Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Frankrijk wijst 'oorlog tegen terreur' af

SUPER_MAROC
08-09-2006, 18:43

Frankrijk heeft impliciete kritiek geuit op het buitenlandbeleid van de Verenigde Staten, en wijst af te spreken over een "oorlog tegen terreur". Minister-president Dominique de Villepin, sprekend in het Franse parlement, uitte deze visie op het wereldwijde terrorisme, terwijl President Jacques Chirac Frankrijks belangrijke internationale positie benadrukte door het nucleaire wapenarsenaal van het land opnieuw te verdedigen. http://www.stop.hu/pict/belso/2005/06/09/villepin.jpg De Villepin noemde ook de sterke oppositie van Chirac tegen de Amerikaanse invasie van Irak in 2003, en hij zei dat Arabische staten nu in geweld gezonken zijn, en nieuwe regionale crises zijn gevoed. "Laten we niet vergeten dat deze crises alle extremisten in de hand spelen," zei hij in een debat over het Midden Oosten. "We kunnen dit zien met terrorisme, of het nu binnen of buiten onze grenzen plaats heeft". "Tegen terrorisme, is wat we nodig hebben niet een oorlog. Het is, Frankrijk heeft het voor vele jaren gedaan, een vastberaden gevecht gebaseerd op alertheid en effectieve samenwerking met onze partners. Maar we zullen deze vloek alleen stoppen als we vechten tegen onrecht, geweld en deze crises," zei hij. De Villepin's opmerkingen kwamen een dag nadat Bush toegaf dat er CIA-kampen bestaan op geheime locaties in het buitenland, maar hij noemde de Verenigde Staten niet specifiek. Maar zijn afwijzing van de taal die Bush gebruikt, die zovaak praat over "oorlog tegen terreur" onderstreept de langlopende verschillen tussen Parijs en Washington. In afzonderlijke uitspraken maakte Chirac duidelijk dat Frankrijk vasthoudt aan haar nucleaire wapenarsenaal: "In een onzekere wereld, met constant veranderende dreigingen, zijn nucleaire wapens een garantie voor onze vitale belangen," zei Chirac terwijl hij een bezoek bracht aan de Franse Atoom Energie Commissie. Hij zei dat Frankrijk doorgaat met het investeren in het ontwikkelen van nucleaire wapens. De Villepin's speech in het parlement verder maakte Frankrijks rol in het bereiken van vrede in Libanon heel belangrijk. Hij sprak over een vredesverdrag dat de steun moet krijgen van de VN en hij zei dat die VN goed heeft geluisterd en overlegd. "Het is de taak van Frankrijk en Europa om te laten zien dat een 'clash of civilizations' niet onvermijdelijk is." zei hij. "Niemand bezit deze wijsheid meer dan wij, de Fransen, de Europeanen, door de erfenis uit ons verleden." Bron CNN (http://www.cnn.com/2006/WORLD/europe/09/07/france.terror.reut/index.html)

SUPER_MAROC
09-09-2006, 12:03
Is dit nieuws te positief om te reageren ofzo? :moe:

Hazouz_55
09-09-2006, 12:05
Is dit nieuws te positief om te reageren ofzo? :moe: Dat Frankrijk t.o.v. de VS zo'n Buitenlands Beleid hanteert weten we al jaren.

Peejj
09-09-2006, 12:29
Is dit nieuws te positief om te reageren ofzo? :moe: Nee hoor, ik kijk dit met lede ogen aan. Amerika wordt aangevallen als het haar oliebelangen wil beschermen. Terecht in mijn ogen want de manier waarop Amerika heer belangen pleegt te beschermen is buiten alle proportie. Maar de Fransen zijn gewoon hypocriet. Die beschermen hun oliebelangen door te liegen en te slijmen. Het gaat die Fransen namelijk ook maar om één ding, Olie. De Fransozen spelen het spelletje echter zo geraffineerd dat de "slimmerikken" op dit forum er gewoon doorheen kijken en niet zien wat de werkelijk drijfveren van de Fransen zijn.

Hazouz_55
09-09-2006, 12:31

Nee hoor, ik kijk dit met lede ogen aan. Amerika wordt aangevallen als het haar oliebalangen wil beschermen. Terecht in mijn ogen want de manier waarop Amerika heer belangen pleegt te beschermen is buiten alle proportie. Maar de Fransen zijn gewoon hypocriet. Die beschermen hun oliebelangen door te liegen en te slijmen. Het gaat die Fransen namelijk ook maar om één ding, Olie. De Fransozen spelen het spelletje echjter zo geraffineerd dat de "slimmerikken" op dit forum er gewoon doorheen kijken en niet zien wat de werkelijk drijfveren van de Fransen zijn. Frankrijk doet dat d.m.v. diplomatie en niet door duizenden moslims af te slachten, zoals je vriend Amerika dat gedaan heeft in Irak. En ik geef de voorkeur aan het eerste.

Peejj
09-09-2006, 12:38
Frankrijk doet dat d.m.v. diplomatie en niet door duizenden moslims af te slachten, zoals je vriend Amerika dat gedaan heeft in Irak. En ik geef de voorkeur aan het eerste. Goh, ik heb je toch heel anders zien schrijven over Frankrijk en moslims op het moment dat de rellen in de voorsteden van Parijs zich afspeelden. Framkrijk speelt een veel smeriger spelletje. Die leveren voor veel geld wapens aan wie ze maar wil hebben en ze laten de partijen elkaar onderling afmaken. Om later de olie op te kunnen strijken. Dat is net zo smerig als wat de Amerkanen doen. Alleen houden de Fransen zo hun eigen handen schoon (en verdienen ze kapitalen aan de wapenhandel).

SUPER_MAROC
10-09-2006, 16:00
Het is nieuws dat Frankrijk het gebruik van de term 'oorlog tegen terreur' afwijst :goedzo: In Nederland wordt dit ook gedaan, vooral door PvdA, SP, GroenLinks - of ze spreken alleen over de oorlog tegen terreur van Bush. Terwijl de Balkendende-kliek die 'oorlog tegen terreur' wel steunen. Of heb ik het mis?

Hazouz_55
10-09-2006, 16:15
Frankrijk heeft als politiek t.o.v. moslims de korte lijn: strak houden. Duidelijk en restrictief zijn over hoofddoeken en andere religieuze uitingen, en zeer alert zijn op ieder opkomend extremisme. Vergeet niet hoe ze Algarije hebben aangepakt. Het rare is: het werkt, moslims vinden die duidelijkheid (ik zou zeggen: het strak aan de lijn gehouden worden) blijkbaar heerlijk. Onbegrijpelijk vind ik maar ja. En ja, dat klopt dan weer volkomen... Je leeft teveel in het verleden.

Tsedek
10-09-2006, 16:28
Is dit nieuws te positief om te reageren ofzo? :moe:Wat precies is er positief aan? :confused:

Peejj
10-09-2006, 16:32
Het is nieuws dat Frankrijk het gebruik van de term 'oorlog tegen terreur' afwijst :goedzo: In Nederland wordt dit ook gedaan, vooral door PvdA, SP, GroenLinks - of ze spreken alleen over de oorlog tegen terreur van Bush. Terwijl de Balkendende-kliek die 'oorlog tegen terreur' wel steunen. Of heb ik het mis? Je hebt het helemaal mis. Ook de PvdA heeft ingestemd met het sturen van troepen naar Irak en naar Afghanistan.

bowie
10-09-2006, 17:56
Frankrijk doet dat d.m.v. diplomatie en niet door duizenden moslims af te slachten, zoals je vriend Amerika dat gedaan heeft in Irak. En ik geef de voorkeur aan het eerste.maar wie zegt dat amerika onze vriend is.....dat de politisie dat doen wil nog niet zeggen dat het volk het ook wil