stip_nl
06-09-2006, 01:13
Amsterdamse allochtoon in de kijker Van een verslaggeefster AMSTERDAM - Amsterdam gaat extra aandacht besteden aan zijn allochtone medewerkers, om corruptie tegen te gaan. Dit staat in het Meerjarenplan van Bureau Integriteit, dat volgende week wordt besproken in de gemeenteraad. Letterlijk staat in het plan dat medewerkers met een bepaalde culturele achtergrond een verhoogd risico lopen om 'op instigatie van familieleden' bijvoorbeeld een officieel document af te geven zonder autorisatie of gegevens van familieleden te wijzigen. Om welke culturele groepen het precies gaat, moet nog worden onderzocht. Remine Alberts, fractievoorzitter van de SP, noemt de passage 'stigmatiserend'. ''Je moet je niet richten op de personen, maar op de processen. Als de werkprocessen goed zijn, kan er niets mis gaan.'' In totaal onderscheidt het Bureau Integriteit vier 'kwetsbare' groepen: politici, topambtenaren, mensen met schulden en 'mensen met een specifieke culturele achtergrond'. Dit beleid is gebaseerd op landelijke signalen en gesprekken met de eigen medewerkers. Eric van der Burg, fractievoorzitter van de VVD, vindt het zinnig dat het Bureau Integriteit hier extra aandacht aan besteedt. ''Je moet de kop niet in het zand steken,'' zegt hij. ''Politici worden ook genoemd. Ik kan ook het verzoek krijgen of ik niet even een subsidie kan regelen.'' Het met nadruk noemen van allochtone medewerkers verbaast hem niet: ''Mijn familie is honderd procent blank. Mij zal niet worden gevraagd of ik een verblijfsvergunning kan regelen voor mijn zus in Suriname.'' Het Bureau Integriteit gaat allochtonen niet strenger controleren dan autochtone medewerkers, maar hen intensiever trainen om met dit soort verzoeken om te gaan. Volgens Van der Burg is het beleid mede ingegeven door incidenten in Zuidoost, waar Surinaamse ambtenaren tegen de regels in papieren zouden hebben uitgegeven voor familieleden. Ook Alberts begrijpt de passage wel. ''Maar als één keer een Surinamer in de fout is gegaan, zijn dan alle Surinamers een risico? Dat dacht ik niet.'' © Het Parool, 05-09-2006, 11:58 uur http://www.parool.nl/nieuws/2006/SEP/05/ams2.html Alles wat ze niet willen springt er zo ongeveer boven uit :moe: