Bekijk originele versie : Vooroordelen?
Hoe denken jullie over Nederlanders? Zijn er vooroordelen?
Voelt een Marokkaan zich wel thuis in Nederland?
Ik ben opgegroeid met een Nederlandse moeder en stiefvader (biologische vader is Marokkaans). Het valt me op dat niemand die ik ken Marokkaanse vrienden heeft. Ik vraag me af hoe dat komt....
maghrebgirl20
25-06-2003, 21:35
tuurlijk voel ik me thuis in nl, maar ook in marokko. hoe ik denk over nederlander?
ik kijk niet naar iemand als nederlander of marokkaan, maar als mens.
mn vrienden zijn van verschillende nationaliteiten.
Ik voel me absoluut niet thuis in Nederland..
romaisa22
25-06-2003, 23:46
hi suus,
Interesante vraag.
Ik voel me bijna nergens thuis.
In nederland ben ik een buitenlander(hoewel ik hier geboren ben). in marokko ben ik een buitenlander. Als ik nederland ben wil ik het liefst in marokko zijn. Ben ik in marokko wil ik het liefst in nederland zijn
Waar hoor ik dan thuis???? :(
romaisa :zwaai: :zwaai: :zwaai: :zwaai:
Origineel gepost door maghrebgirl20
tuurlijk voel ik me thuis in nl, maar ook in marokko. hoe ik denk over nederlander?
ik kijk niet naar iemand als nederlander of marokkaan, maar als mens.
mn vrienden zijn van verschillende nationaliteiten.
Salaam Maghrebgirl20,
Bedankt voor je reactie. Je hebt een mooi antwoord gegeven, maar ik denk dat je mijn vraag verkeerd opgevat hebt. Tuurlijk beschouw ik iedereen als een mens, met respect. Maar we onderscheiden ons door ons afkomst, geloof, persoonlijke interesses enz. Anders zou het maar een saaie boel zijn, toch?
En misschien is het een Nederlands trekje, maar wij geven (onbewust) stempels. Als we jouw naam niet kennen, zeggen we 'dat Marokkaans meisje'. Snap je wat ik bedoel? Dat komt misschien negatief over, maar zo bedoel ik het niet. Jullie maken bijvoorbeeld onderscheid tussen Berbers en Arababische mensen.
De laatste tijd heb ik me meer verdiept in mijn Marokkaanse 'achtergrond'. Het leven hier is blijkbaar veel anders dan in Marokko. Ik vroeg me af hoe dat voor jullie is.
En het viel me op dat mijn vrienden en ikzelf geen Marokkanen kennen. Alleen op de lagere school zat een Marokkaans meisje bij mij in de klas, met wie ik bevriend raakte. Zij is teruggegaan naar Marokko. Sindsdien ben ik niet meer in contact gekomen met Marokkanen. Dat vind ik jammer. Gelukkig is daar sinds mijn oproep (enkele weken geleden) verandering in gekomen. Maar toch vraag ik me af....hoe denken jullie over de Nederlanders?
ik pas me graag aan de omgeving net een kamelion!
maghrebgirl20
26-06-2003, 14:05
Origineel gepost door suus
Salaam Maghrebgirl20,
Bedankt voor je reactie. Je hebt een mooi antwoord gegeven, maar ik denk dat je mijn vraag verkeerd opgevat hebt. Tuurlijk beschouw ik iedereen als een mens, met respect. Maar we onderscheiden ons door ons afkomst, geloof, persoonlijke interesses enz. Anders zou het maar een saaie boel zijn, toch?
En misschien is het een Nederlands trekje, maar wij geven (onbewust) stempels. Als we jouw naam niet kennen, zeggen we 'dat Marokkaans meisje'. Snap je wat ik bedoel? Dat komt misschien negatief over, maar zo bedoel ik het niet. Jullie maken bijvoorbeeld onderscheid tussen Berbers en Arababische mensen.
De laatste tijd heb ik me meer verdiept in mijn Marokkaanse 'achtergrond'. Het leven hier is blijkbaar veel anders dan in Marokko. Ik vroeg me af hoe dat voor jullie is.
En het viel me op dat mijn vrienden en ikzelf geen Marokkanen kennen. Alleen op de lagere school zat een Marokkaans meisje bij mij in de klas, met wie ik bevriend raakte. Zij is teruggegaan naar Marokko. Sindsdien ben ik niet meer in contact gekomen met Marokkanen. Dat vind ik jammer. Gelukkig is daar sinds mijn oproep (enkele weken geleden) verandering in gekomen. Maar toch vraag ik me af....hoe denken jullie over de Nederlanders?
hoi, bedankt voor je uitleg, maar dan blijk ik toch bij mn antwoord. ik kijk echt naar ras. tuurlijk voel ik met eerder aangetrokken tot marokanen. ik zou eerder met een marokaan gaan praten die ik niet ken dan met een nederlander denk ik. maar dat wil niet zeggen dat ik dan ook eerder bevriend ben met een marokaan.
ps. ik maak trouwens ook geen onderscheid tussen berbers en arabieren, voor mij zijn het allebei marokanen.
als ik onderscheid maak tussen mensen is het alleen op heb gebied van interesses. :zwaai:
Amira1980
27-06-2003, 08:59
Ik kijk niet naar kleur ras etc....
Ben ik altijd tegen geweest en zal ik ook altijd blijven, dat vind ik rascisme
Ik zelf ben ned. maar heb vriendinnen in alle soorten en maten, daar ben ik ook trots op.
Van alles het beste nemen, wat wil je nog meer.
Al moet ik zeggen sinds ik verhuist ben nog niet zoveel contact heb gekregen, bijv. bij de winkel of zo, ik vind de meeste en ik zeg de meeste niet iedere marokkanen moeilijk toegankelijk het lijkt als of ze mij niet vertrouwen en ik denk dat dat komt omdat ikned. ben....
Ik vind het jammer...
Omdat mijn man niet ned. is voel ik me overal thuis, ook in de noordafrikaanse sferen.
Maar goed we zien wel, ik ben blij met alles wat ik van andere mensen op kan steken...
Hoi Amira. Je zegt dat je soms het gevoel hebt dat Marokkanen (vaak)moeilijk toegankelijk lijken. Dat gevoel heb ik zelf ook, als ik op straat loop (niet op deze site in ieder geval). Daarom stelde ik mijn vraag over hoe ze over Nederlanders denken. Misschien heb ik mijn vraag verkeerd gesteld of onduidelijk uitgelegd. Mijn ervaring op straat is dat ze Nederlanders wantrouwen en zich gauw aangevallen voelen. Vaak hoorde ik van ruzies tussen Nederlandse en Marokkaanse jongens Misschien heeft dit soort dingen wel een verkeerd beeld van Nederlanders gegeven. Daar ben ik benieuwd naar.
Amira1980
27-06-2003, 13:29
Dat denk ik wel, wantrouwend van beide kanten. Ik vind het jammer...
Als ik hier ben heb je het niet, want ja, je ziet elkaar niet he...
Maar goed het zal vast wel beter worden....
:zwaai:
Vroeger toen ik nog klein was, voelde ik wel thuis in NL. Ik had alleen NL vriendinnen en had geen echte marokkaanse vriendinnen, ik praat thuis NL en als ik in Marokko ben, wil ik zo graag snel terug naar NL... In mn puberteit werd ik geconfrontreerd tussen 2 culturen. Ik had niet veel marokkaanse vriendinnen met wie ik kon praten over onze eigen cultuur, ze mogen veel minder dan ik en mn NL vriendinnen mogen veel meer dan ik, bijvoorbeeld uitgaan, vriendjes, etc...
Soms voelde ik net halfbloed. Waarom ik vroeger niet in een marokkaanse gemeenschap thuis voelde, is dat ik vrij lang ben voor een marokkaanse en geen echte marokkaanse uiterlijk heb. Ik spreek ook nauwelijks marokkaans. Maar nu ik ouder ben geworden, weet ik hoe ik met 2 culturen moet omgaan en ik ben toen 5 jaar niet naar Marokko geweest, na 5 jaar ging ik naar Marokko en ik voelde me ineens thuis daar, ook al praat ik nauwelijks marokkaans.... Nu mis ik Marokko echt terwijl ik vroeger Marokko nooit miste, raar he?
:zwaai:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.