Bekijk originele versie : Euthanasie binnen de kader van de Islam?
Salaam aleikoum
Kan er iemand mij zeggen wat de Islam zegt over de euthanasie?
Is het verboden of toegelaten?
En wat zijn jullie persoonlijke meningen daarover?
Thanx
Maar doodstraf mag toch wel binnen de Islam?
Dat is dan toch raar als je als het gaat om euthanasie niet het recht hebt om over leven en dood te beslissen, maar als het gaat om straffen uit te delen wel?
Falak, waarom heb je 3 discussies over het zelfde onderwerp, en met precies dezelfde tekst geopend?
uuuhm wat bedoel je?
Zijn er 3 discussies geopend over dezelfde onderwerp?!
da wist ik het niet
sorry
als je het niet bewust doet is het misschien slim om de "Back" toest niet te gebruiken.
Trouwens als starter van deze onbedoelde discussies kan je ze verwijderen, dan loopt de discussie iedergeval over 1 punt
wat bedoel je over 1 punt en tussen haakjes hoe moet ik dat dan oplossen?
Origineel gepost door vikker
En zefmoord is en haast wekelijkse bezigheid in Palestina.....
1 Islam...zovele verschillende interpretaties.
Of zijn er zoveel slechte moslims.... ;)
mag ik weten wat je daarmee bedoelt?
Origineel gepost door ForEverIslam
Salam ma3laikom broeders en zusters,
Euthanasie plegen, dus zelfbeschikking hebben over je dood en dat toepassen, is direct een sollicitatie doen naar de Hel, waar het Vuur voor de Brand zorgt.
Er wordt veel hierover gediscussieert, het leidt nergens toe, idem dito geldt dat voor bolletjesslikkers, alcoholgebruik en dergelijke.
Euthanasie is zelfmoord. I.p.v de pijn (leren) verdragen en beheersen en aan de Almachtige Schepper denken zoekt men de makkelijkste weg. En dat geldt zeker voor degenen die nooit moeilijkheden in het leven heeft gekent.
Zelfs mensen die levensmoe en/of ongelukkig zijn willen van euthanasie gebruik maken.
Tja, waar gaat het naartoe en wat zijn de gevolgen ervan? Ik denk dat straks pubers graag de pijp uit willen omdat zij niet voldoen aan de schoonheidscritrea van dit medialand. In Amerika is hier al sprake van.
Moge Allahswt tegen influisteringen van de Shaytaan behoeden.
Mara Salam
Salaam aleikoum
Broeder, ik dank je voor jouw antwoord!!
Moge Allah je beschermen en je goede daden belonen
Moezhint
25-06-2003, 18:32
zelfmoord, vooral bij jongeren, is in Vlaanderen de grootste doodsoorzaak na het verkeer!
die slappe vlamingen zouden eens naar palestina gaan om zo een paar joden mee te nemen in hun dood, dan zijn ze nog nuttig geweest!! ik zou ze nog bewonderen die loosers, die zichzelf van kant maken omdat ze luxeproblemen hebben!
saida_marokko
26-06-2003, 02:39
Nee dat is het niet!! En jij was volgens mij gewaarschuwd... begin niet weer over slechte moslims vikker... !!!
Als je zo graag het verschil wilt weten zou ik zeggen bezuinig je op boodschappen geld. Elke week 5 euro dan heb je gauw genoeg geld gespaart voor het kopen van een vertaalde koran... Daarin kan je alles lezen... en krijg je antwoord op verschillende vragen... Tot die tijd kan jij beter niet oordelen over moslims.......want je hebt er alleen je zelf mee dan is meerdere keren bewezen:)
en kom zometeen niet zeiken over het feit dat ik niet op jou zou reageren want dat zou ik alleen niet doen als het persoonlijk om jou ging... Niet als het weer om de ISLAM gaat !!!
A_Haselhoef
26-06-2003, 04:20
Bij actieve euthanasie wordt door middel van 'medicatie' een einde gemaakt aan iemands leven op verzoek. Dit is volgens de Islam niet toegestaan.
Bij sommige ziektes is er veel lijden. Door medische ingrepen worden sommige mensen beter. Andere worden juist veel zieker. Mensen zouden er misschien veel eerder voor moeten kiezen om niet elke behandeling die medisch-technisch mogelijk is te accepteren. Alsook sommige verdere zinloze medische behandelingen te staken. Dit laatste noemt men passieve euthanasie.
Mijn inziens is dit volgens de Islam wel toegestaan op grond van de volgende gebeurtenis:
Vanuit de bronnen van de Islam lees je dat metgezellen van de profeet Moehammad v.z.m.h. zwaar gewond waren. Toen aan hen water (1e levensbehoefte in een woestijnklimaat) aangeboden werd, weigerden zij deze aan te nemen. Zij verwezen naar hun buurmannen die volgens hen zwaarder gewond waren. Deze buurmannen verwezen weer door. Toen de mensen bij de 1e gewonde weer terugkwamen met het water was hij reeds overleden. Alsook de 2e en 3e metgezel.
Voorbeelden over het accepteren van verdere medische behandelingen: Na een zware hersenbloeding wel of niet opereren. Na een hartstilstand van een zwaar zieke, wel of niet reanimeren. Bij sommige types van kanker wel of niet chemo-kuren. Dit is geen actieve euthanasie, alswel dat je de dood volledig accepteert als zijnde van God en deze over je heen laat komen, zonder deze door 'medicamenten' te 'bespoedigen' of te 'vertragen'.
In afwachting van de dood is het toegestaan om intraveneuze pijnbestrijding te gebruiken (indien nodig). Ook als deze pijnbestrijding indirect zou leiden tot het eerder sterven. (Hier speelt de intentie, een belangrijke rol waarmee men de medicatie geeft).
Als voormalig bestuurslid van Stichting Haags Islamitisch Platform bereikte mij de vraag of het SHIP een petitie van het CDA wilde meeondertekenen tegen het euthanasie wetsvoorstel. Ik heb toen mijn bestuur geadviseerd deze petitie niet mee te ondertekenen.
Mijn argumentatie hiertegen was: Het is niet ethisch en rechtvaardig dat wij als moslims onze ethische en religieuze gevoelens dwingend opleggen aan hen die geen moslim zijn, door zo'n wet trachten tegen te houden. Als Nederlands staatsburger heb ik wel bedenkingen tegen deze wet. Doordat je nu wetgeving en regelgeving heb ontwikkeld voor hen die uitzichtloos lijden. Is dit een begin van een hellend ethische vlak. Want op grond van het gelijkheidsbeginsel zouden zwaar depressieven, schizofrenen, bejaarden, economische 'nuttelozen' en hen die aan zwaar (liefdes)verdriet lijden t.z.t. beroep kunnen doen op deze wet. Waardoor een overheid steeds verder afglijdt naar het dealerschap van de Dood op verzoek.
Voor de moslims in Nederland die tijdens hun ziekte steun ervaren in de Islam is het onderwerp euthanasie over het algemeen onaanvaardbaar.
Waarom?
Op grond van een uitspraak van de profeet Mohammed: "Er was eens een oudere man die een aandoening had die zijn geduld op de proef stelde, dus nam hij een mes, sneed zijn pols door en bloedde dood. Hierover zei God: Mijn onderdaan heeft zijn eind bespoedigd, Ik zal hem het paradijs ontzeggen."
Elke tegenslag waar een moslim door getroffen word laten eventuele zonden verdwijnen zoals bladeren van de bomen vallen.(Bukhari)
Wanneer een dienaar van God getroffen wordt door het verlies van zijn gezichtsvermogen (of welke andere lichamelijke vermogens dan ook) geeft God hem het paradijs hiervoor.
Er kwam een zwarte vrouw naar de profeet toe en vroeg hem haar epilepsie te genezen. Want iedere keer als zij deze aanvallen van epilepsie kreeg vielen haar kleren open zodat zij naakt op de grond lag. De profeet vroeg aan haar: Als je het wenst en je kunt geduldig zijn (in het dragen van dit lijden) zul je hierdoor naar het paradijs gaan. Maar als je de voorkeur er aan geeft dan zal ik Allah vragen om je van deze ziekte te genezen. De vrouw zei: Ik zal geduldig zijn, maar kunt u Allah vragen dat mijn kleren niet openvallen ? Dit deed de profeet. (Let op hier wordt naar een mening, keuze gevraagd en deze ook gerespecteerd)
Metgezellen vroegen aan de profeet Moehammed vzmh: Moeten wij medicijnen zoeken voor onze ziekte ? De profeet antwoordde: "JA, je moet zoeken naar medicijnen/behandeling want Allah de Verhevene, laat geen ziekte bestaan, zonder dat hij hiervoor ook de genezing geeft. Behalve voor de aandoeningen van het veroudering proces.
De profeet zei: Er is genezing voor elke ziekte. Wanneer een ziekte behandeld wordt met de juiste geneeswijze, dan zal het met Gods toestemming genezen.
Abdullah Haselhoef
A_Haselhoef
26-06-2003, 04:26
Mijn visie vanuit politiek standpunt van de www.degemeenschapspartij.nl
Niet elke vraag om euthanasie of om een zelfmoordpil is een echt verzoek tot de dood. Maar eerder een intense roep om intensieve hulp en warmte van de omgeving. Maar ook kan het voorkomen dat zieken en ouderen hun omgeving niet langer tot ‘last’ willen zijn en daarom besluiten om uit het leven te treden.
Als samenleving hebben wij de plicht om zieken of eenzamen niet moederziel aan hun lot over te laten. En is het toestaan van een zelfmoordpil een lage en goedkope manier om onder onze gezamenlijke zorgplicht voor elkaar onderuitkomen.
Desalniettemin is het recht en de eigen wilsbeschikking over het eigen lichaam van zeer groot belang. Als een burger ondanks intensieve hulp bij zijn besluit blijft om een einde te maken aan zijn leven, dan dient de overheid de mogelijkheid te scheppen dat dit op een humane, pijnloze manier gebeurt.
Gevallen waar mensen van flatgebouwen afspringen of zich voor treinen werpen zijn voorbeelden van een falend beleid hierover. Niet alleen worden toevallige passanten geconfronteerd met dit geweld maar ook voor de familie die achterblijft is dit een traumatische ervaring.
Blijvende invaliditeit bij mislukte pogingen tot zelfmoord en nog een grotere ellende voor familieleden en achterblijvers rechtvaardigen een beleid waarin een verstrekking van een Pil van Drion NIET mogelijk is TENZIJ ondanks alle hulp en aandacht een burger bij zijn besluit hier omtrent blijft.
nasima30
26-06-2003, 08:47
Origineel gepost door falak
Salaam aleikoum
Kan er iemand mij zeggen wat de Islam zegt over de euthanasie?
Is het verboden of toegelaten?
En wat zijn jullie persoonlijke meningen daarover?
Thanx
Is euthanasie toegestaan in de Islam? De Sharee’ah (Islamitische wetgeving) noemt en specificeert de voorwaarden voor het nemen van een leven, maar euthanasie valt daar niet onder en er wordt geen toestemming voor gegeven.
In de Islam, heeft het menselijk leven een absolute waarde die onvoorwaardelijk gerespecteerd dient te worden, onder welke omstandigheden dan ook.
Het heeft een hoog aanzien en hoge waarde. We kunnen onszelf niet doden, alleen maar omdat we dat zelf wensen.
Het excuus om leven te nemen om het lijden te ontvluchten is niet acceptabel in de Islam.
De profeet Mohammed (vrede zij met hem) leerde ons:
“Er was eens een oudere man die een aandoening had die zijn geduld op de proef stelde, dus nam hij een mes, sneed zijn pols door en bloedde dood. Hierover zei God: Mijn onderdaan heeft zijn eind bespoedigd, Ik zal hem het paradijs ontzeggen.” (Bukhari).
Volgens de Islamitische geschiedenis, werd een moslim soldaat, bekend als moedig en bekwaam strijder, gedood in de oorlog. De metgezellen van de profeet (vrede zij met hem) prezen hem, maar tot hun verbazing zei de profeet (vrede zij met hem), “Voor mensen zoals hij is de verblijfplaats in de hel”. Op navraag, vonden de metgezellen uit dat de soldaat zwaar gewond was geraakt. Hij pleegde zelfmoord door het handvat van zijn zwaard op de grond te plaatsen en zich vervolgens met zijn borst in de punt van het zwaard te laten vallen.
Op de Eerste Internationale Conferentie voor Islamitische Geneeskunde, werd genoemd dat: Euthanasie, net als zelfmoord, geen aanhang vindt, behalve in de atheïstische denkwijze, die geloofd dat ons leven op aarde gevolgd wordt door niets (leegte).
Het excuus, dat men pijnlijke hopeloze zieken dood, wordt ook verworpen, want er is geen menselijke pijn die niet voor het grootste gedeelte kan worden overwonnen door medicijnen of door geschikte neurochirurgie.
“Wanner we pijn hebben en lijden, moedigt de Islam ons aan om geduldig en volhardend te zijn, want deze eigenschappen hebben hoog aanzien en wordt hoog beloond in de Islam.
“Zij die geduldig volharden zullen zeker een beloning van ongekende grootte ontvangen” Az Zoemar: 10
Deze geestelijke motivatie kan zeer effectief werken om de patiënt te steunen, als zij geloven dat het accepteren en het doorstaan van onvermijdelijke pijn alleen maar in hun voordeel zal zijn in het hiernamaals, het echte en duurzame leven.
Omdat mijn fiets daar stond
Bij mij om de hoek is een fietsenmaker. Deze week was de straat voor zijn winkel afgezet omdat een Marokkaan een dolk in z'n buik had gestoken. De assistent van de fietsenmaker was dood, want toegesneld toen de baas inéénzeeg; weer had deze Marokkaan geprikt. De reden van dit alles was hierin gelegen dat de Marokkaan vond dat de reparatie van het wiel van z'n scooter niet snel genoeg werd verricht door de fietsenmaker.
Sommige Marokkanen hebben altijd haast.
In Het Parool haalde het drama de voorpagina, AT5 wijdde een uitzending als een brug der zuchten aan de steekpartij, zelfs NRC-Handelsblad schreef er vier regels over. 't Gekke was, nergens kon je zien of horen dat de moordenaar een Marokkaan was: "De zesentwintigjarige man heeft zich later aangegeven."
Je mag in een krant niet schrijven dat een Marokkaan wel 'ns haast heeft bij de fietsenmaker en daarom een dolk tevoorschijn haalt. Zo mocht je tot voor kort ook niet schrijven dat veertig procent van de jeugdcriminaliteit van Marokkaanse origine is. Of dat er een rechter rondloopt in Amsterdam die geen Marokkanen meer mag vonnissen omdat z'n dochter zelfmoord heeft gepleegd na te zijn verkracht door twee Marokkaanse jongens. Of dat de winkeliers op het August Allebéplein in Amsterdam West geterroriseerd worden door Marokkaanse jongeren. Of dat de Amsterdamse jeugdrechter wel met Marokkaanse ettertjes op stap gaat om de buurt te bekijken, maar niet met Nederlandse. Die zijn, publicitair gezien, nu eenmaal minder interessant.
't Zou stigmatiserend werken als in de meeste van deze gevallen het woord 'Marokkaan ' aan bod kwam. Het woord 'Marokkaan ' mag alleen genoemd worden in verband met toegenomen oogsten van dadels, op papier geslaagde 'integratie'-projecten en respect voor de stokslagen van de Profeet.
Mijn buurvrouw is een respectabel iemand met verlichte opvattingen over Marokkanen. Ik mag haar graag en als ik haar in meest zwarte termen de zegeningen van Allah schilder, lacht ze me uit en zegt: "Ik voel me niet bedreigd!"
Toen ik haar vertelde van de Marokkaan, zei ze: " 't Had ook een Turk of een Nederlander kunnen wezen. Die fietsenmaker maakt altijd dealtjes. Dat kan een keer fout gaan."
Inderdaad, 't had een Turk of een Nederlander kunnen wezen die vond dat 'ie niet snel genoeg geholpen werd. Maar 't was een Marokkaan .
't Is meestal een Marokkaan .
Ik vond 't leerzaam om de eerste reflex van progressief fatsoen bij mijn buurvrouw meteen de Nederlandse fietsenmaker verdacht te zien maken. Buurvrouw heeft heel de mensheid lief (behalve Nederlandse fietsenmakers) en vooral ook onze broeders en zusters wier cultuur *******s veracht, vrouwen minderwaardig vindt en die in de kerkers van Koning Hassan -waar, zoals bekend, de vrijheid van meningsuiting welig tiert- jou ongezonde denkbeelden afleert.
Als ik mijn buurvrouw hoor, bekruipt mij een zeker heimwee naar de dagen dat ik zelf nog politiek-correct geen Marokkaan zag, alleen 'de kansarme allochtoon'. De wereld is overzichtelijk als je kijkt met de bril die in de vrome pastorie van Links gedragen wordt. Alleen; ik geloof die bril niet als ik niet mag zeggen dat een Marokkaan een Marokkaan is.
Natuurlijk mag ik niet generaliseren. Ik heb groot respect voor de Marokkaanse meisjes die zich tegen de klippen op van hun autoritaire broers en vaders losmaken; niet elke Marokkaan is een moordenaar; en ik heb me wel eens gek gelachen om een Marokkaanse stand-up-comedian.
Maar zolang zedenmeesters van de Correcte gemeente mijn Marokkaan de Moordenaar verdonkeremanen in de krant of op TV, zolang belief ik Marokkanen Marokkanen te noemen. Mijn buurvrouw meent in stilte dat ik 'discrimineer' en hoewel mìj te binnen schiet "Zalig zijn de onnozelen van geest", neem ik haar niks kwalijk.
Ze weet niet beter.
Ik wel. ;)
Meneer de Vikker mag ik weten wat dat te maken heeft met mijn vraag? IK zie wel geen link,hoor.
Je hebt goede en slechte mensen en niet iedereen is het dezelfde... Ik vindt het niet erg als mensen hun meningen zeggen maar ik heb de indruk dat u hier gewoon mensen wilt uitlachen en dat vindt ik maar niks!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.