Bekijk originele versie : Vrouw mag niet geparfumeerd de deur uitgaan…
EEN GESPREK MET DE IMAM..AHMAD SALAM
Imam Ahmad Salam van de Tilburgse moskee 'Slaan is medicijn met vieze smaak' De moskee van de 'fundamentalistische' imam Ahmad Salam is een doorn in het oog van de buurtbewoners in Tilburg-Noord. Salam reageert. Door onze redacteur Arjen Schreuder
TILBURG, 18 JUNI. ,,Allah kijkt en luistert met ons mee'', zegt imam Ahmad Salam bij het begin van een gesprek in de moskee over zijn omstreden uitspraken over het slaan van vrouwen. De woorden van de Syrische imam worden vertaald door zijn zoon. De imam kwam dertien jaar geleden naar Nederland maar hij is de taal nog niet machtig. Hij neemt nu lessen. Mannen in kaftans hebben thee en koffie gezet. Op een groot vloerkleed liggen sandalen.
Wat vindt u ervan dat de buurt om sluiting van de moskee vraagt?
Salam, olijk: ,,Iedereen mag dat vragen, zoals wij ook zouden mogen vragen om een kerk te sluiten omdat een pastoor dingen zegt waar wij het niet mee eens is.'' Ernstiger: ,,Wij proberen de overlast voor de buurt zoveel mogelijk te beperken. Maar de mensen in de buurt hebben dingen gedaan die blijk geven van een negatieve intentie. Zij willen de wijk Noord schoonhouden van buitenlanders. De buurtvereniging is opgericht om ons tegen te houden.''
Klopt het dat u vindt dat mannen hun vrouwen moeten slaan?
,,De koran zegt dat als de vrouw zich niet aan haar plichten houdt, bijvoorbeeld overspel pleegt, de man drie stappen kan nemen. De eerste is dat hij met zijn vrouw moet praten. De tweede stap is dat hij niet meer met haar in hetzelfde bed slaapt. Als dat niet helpt, kan hij zijn vrouw slaan. Een tikk uitdelen. Niet op het hoofd. En zonder littekens te veroorzaken.''
Weet u dat het slaan van andere mensen verboden is?
,,Wij roepen niet op om vrouwen te slaan. Wij adviseren volgens de islam om niet te slaan, totdat het gezin uit elkaar lijkt te vallen. Slaan is als een medicijn met een vieze smaak. Een laatste middel.''
Vindt u ook dat een vrouw niet mag werken?
,,Man en vrouw hebben verschillende taken. Als beiden hetzelfde werk doen, blijft er niets over voor de kinderen. In de islam is de man verantwoordelijk voor de vrouw. Ook financieel. Als de vrouw geen echtgenoot heeft, dan is haar vader, broer of oom verantwoordelijk. Als de vrouw echter niemand heeft, dan mag ze onder voorwaarden gaan werken.''
Wat zijn die voorwaarden?
,,Het belangrijkste is dat de vrouw geen verleidingen biedt aan mannen die niets met haar te maken hebben. Ze mag dus niet geparfumeerd de deur uitgaan en contacten leggen met mannen. Dat bedreigt haar maagdelijkheid. Binnenshuis parfumeren mag wel. Voor haar eigen man.''
Moet u niet meer rekening houden met de emancipatie van de vrouw in Nederland?
,,Is dat een verandering van de islam? Iedereen mag doen wat hij wil, wij leggen de koran uit aan moslims. De regels zijn er niet om de vrouw te vernederen, maar om haar te beschermen. Tegen mannen die vrouwen seksueel willen gebruiken.''
Boyfriend
20-06-2002, 12:15
Origineel gepost door Busje_207
Klopt het dat u vindt dat mannen hun vrouwen moeten slaan?
,,De koran zegt dat als de vrouw zich niet aan haar plichten houdt, bijvoorbeeld overspel pleegt, de man drie stappen kan nemen. De eerste is dat hij met zijn vrouw moet praten. De tweede stap is dat hij niet meer met haar in hetzelfde bed slaapt. Als dat niet helpt, kan hij zijn vrouw slaan. Een tikk uitdelen. Niet op het hoofd. En zonder littekens te veroorzaken.''
IN DE KORAN STAAT DUIDELIJK DAT ALS EEN VROUW OVERSPEL PLEEGT KRIJGT ZE EVENVEEL ZWEEPSLAGEN ALS DE MAN, DUS EEN PAAR DAT OVERSPEL PLEEGT MOET WORDEN GESLAGEN MET DE ZWEEP, EN ENKEL ALS ER (dacht ik) 3 OF 4 GETUIGEN ZIJN!!!!!!!!!
INDIEN EEN MAN ZIJN VROUW SLAAT, MOET HIJ EEN HEEL GELDIGE REDEN VOOR HEBBEN, ÉN ALS HIJ HAAR DAN SLAAT, MAG DE HAND NIET VAN BOVEN KOMEN MET EEN SNELHEID VAN KWEET NIET WAT.... HET MOET EEN KLEINE KLAPJE ZIJN DIE HAAR NIET PIJN DOET!!!!!
SweetRose
20-06-2002, 12:32
Origineel gepost door Boyfriend
IN DE KORAN STAAT DUIDELIJK DAT ALS EEN VROUW OVERSPEL PLEEGT KRIJGT ZE EVENVEEL ZWEEPSLAGEN ALS DE MAN, DUS EEN PAAR DAT OVERSPEL PLEEGT MOET WORDEN GESLAGEN MET DE ZWEEP, EN ENKEL ALS ER (dacht ik) 3 OF 4 GETUIGEN ZIJN!!!!!!!!!
INDIEN EEN MAN ZIJN VROUW SLAAT, MOET HIJ EEN HEEL GELDIGE REDEN VOOR HEBBEN, ÉN ALS HIJ HAAR DAN SLAAT, MAG DE HAND NIET VAN BOVEN KOMEN MET EEN SNELHEID VAN KWEET NIET WAT.... HET MOET EEN KLEINE KLAPJE ZIJN DIE HAAR NIET PIJN DOET!!!!!
Mij ga je toch niet slagen hé :D
:zwaai:
xxx
lamia_17
20-06-2002, 12:34
boyfriend ik bedoel het niet dom of zo, maar wie weet het nou beter? een imam of jij??
SweetRose
20-06-2002, 13:46
Origineel gepost door lamia_17
je bedoelt: mij ga je toch niet SLAAN ;)
Slagen, slaan, afmotten, boxen,..... allemaal hetzelfde :D
xxx
Boyfriend
20-06-2002, 13:48
Origineel gepost door lamia_17
boyfriend ik bedoel het niet dom of zo, maar wie weet het nou beter? een imam of jij??
HET GAAT NIET OM DE IMAM HET GAAT OM WAT ER IN DE KORAN STAAT, EEN IMAM IS OOK MAAR EEN MENS EN KAN FOUTEN MAKEN NIET? OF KAN ZELF IETS MEEMAKEN OFZO. FOUTEN ZIJN MENSELIJK
Imam Jneid Fawaz wil graag wat zaken rechtzetten
'Alles wordt uit z'n verband gerukt' zeggen soap-sterren en politici vaak. Sinds kort bedienen ook islamitische voorgangers zich van deze uitspraak. Imam Jneid Fawaz van de Haagse As-Soenah-moskee wil wel eens iets terugzeggen over de 'radicale imams'.
DEN HAAG | Laten we meteen maar eens beginnen over het slaan van vrouwen – dat schijnt te mogen, als je ze fysiek maar een beetje ontziet. Een typisch voorbeeld van het onbegrip aan Nederlandse kant, zegt imam Jneid Fawaz. En ja, hij vindt, het citaat uit zijn verband gerukt. Want de imam, door zijn volgelingen aangesproken met het respectvolle 'sjeik', sprak over iets heel anders. Misverstanden, foute vertalingen zijn nog tot daar aan toe – moedwillige verdraaiing is een tweede. En dat is wat er gebeurde, zegt Fawaz.
De stad zoemt en gist over de uitspraken van de imam. Dat is ook een van de redenen waarom Fawaz graag met de krant wil praten. De menselijke tegenwind is guur, aangezet door 11 september en de moord op Fortuyn. Op de straat valt de misschien onderhuidse maar plotseling opengebarste woede goed op te snuiven. En uitgerekend op dat moment komt sjeik Jneid Fawaz met enkele onverzettelijke uitspraken. Nu vindt hij het tijd worden om een beetje in de tegenaanval te gaan; maar niet om te diep door het stof te gaan. Wie echter denkt een wereldvreemde en versteende prevelaar van achterhaalde woestijnwijsheden tegen te komen, vergist zich deerlijk. De dertiger praat soepel, zijn staalblauwe ogen glimmen meer dan ze onverzoenlijk flitsen. "Men beticht mij ervan dat ik haat zaai, dat ik zeg dat een moslim superieur is aan andere mensen. Dat is onzin. Ik geloof wel dat mijn geloof het beste is voor de mensheid. Maar dat hebben andere geloven ook, en politieke stromingen net zo goed. Communisten van vroeger, kapitalisten, christenen, ze denken allemaal dat hun manier de beste is. Dat gevoel heb ik als moslim, ik denk dat daarin de grote waarheid ligt. Maar dat wil nog nog niet zeggen dat ik mensen ook maar iets wil opdringen".
"Dat citaat over die vrouwen. Het is een heel media-circus geworden. Wat ik tijdens mijn vrijdagse preken doe, is vrij eenvoudig. Ik probeer zoveel mogelijk te reageren op de vragen die mij vanuit mijn geloofsgemeenschap worden gesteld. Ik word vaak opgebeld, door mensen met problemen. En dat kan gaan over vrouwen die weglopen van hun man. Maar ik krijg ook telefoontjes van vrouwen die helemaal niet willen werken, die zeggen dat hun man ze ertoe dwingt. Dan kijk ik weer naar de heilige boeken, en probeer daar een antwoord op te vinden. Dat citaat over vrouwen was niet iets van mij. Ik probeerde uit te leggen, toe te lichten wat er in de hadith – de verzamelde uitspraken van de profeet Mohammed – over dit soort problemen is gezegd.
Iemand belt mij op en vraagt wat-ie moet doen, omdat zijn vrouw is weggelopen. Ik ben een diep-religieus mens, maar ook wat jullie zouden noemen een sociaal werker. En de antwoorden zoek ik in de heilige koran. En daar vind ik ze ook".
Ajourino
20-06-2002, 13:58
Wat hier staat is onzin!!! Hoe zo komt dit nu allemaal oppeens boven water?
Liefs Ajourino
lalatetouania
20-06-2002, 15:10
Salaam
Wat ik heb begrijpen is wanneer een getrouwde man of vrouw vreemdgaat dat hij of zij vermoord MAG worden en als ze niet getrouwd zijn moet hij of zij met 100 zweepslagen slaan toch??
Ik vind dat wat ik heb gehoord van wat de imaams hebben gezegd klopt het is voor een vrouw verboden om te werken als haar vader ( als ze geen vader heeft haar broer of haar oom toch?) of man het niet toestaat, maar het wordt haar wel afgeraden om te werken ook al mag het van haar vader of man maar zoals die imaam al zei al ze niemand heeft die voor haar kan zorgen mag ze natuurlijk wel werken zolang het binnen de grenzen van de islam is
Besalaam
Als de vrouw niet zonder buiten mag, mag de man het ook niet, wat dacht je wel niet? :slik!: Het is zowel verleidelijk voor de man als de vrouw duss!!...
iepofanof
25-07-2005, 18:55
Ik vind dat het geloof voldoende ruimte biedt om met de huidige tijd mee te gaan. Je hoeft niet meer te moorden omdat je vrouw overspel heeft gepleegd. Je hoeft een vrouw niet te slaan. Er zijn tegenwoordig andere middelen voor. Scheiden bijvoorbeeld. Als mijn vrouw vreemd zou gaan dan zou ik gewoon scheiden. Ik ga niet mijn leven verpesten. Misschien heeft ze na haar daad wel berouw en richt zij zich tot god. God is dan de enige die mag bepalen wat de strafmaat zal zijn. Niet jij als haar echtgenoot of broer. En de eer kan me de pot op. Je wil niet weten wat er allemaal binnen die familie's gebeurd waar de eer zo hoog staat. Zoals eerder gezegd. LEEF EN LAAT LEVEN
Granadina
25-07-2005, 22:35
Ik vind dat het geloof voldoende ruimte biedt om met de huidige tijd mee te gaan. Je hoeft niet meer te moorden omdat je vrouw overspel heeft gepleegd. Je hoeft een vrouw niet te slaan. Er zijn tegenwoordig andere middelen voor. Scheiden bijvoorbeeld. Als mijn vrouw vreemd zou gaan dan zou ik gewoon scheiden. Ik ga niet mijn leven verpesten. Misschien heeft ze na haar daad wel berouw en richt zij zich tot god. God is dan de enige die mag bepalen wat de strafmaat zal zijn. Niet jij als haar echtgenoot of broer. En de eer kan me de pot op. Je wil niet weten wat er allemaal binnen die familie's gebeurd waar de eer zo hoog staat. Zoals eerder gezegd. LEEF EN LAAT LEVEN
:goedzo:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.