekken tegen mensen (zijn eigen schepselen nog wel) en deze in de hel gooien of laten omkomen als deze niet in hem geloven. De almachtige zal zich verheven voelen om zich tot zoiets laags (en menselijks) te laten verleiden. Dus angst voor allah is volkomen misplaatst en nergens op gebaseerd. Hij is je eigen schepper, dus ben je een deel van hem.
Ik zie het zo: er is een vrije wil, anders is er ook geen keuze. Dus als allah je schept en jou de kans geeft om het leven te ervaren, dan zit daarbij de vrijheid om wel of niet te geloven of om wat dan ook te doen. Iemand dan straffen is onlogisch omdat je die persoon dan niet die vrijheid heb moet geven. En waarom zou allah eisen dat we hem moeten aanbidden? Een almachtige weet dat vanzichzelf en heeft daar geen behoefte aan om eraan herinnerd te worden door zijn eigen schepsels. Het is hetzelfde als dat je zou eisen van je kinderen dat ze je dagelijks je eraan herinneren dat jij hun vader of moeder bent en als ze dat niet doen dan geef je ze een pak slaag: volstrekt onlogisch en onnatuurlijk.
Het is jammer dat je niet met een gelovige over dit soort dingen kunt praten. Misschien wel met één van jullie??
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,
Als je me de hel wil toewensen, ga gerust je gang, maar geef dan een toelichting waarom.
Iemand is pas een Moslim, als hij voor zijn Broeders en Zusters wenst wat hij voor zichzelf wenst.
Als er iemand is die je de Hel toewenst... mag die persoon zich volgens deze Hadith geen Moslim noemen. Behalve als hij voor zichzelf de Hel toewenst, wat ik betwijfel... :rolleyes: oua Allahoe a3lam.
En Allah weet het Best
Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,
Oegtkoum fi dien, Umm Aqeelah
batata112
01-06-2004, 08:16
Origineel gepost door Sensje
Iemand is pas een Moslim, als hij voor zijn Broeders en Zusters wenst wat hij voor zichzelf wenst.
Als er iemand is die je de Hel toewenst... mag die persoon zich volgens deze Hadith geen Moslim noemen. Behalve als hij voor zichzelf de Hel toewenst, wat ik betwijfel... :rolleyes: oua Allahoe a3lam.
En Allah weet het Best
broeders en zusters. kefirs zijn je broeders en zusters niet.
aub geen zelfverzonnen uitleg geven
hbohuisvrouw
01-06-2004, 23:23
Ik heb 1 vraag Hicham.
Wat denk je dat er met jou gaat gebeuren als je dood bent?
zinne_dinne_nr1
01-06-2004, 23:31
Origineel gepost door hicham2004
Sorry dat ik niet meer greageerd heb, maar ik was even in een andere discussie.
Mijn oproep was eigenlijk bedoeld voor diegenen die niet meer/nooit hebben geloofd en hoe ze daarmee omgaan en niet zo zeer voor diegenen die wel geloven. Misschien dan niet op de goede plaats gepost zou je zeggen. Laat ik nogmaals uitleggen hoe ik het een beetje zie:
Als ik om mij heen kijk dan zie ik heel weinig moslims om mij heen. Want als je je moslim noemt dan moet je je ook aan alle verplichtingen houden en niet alleen die je goed uitkomen. Ik zie mensen die heel af en toe bidden en alleen tijdens de ramadan extra hun best doen. Een goeie vriend van mijn loopt de hele dag meisjes te versieren en bidt nooit, maar scheldt me verrot als ik iets eet tijdens de ramadan. Hij vindt zich een goeie moslim. Een andere rookt jointjes en vindt dat zeker niet haram, ook liegt hij de hele dag. Meisjes die zwaar opgemaakt de hoofddoek dragen. Kortom: niemand is moslim omdat het eigenlijk onmogelijk is je aan alle regels te houden, zelfs niet de eenvoudige (ik ken niemand die voor zonsndergang opstaat om te bidden). Het zijn er teveel en te ingewikkeld en ook nog eens niet door iedereen erkend. Het huidige leven kenmerkt zich door zoveel externe contacten en exposure dat alleen een kluizenaar zich aan alle regels zou kunnen houden. En ik heb gewoon (heel lang geleden) besloten om me aan geen enkele regel te houden, maar te leven zoals ik dat graag zou willen. Dat wil niet zeggen dat ik leef als een idioot met drugs, incest en moord. Nee, ook een ongelovige leidt een normaal leven.
=Als je je blijft meten aan de mensen om je heen zal je nooit verder komen. Daar bedoel ik mee: je lijkt wel te zeggen zij doen er niks aan of ze doen het verkeerd dus het is niet erg dat ik het ook niet doe. Een ongelovige is ook een mens, maar het gaat erom wat Allah (ik ben moslim dus vandaar) er allemaal van vindt. En tegenover Hem alleen moet je verantwoording afdragen Jaum El Kiama.
Mijn mening is dat de islam in een bepaalde periode voor een bepaald gebied op aarde de perfecte godsdienst was, maar in deze tijd en op vele plaatsen achterhaald is en geen oplossingen biedt voor de dingen die we nu meemaken. Wat je krijgt is situaties waarbij het een taboe is om daar eens over te praten omdat je dan als een ketter wordt beschouwd. Maar niets is dodelijker dan stilstand. Want niets hier op aarde staat stil, zelfs de aarde niet. Alles evolueert en veranderd omdat mensen en situaties ook steeds veranderen. Wat je nu dus krijgt is een ingewikkelde godsdienst waarbij de mensen nog steeds ruzie met elkaar krijgen over wat wel en niet moet en men de hele macht over zijn leven in handen geeft aan imaams en andere machthebbers. Zo heeft een imam in mijn stad mensen jarenlang "verboden" om de Nederlandse nationaliteit aan te nemen omdat dit haram zou zijn. De makke schapen deden wat hij zij. Todat opeens zijn zoon voor een functie wel de Nederlandse nationaliteit nodig had. Binnen 1 dag was de imam 180 graden gedraaid en verzon allerlei uitzonderingen waarom het wel mogelijk was. Zo heb ik nog tientallen voorbeelden. Dit bewijst natuurlijk niet of Allah wel of niet bestaat, maar wel dat de opzet van de islam dit soort situaties in de hand werkt. Zo wordt er zoveel verwezen naar omstanders van de profeet en wat hij allemaal gezegd zou hebben in hun aanwezigheid. Wie controleert dat en welke bewijzen zijn er nou echt voor handen dat het zo gegaan is? De hele geschiedenis van de mensheid is doordrenkt met leugens, machtsmisbruik, haat en jaloezie. Waarom zo de islam hierop een uitzondering zijn?
=omdat leugens, machtsmisbruik, haat en jaloezie van mensen komt en De Islam komt van Allah.
Ik vind dat Allah dit gewoon op een heel eenvoudig manier had moeten regelen. Hij kon alles zelf in de hand houden en direct met elke mens communiceren. Het klinkt raar, maar het zou een hoop ellende gescheeld hebben. Een echte almachtige Allah zal niet ten strijde trekken tegen mensen (zijn eigen schepselen nog wel) en deze in de hel gooien of laten omkomen als deze niet in hem geloven. De almachtige zal zich verheven voelen om zich tot zoiets laags (en menselijks) te laten verleiden. Dus angst voor allah is volkomen misplaatst en nergens op gebaseerd. Hij is je eigen schepper, dus ben je een deel van hem.
=Hij is inderdaad jouw schepper. Nou kan ik een heel verhaal gaan opschrijven van hoe je het moet zien en dergelijke, maar het is Zijn WIL en daar hebben hebben schepsels niks mee te maken.
Ik zie het zo: er is een vrije wil, anders is er ook geen keuze. Dus als allah je schept en jou de kans geeft om het leven te ervaren, dan zit daarbij de vrijheid om wel of niet te geloven of om wat dan ook te doen. Iemand dan straffen is onlogisch omdat je die persoon dan niet die vrijheid heb moet geven. En waarom zou allah eisen dat we hem moeten aanbidden? Een almachtige weet dat vanzichzelf en heeft daar geen behoefte aan om eraan herinnerd te worden door zijn eigen schepsels. Het is hetzelfde als dat je zou eisen van je kinderen dat ze je dagelijks je eraan herinneren dat jij hun vader of moeder bent en als ze dat niet doen dan geef je ze een pak slaag: volstrekt onlogisch en onnatuurlijk.
= Je probeert nu Allah met mensen te vergelijken en dat kan niet. Al zouden alle mensen in hem geloven dan voegen we nog niks toe aan wat Hij heeft. En al zou niemand in hem geloven dan nemen nog niks van hem af. Het is beter voor Ons om het wel te doen en ons aan de regels te houden, want dan krijg je een beloning. Zo zie ik het.
Vraagje: zou je je kind (van 7) een klap geven als het je slaat of uitscheld?
Het is jammer dat je niet met een gelovige over dit soort dingen kunt praten. Misschien wel met één van jullie??
Je kan met gelovigen wel over dit soort dingen praten. Alleen is het moeilijk sommige dingen uit te leggen. Omdat je als Moslim zijnde gewoon in bepaalde dingen gelooft waar jij waarschijnlijk weer honderd vragen bij hebt.
Origineel gepost door Sensje
En Allah weet het Best
Hicham is geen broeder van ons. :)
Ehm Hicham, Tegen jou kan ik zeggen: La 7awla wala qoewata illa billaahi al3alee al3adeem.
Allah sub7ana wa ta3ala leidt wie hij wilt en misleidt wie hij wilt, Vraag Hem om leiding en hij zal je leiden.
Ieder mens met een logische gedachtengang weet dat Islam de enige ware godsdienst is met perfectie! Het is tot op de puntjes perfect voor alles en iedereen.
Ik denk dat jij gewoon nare dingen hebt meegemaakt en denkt dat dat de Islam is, dat je gewoon geen kennis hebt daarom wil je er niks mee te maken hebben. Verdiep je aub in het geloof...Je hele familie is moslim er is niks mooiers als de Islam als je weet wat het inhoudt.
en mevrouw Tifah: Ik schaam me voor Marokkanen/moslim als jij! :) Dat wou ik ff kwijt.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.