Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : erfenis

ewaS
05-09-2006, 22:32

Ik heb een vraag mischien kunnen jullie mij helpen. Als je vader dood gaat en hij laat je een erfenis achter. Alleen voor zijn zoons maar niet voor zijn dochters. Is dat wel hellmaal eerlijk help mij aub hierbij alvas bedankt.

TANTE_TRUUS
05-09-2006, 23:29
nee tuurlijk niet is dat besloten door je vader? of door jullie zelf?

TANTE_TRUUS
05-09-2006, 23:30
waarom zou zijn dochters niks krijgen? ik vat em niet:confused:

moslima1978
05-09-2006, 23:46
Asalamoe 'alaikoem wr wb, Het is inderdaad niet eerlijk dat de dochter niets krijgt. Het is in strijd met de islamitische principes, maar hierover verwijs ik je naar onderstaande soerah dat voor zich spreekt. Soerah AN NISA (4), ayaa 7-12. "Voor de mannen is er een aandeel in wat achtergelaten wordt door de ouders en de verwanten, en voor de vrouwen is er een aandeel in wat achtergelaten wordt door de ouders en de verwanten, of het weinig of veel is: een vastgesteld aandeel." "En als bij de verdeling verwanten, wezen en behoeftigen aanwezig zijn geef hen daar iets van en zeg iets vriendelijks tegen hen. En laten zie die , als ze zelf weerloze nakomelingen achter zouden laten daar bezorgd over zijn, godbewust zijn en gepaste woorden spreken. Zij die de bezittingen van wezen onrechtmatig verbruiken, verteren vuur in hun magen en zullen zeker in een vlammenzee terechtkomen. God draagt u op met betrekking tot uw kinderen: de jongen zoveel als twee meisjes, maar als er alleen meisjes zijn, en meer dan twee, dan is er voor hen twee-derde van wat (de overledene) nalaat; en als er maar een is , dan de helft..... Uit bovenstaande aya's blijkt duidelijk dat het aandeel van een dochter de helft bedraagt van het aandeel van haar mannelijke tegenhanger(s), hierbij refererend naar haar broers. Tevens is het zo dat bij de verdeling van een erfenis de ouders en kinderen voorrang hebben. Ik hoop dat ik je hiermee voldoende heb geinformeerd. Wa salamoe alaikoem, Oegtek fie dien.