Bekijk originele versie : dat kleine landje aan de Middelandse Zee
haileselassie
21-06-2003, 10:20
Op de fiets door een conflikt-gebied!
Hoe groot is de westbank? De toekomstige Palestijnse staat!
De westbank is op zijn langst 140 kilometer, en gemiddeld hooguit 40 kilometer. Noord Holland en Zuid-Holland bij elkaar, maar dan toch vet kleiner! Gaza stelt helemaal niets voor;50 kilometer lang en ongeveer 10 kilometer breed
De joden hebben al niet veel meer, want uit Toelkarim, dat in het Noorden van de westbank ligt, naar de Middelandse zee, is het nog geen 20 kilometer, over Israelies gebied.
Uit Hebron, dat in het zuiden van de westbank ligt, over Israelies gebied naar Gazastad, dat op dezelfde hoogte ligt, is het een kleine 60 kilometer, en dan kun je je handdoekje ook al weer aan het strand van de Middelandse zee uitspreiden.
Fiets je vanuit Jerusalem naar het Noorden door de Westbank, dan ben je na ruim 80 kilometer in het overbekende plaatsje Jenin.( geen hotel aanwezig)
Vanuit Jenin omhoog over Israelies gebied ben je na 75 kilometer al weer in Libanon aangekomen.Even stoppen voor Hisbollahthee!
Denk je echter, halverwege, ik wil liever een cola aan het strand van Haifa, geen probleem, zo'n 35 kilometer naar links, en je bent al weer in Haifa, waar we de zon in de Middelandse zee zien zakken.
Vergeten we even dat nare, hete woestijngebied, dat Negev heet, (en waar niemand wil wonen) en dat begint beneden de lijn Gazastad-Hebron, dan kun je rustig zeggen, dat Israelies gebied en het gebied van de Palestijnen bijna even groot zijn.
Het israelies bewoonbare gebied is iets groter, maar in oppervlak ook niet veel groter dan Noord- en zuid-holland bijelkaar. Bovendien is de grootste breedte van oost naar west zo’n 60 tot 70 kilometer.
Deze twee stukjes landjes kunnen in de toekomst gewoon niet zonder elkaar, al was het alleen al ekonomies!
En dit mini-golf staatje veroorzaakt al die commotie in de hele wereld.
Mijn God, zijn er geen ergere, grotere rampen in de wereld, die onze aandacht meer verdienen?
Niet aankomen met domme praatjes over Heilig Land enzo, want elk moslim land schijnt opeens”heilige” grond te zijn, als het hun belang is.
Heiligheid is iets, wat je niet vindt bij chemies bodemonderzoek, dus het zit in je hoofd, net zoals fantasie, angst, en sprookjes.
Stel je voor, Balkenende zegt, nederland is christelijk grondgebied, dus moslims horen hier niet!!!!!!!!!
Het is met dit conflikt net zo; het gaat niet om land, het gaat om ideeen, want dit gebied is zo klein, dat het daarom NIET KAN GAAN. En als het gaat om elkaar uitsluitende ideeen, is het niet verstandig voor een der partijen partij te trekken. Laten we in Nederland proberen anders met elkaar om te gaan, en elkaar respekteren en elkaar niet uitsluiten.
Zelfkritiek
21-06-2003, 10:28
Origineel gepost door haileselassie
Mijn God, zijn er geen ergere, grotere rampen in de wereld, die onze aandacht meer verdienen?
Natuurlijk zijn er minimaal 100 situaties over de hele wereld die veel erger zijn, waar veel meer mensen om het leven komen, waar veel meer mensen onderdrukt en gemarteld worden....
Denk aan de tienduizenden (!) kinderen die al zijn gestorven aan de huidige hongernood in Ethiopie. Denk aan de Christenen in Sudan die worden afgeslacht en onderdrukt. Enzovoort. Enzovoort. Maar goed, in die gevallen zijn er natuurlijk geen joden 'de schuldigen' en dus vinden veel 'mensen' al het overige leed ondergeschikt...
:(
haileselassie
21-06-2003, 11:36
deze topic ging er nou net over, om te laten zien HOE KLEIN het gebied is.
Misschien kun je bepaalde akties diefstal noemen, maar dan toch wel KRUIMELdiefstal.
Ik zou ook HONGER hebben naar meer land, als ik zo weinig grondgebied had, als de Israeliers; dus zwaar overdreven van jou, om te praten over "wanneer je honger naar land niet gestild kan worden?"
Net alsof zij al een gebied hebben dat zo groot is als Jordanie.
Om daar eens op te komen; kijk eens op de kaart van het Midden Oosten.
Bekijk eens Jordanie, hoe geweldig groot dat is.
Vroeger was dat de Ottomaanse provincie PALESTINA!!!!!!
Palestijns gebied! Hoeveel palestijns gebied is gewoon gestolen door moslims; en toen de palestijnen daar tegen protesteerden slachtte de geliefde Koning Hoessein, familie van de profeet, hen af, zwarte september, 1970.
Inderdaad, als de moslims hun hoofd eens omdraaiden, en een andere kant uitkeken, dan zouden ze hebben gezien, dat in Irak duizenden vrouwen, kinderen en jonge mannen werden afgeslacht, door moslims, zoals de heer saddam en zijn Baath-kliek.
Maar jullie waren veel te druk bezig hem toe te juichen, omdat het heertje ook achter de palestijnen stond en eens een raketje op Israel had afgestuurd, waardoor op wonderbare wijze niemand gedood werd,God zij geloofd!
En als jullie opzij keken, in de arena van de wedstrijd Israel PA, en jullie ogen lieten gaan door het publiek,zagen jullie alleen zijn met gouden ringen behangen handen, dollars rondstrooien naar palestijnse zelfmoordenaars-familie; en jullie stoten elkaar aan en zeiden wat een fijne vent.
Jullie diktatoriale leiders staan ook in sky en VIP boxes vanuit de hoogte naar HET KONFLIKT( de wedstrijd) te kijken, en geven jullie het gevoel, zij aan zij met jullie te zijn, een volk, een leider!
Zo kunnen zij hun luxe leventje rustig doorzetten, en elkaar op onderonsjes uitschelden, terwijl ze de arme eigen bevolking onderdrukken, en dom houden.
Wanner jullie je hoofd omdraaiden, dan zou je zien dat in de HEEL GROTE voormalige vrije staat ATJEH duizenden moslims worden afgeslacht, door mede-moslims, die begerig zijn op de bodemschatten van de "afvallige provincie".En die al jaren die roven, en naar Djakarta en Java brengen, en de Atjehers er niet in laten delen.
Wanneer jullie je hoofd omdraaiden, en in jullie eigen thuislanden keken, en je ziet de armoe, de onderontwikkeling, de uitbuiting en de corruptie, en de onrechtvaardige willekeur, die daar heerst, dan zou je deneken, moeten we daar onze aandacht niet op richten.
Of je zou zien hoe de Royaume Marokko probeert de Westelijke Sahara in te pikken, veel groter dan de Westbank, en daar heb je ook verzetsstrijders, Polisario heet dat. 100.000den zijn al gevlucht, en zitten in opvangkampen, tot in Lybie.
Maar ja, dat doekje heeft in jullie cultuur wel HEEL veel funkties, heb ik onderhand wel door.
En nou ga ik een hoofdremcylinder vervangen bij mijn auto, er moet nog gewerkt worden ook; doen de Israelies ook, tussen alle ellende door; de palestijnen werken nauwelijks, daarom zijn er daar altijd zoveel mensen op straat, aan het schreeuwen, als er weer iets gebeurt.
Voor de liefhebber; een imitatie hoofdrem-cylinder kost 70 euro, voor een citroen ax; duur he!
haileselassie
21-06-2003, 12:02
maar U reageert weer niet op wat ik zeg, namelijk de veel grotere diefstallen door de moslimzijde.
U probeert nu de boodschapper van het vervelende nieuws te ontkrachten, door hem "grappig"te noemen, want Uw gelach verdringt de argumenten, die ik aandraag.
( bovendien bent u soms palestijn, is Uw grond, ezel en fiets gestolen?) U spreekt namelijk over "ons"; bent U familie?of op een ander manier materieel betrokken bij "het CONFLIKT";
of laat U zich ook maar meedrijven op het geschreeuw der tribunes? Als een dwaze voetbalsupporter?
[QUOTE]Origineel gepost door Quest
Ik bedoel waar hebben we het over? 6 miljoen Joden op miljarden aardbewoners... een kruimel
[/QUOTE
Mijn God, wat een ontzettende stupide opmerking zeg!!!!!
Alsof het nix voorstelt, nou nou nou....
en als het nou eens een Marokkaanse kruimel was geweest?
Dan had je zeker alles bij elkaar geschreeuwd als iemand anders dit had geschreven.
Tuurlijk, op miljarden is 6 miljoen niet veel, maar daar gaat het niet om!!!!!
Als ik alleen al denk aan het waarom, en de manier waarop deze mensen zijn gestorven, dan kan ik wel kotsen van zo'n opmerking!!!!
Danielle2
21-06-2003, 19:29
Sterk point Haise...dinges.
Ik vind persoonlijk dat Israel de hoodschuldige is in het conflict en ik verafschuw de huidige israelische regering, maar ik begrijp de hysterische obsessie van veel moslims niet tegenover Israel. Zoals je zegt, er zijn veel ergere conflicten in de wereld aan de gang, sterker nog; veel ergere conflicten waarin moslims de hoofdschuldigen zijn, sterker nog; veel ergere conflicten waarin moslims de palestijnen zelf als shit behandelen. Hoeveel moslims hebben er gehoord van black september 1970?
Ik vind dat er in de arabische wereld een schrijnend gebrek is aan zelfkritiek. Omdat het er vaak toch zo'n zooitje is moet er een zondebok gevonden worden en worden "de joden" weer van stal gehaald.
Israel fel bekritiseren is een goede zaak, ik doe er hier in Jeruzalem bijna elke dag aan mee in de vorm van demonstraties en acties. Maar Israel afschilderen als de grootste schurk ter wereld valt buiten elke proportie en wijst op ontkenning en het niet onder ogen zien van de eigen fouten in de arabische wereld en het daarbij afschuiven van alle ellende op een zondebok.
haileselassie
21-06-2003, 20:02
Als die zelfde Arabische landen in 1948 niet de indruk hadden gewekt, bij de palestijnen, dat ze even van het strijdtoneel moesten verdwijnen, en dat ze dan de joden "even mores" zouden leren, cq "verzuipen in de Middellandse zee", dan waren al die vluchtelingen er niet, of in mindere mate geweest.
Een aantal mensen schijnt hier weer te denken, dat ik het zo geweldig op voor heb, met die arme joodse bevolking.
Waar ze dat lezen, is mij onduidelijk.
Ik zeg alleen, bemoei je met je eigen zaken; het is toch absurd, dat 1 miljard moslims het ongeveer dag in, dag uit hebben over " het Conflikt", zwaar anti joods zijn, geindoctrineerd en gehersenspoeld lijken, daar waar het over israel gaat?
Och, dan hebben de Joden weer palestijnse kinderen "afgeslacht", terwijl zelden een moslim het heeft over de beestachtige manier van "verzet" van de Palestijnen, en het gebrek aan demokratie aan die kant, en de corruptie.
Kortom, ik ga niet voorbij aan de palestijns- israelische ellende, alleen wil ik de feiten op een rij zetten, en een klimaat van nuchterheid en objektieviteit creeren.
Het is en blijft een peuleschil, inderdaad, in vergelijking met de roof van Palestijns grondgebied door de Hashemitiese Dynastie in Jordanie. Maar ja, dat is gedeeltelijk ook woestijn, maar als de joden een stukje kregen, en ze brachten het in kultuur, dan zou er onmiddelijk worden geschreeuwd " landroof".
Ik hoor nooit de schandalige manier waarop Palestijnen in Libanon worden behandeld!( geen recht op eigen grond daar)
motivatie; de palestijnse droom van terugkeer moet in stand worden gehouden.
En och, als de palestijnen, die destijds vertrokken zijn, mogen terugkeren met hun kinderen en kleinkinderen en klein-kleinkinderen, waarom mogen de joden dan niet terugkeren, met hun kinderen,naar het land, waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen.
Jij hebt toch ook het volste recht om hier met 100.000den andere moslims te wonen, in nederland, terwijl wij heus wel weten, dat over 101 jaar, dat er waarschijnlijk meer zijn, als Nederlanders.
En dan zeg jij natuurlijk meteen, maar wij stelen niet, nou sommige marokkanen stelen wel, en sommige joden ook.
Maar dan nog zal een Nederlander toch niet zo gauw beweren, dat jullie moeten oprotten naar waar je vandaan komt, zeker niet over 50 jaar.Maar de palestijnen, en veel moslims zeggen dit wel over de joden, terwijl die gedeeltelijk daar al woonden, gedeeltelijk zijn geimmigreerd, en NIET OMDAT HET DAAR ZO GOED WAS, zoals veel moslims hierheen komen, wel doen.
Maar zelfs als de joden al dat land hadden gekocht, en veel hebben ze ook gekocht, dan nog zou er een beweging zijn onder moslims; weg met die joden! Denk je ook niet.
Stel dat jouw kroost over 600 jaar terug gaat naar Marokko, bijv, en ze zeggen daar oprotten.
En denk niet dat dat irreeel is, want zoals in Irak komen mensen terug, na 25 jaar pas,en dan zeggen de autochtonen daar, jullie hebben geen recht van spreken, want jullie hebben het land verlaten, toen wij het moeilijk hadden, huichelaars( een terugkerende Sjitische leider werd daarom vermoord in de heilige Ali-moskee in Karbala)
Bovendien, het konflikt speelt zich af op een voetbalveld, zo groot, mondiaal gesproken.
ik heb altijd sterk het idee, achter deze hysterie schuilt iets anders, en ik denk wel, dat ik dat weet, maar ik zou het wel eens van moslimse kant horen willen
wolvowitz
21-06-2003, 23:45
misschien, beetje misschien, dar el charb? kan hoor, ik heb dat wel eens gehoord.
haileselassie
22-06-2003, 09:46
ik ga hier niet op in beste zoeloe- man,
deze topic heet niet; wie heeft er gelijk, want dat weten we nu zo langzamerhand wel; alle2.
De joden hebben het recht, daar een staat te vestigen, en ook de palestijnen.
Nederland en Vlaanderen is ook zo'n mislukt experiment, om mensen, die veel gemeen hebben, behalve dan het geloof( nederland is protestant, toen, en vlaanderen roomskatholiek) samen te laten in 1 land( 1815-1830).En dan spreken wij nog dezelfde taal!!!!!!En ook van die peanuts-staten!
Mij ging het erom. om de hysterie van mensen, die niets met het conflikt hebben te maken( alle moslims, die niet in het kleine landje aan de Midde. Zee wonen, en rondom direkt betrokkenen( libanon, jordanie) iets te matigen. en te proportioneren.
En wel vanwege het feit, dat er veel meer onrecht in de wereld is, veel groter nog, en dat het om veel grotere gebieden gaat.
Waarbij dan ook nog vaak moslims betrokken zijn, hetzij als slachtoffer, hetzij als dader, hetzij allebei tegelijk( Somalie).
En voor jou, ama, natuurlijk Polisario.
Je moet toch toegeven, Ama, en ook een aantal andere mensen, dat bijvoorbeeld het Atjeh probleem, dat ook al tientallen jaren speelt, en veel meer doden "oplevert", vooral nu het Indonesische leger een eerste klas moordcampagne aan het uitvoeren zijn, waarbij zelfs de israelische inval in libanon nog verbleekt, totaal doodgezwegen wordt?
En dat de affaire saddam, en de diktatuur daar, nooit hoog op de moslimse molen heeft gedraaid? Terwijl de onderdrukking, en rechtenloosheid, alle israelische en palestijnse fantasie te boven ging.
En zijn al die miljoenen moslims in Europa en Amerika eigenlijk ook niet "verdreven" uit hun thuislanden, vanwege de enorme achterstand op economisch, sociaal, en demokraties gebied, in het Midden Oosten? Want je gaat natuurlijk niet zomaar weg uit je thuisland, en alles achterlaten.En naarmate men langer hier was, en meer kon vergelijken, dachten de mensen, niet tijdelijk, maar hier blijven, in europa!
Een belangrijk onderdeel van de zogenaamde haat kampagne tegen de Joden, wordt gevormd door het feit, dat de regeringen in het Midden oosten er belang bij hebben, telkens maar opnieuw "het Konflikt" op de agenda te plaatsen in hun regeringsmedia; de aandacht afleiden van hun eigen ondemokraties handelen, en corruptie, en de ontevredenheid van hun bevolkingen oop iets anders richten dan binnenlandse problematiek.
Danielle2
22-06-2003, 13:58
Precies, je hebt helemaal gelijk.
En Amazoeloe, hou nou eens op met die vaste lesjes opdreunen, het leed van de palestijnen staat hier niet ter discussie. De point van Haileselassie is dat het buitenproportioneel is zoals veel moslims dit ene conflict zoveel aandacht schenken en er op obsessieve wijze mee omgaan. Vertel zelf eens, waarom heb jij dit conflict als je lievelingsprobleem gekozen, en waarom vindt jij het leed van de palestijnen onder Israel erger dan het leed van palestijnen in Jordanie, of het leed van Irakezen onder Saddam, of noem maar op kies maar uit waar mensen ter wereld ook lijden? Nogmaals, je hoeft niet voor de zoveelste keer uit te leggen wat Israel de palestijnen aandoet, dat weten we nou wel. Maar WAAROM is dit voor de meeste moslims het Allergrootste Onrecht Ooit? Waarom is het voor jou zo ontzettend belangrijk?
deze topic ging er nou net over, om te laten zien HOE KLEIN het gebied is.
Misschien kun je bepaalde akties diefstal noemen, maar dan toch wel KRUIMELdiefstal.
Ik zou ook HONGER hebben naar meer land, als ik zo weinig grondgebied had, als de Israeliers; dus zwaar overdreven van jou, om te praten over "wanneer je honger naar land niet gestild kan worden?"
Net alsof zij al een gebied hebben dat zo groot is als Jordanie.
Om daar eens op te komen; kijk eens op de kaart van het Midden Oosten.
Bekijk eens Jordanie, hoe geweldig groot dat is.
Vroeger was dat de Ottomaanse provincie PALESTINA!!!!!!
Palestijns gebied! Hoeveel palestijns gebied is gewoon gestolen door moslims; en toen de palestijnen daar tegen protesteerden slachtte de geliefde Koning Hoessein, familie van de profeet, hen af, zwarte september, 1970.
Inderdaad, als de moslims hun hoofd eens omdraaiden, en een andere kant uitkeken, dan zouden ze hebben gezien, dat in Irak duizenden vrouwen, kinderen en jonge mannen werden afgeslacht, door moslims, zoals de heer saddam en zijn Baath-kliek.
Maar jullie waren veel te druk bezig hem toe te juichen, omdat het heertje ook achter de palestijnen stond en eens een raketje op Israel had afgestuurd, waardoor op wonderbare wijze niemand gedood werd,God zij geloofd!
En als jullie opzij keken, in de arena van de wedstrijd Israel PA, en jullie ogen lieten gaan door het publiek,zagen jullie alleen zijn met gouden ringen behangen handen, dollars rondstrooien naar palestijnse zelfmoordenaars-familie; en jullie stoten elkaar aan en zeiden wat een fijne vent.
Jullie diktatoriale leiders staan ook in sky en VIP boxes vanuit de hoogte naar HET KONFLIKT( de wedstrijd) te kijken, en geven jullie het gevoel, zij aan zij met jullie te zijn, een volk, een leider!
Zo kunnen zij hun luxe leventje rustig doorzetten, en elkaar op onderonsjes uitschelden, terwijl ze de arme eigen bevolking onderdrukken, en dom houden.
Wanner jullie je hoofd omdraaiden, dan zou je zien dat in de HEEL GROTE voormalige vrije staat ATJEH duizenden moslims worden afgeslacht, door mede-moslims, die begerig zijn op de bodemschatten van de "afvallige provincie".En die al jaren die roven, en naar Djakarta en Java brengen, en de Atjehers er niet in laten delen.
Wanneer jullie je hoofd omdraaiden, en in jullie eigen thuislanden keken, en je ziet de armoe, de onderontwikkeling, de uitbuiting en de corruptie, en de onrechtvaardige willekeur, die daar heerst, dan zou je deneken, moeten we daar onze aandacht niet op richten.
Of je zou zien hoe de Royaume Marokko probeert de Westelijke Sahara in te pikken, veel groter dan de Westbank, en daar heb je ook verzetsstrijders, Polisario heet dat. 100.000den zijn al gevlucht, en zitten in opvangkampen, tot in Lybie.
Maar ja, dat doekje heeft in jullie cultuur wel HEEL veel funkties, heb ik onderhand wel door.
En nou ga ik een hoofdremcylinder vervangen bij mijn auto, er moet nog gewerkt worden ook; doen de Israelies ook, tussen alle ellende door; de palestijnen werken nauwelijks, daarom zijn er daar altijd zoveel mensen op straat, aan het schreeuwen, als er weer iets gebeurt.
Voor de liefhebber; een imitatie hoofdrem-cylinder kost 70 euro, voor een citroen ax; duur he! Je bent te veel pricipieel ingesteld dan je naam dat doet vermoeden.
Maar als je principieel ingesteld was, dan zou je de Palestijnse kant steunen en niet de kant kiezen van een gecreeerde schurkenstaat.
Israel is gesticht op Arabische grondgebied. Zolang er een nederzetting blijf bestaan die de naam israel draagt, dan zullen we altijd ten strijde trekken. Voor ons is Israel niets anders dan een KANKERGEWEL. Wat we in de toekomst hardnekkig zullen bestrijden.
Je mag met tal van conflicten komen en vragen waarom wij daar geen intresse in tonen, maar dat kan ik ook aan jou vragen waarom je gefixeerd bent in de surrogaat staat Israel.
Danielle2
22-06-2003, 14:25
Hallo grapjas, de vraag is aan JOU waarom jij gefixeerd bent op dit conflict. Ik ben zelf geinteresseerd omdat ik Hebreeuws en Arabisch studeer. De interesse komt dus voort uit mijn studie. Maar jij? Omdat je moslim bent? Dat gaat dus niet op, want er zijn veel meer moslims die lijden. Ik vraag het uit oprechte interesse: Vanwaar die obsessie? Niet wederom al Israels misdaden en je geschiedenislessen gaan opdreunen, vertel me nou eens waarom jij dit het ergste onrecht ter wereld vindt, erger dan alle andere conflicten.
Origineel gepost door Danielle2
Precies, je hebt helemaal gelijk.
En Amazoeloe, hou nou eens op met die vaste lesjes opdreunen, het leed van de palestijnen staat hier niet ter discussie. De point van Haileselassie is dat het buitenproportioneel is zoals veel moslims dit ene conflict zoveel aandacht schenken en er op obsessieve wijze mee omgaan. Vertel zelf eens, waarom heb jij dit conflict als je lievelingsprobleem gekozen, en waarom vindt jij het leed van de palestijnen onder Israel erger dan het leed van palestijnen in Jordanie, of het leed van Irakezen onder Saddam, of noem maar op kies maar uit waar mensen ter wereld ook lijden? Nogmaals, je hoeft niet voor de zoveelste keer uit te leggen wat Israel de palestijnen aandoet, dat weten we nou wel. Maar WAAROM is dit voor de meeste moslims het Allergrootste Onrecht Ooit? Waarom is het voor jou zo ontzettend belangrijk? Danielle, de meeste moslims hebben sympathie met de Palestijnse zaak, maar dat is ook alles! Wij als gearabiseerde moslims hebben niet alleen sympathie met de Palestijnen uit religieuze redenen maar ook uit culturele, historische en raciale gronden. Kortom wij hebben sympathie voor elke Palestijn, Christen of Moslim, die door Israel geknecht wordt.
Trouwens, weet jij waarom de leed van de Palestijnen erger is?
Omdat zij al meer dan 80 jaar geknecht, onderdrukt, vernedert, vermoordt, en van de meest elementaire rechten worden ontnomen en dat door een RACISTISCHE en door de gewetensbezware westen gesteunde bezetter. En dat is nog steeds uitzichtloos!
Danielle je kan met tal van conflicten komen, maar jij en de andere prikker die zich naar een Ethiopische despoot genoemd heeft, sluiten de ogen voor het waarheid en proberen de Palestijnse leed te bagatalisseren door andere conflicten bij te betrekken.
het is een feit dat de Palestijnen het meest geleed hebben in de recente geschiedenis
Trouwens en ik kan Sellasie ook vragen waarom hij de zelfde vraag niet aan buiten propotioneel reagerende joden stelt.
Sterker nog waarom stelt hij als nederlander die zich betrokken voelt tot Israel en niet tot 100en andere volkeren die in een conflict betrokken zijn, die vraag niet aan zich zelf.
Danielle2
22-06-2003, 15:27
Het is een feit dat de Palestijnen het meest geleden hebben in de recente geschiedenis? Wat is dat nou voor een achterlijke opmerking? Wie bepaalt dat? Wie maakt uit welk leed erger is dan het andere?
En, ze lijden al 80 jaar zeg je. Je bedoelt dus 35 jaar onder Israel, 19 jaar onder Jordanie/Egypte en 26 jaar onder de Britten?
Waarop baseer je dat het palestijnse leed het ergst is? Op cijfers? Onzin, zijn tienduizenden palestijnse doden soms meer dan 1 miljoen Irakezen? Op de mate waarin ze onderdrukt worden? Onzin, krijgen de palestijnen in Syrie en Libanon soms meer vrijheid?
Goed, jij vind het het ergste leed in de recente geschiedenis? WAAROM? Kom eens met echte argumenten. En niet weer eindeloos dat gezeik op Israel herhalen, we weten inmiddels dat Isarel fout zit.
Dat joden zich identificeren met Israel en moslims met palestijnen vind ik erg logisch. Waarom moet het allemaal zo buitenproportioneel echter is de vraag. Waarom reageren mensen als ik en Haileselassie zelf zo op het onderwerp?? Omdat het verdomme 50% van de topics uitmaakt, dus je kunt er moeilijk onderuit. Wij reageren op jullie, we beginnen niet zelf topics over het onderwerp die zich eindeloos herhalen.
tinghir2001
22-06-2003, 20:43
Op de fiets door een conflikt-gebied!
Hoe groot is de westbank? De toekomstige Palestijnse staat!
De westbank is op zijn langst 140 kilometer, en gemiddeld hooguit 40 kilometer. Noord Holland en Zuid-Holland bij elkaar, maar dan toch vet kleiner! Gaza stelt helemaal niets voor;50 kilometer lang en ongeveer 10 kilometer breed
De joden hebben al niet veel meer, want uit Toelkarim, dat in het Noorden van de westbank ligt, naar de Middelandse zee, is het nog geen 20 kilometer, over Israelies gebied.
Uit Hebron, dat in het zuiden van de westbank ligt, over Israelies gebied naar Gazastad, dat op dezelfde hoogte ligt, is het een kleine 60 kilometer, en dan kun je je handdoekje ook al weer aan het strand van de Middelandse zee uitspreiden.
Fiets je vanuit Jerusalem naar het Noorden door de Westbank, dan ben je na ruim 80 kilometer in het overbekende plaatsje Jenin.( geen hotel aanwezig)
Vanuit Jenin omhoog over Israelies gebied ben je na 75 kilometer al weer in Libanon aangekomen.Even stoppen voor Hisbollahthee!
Denk je echter, halverwege, ik wil liever een cola aan het strand van Haifa, geen probleem, zo'n 35 kilometer naar links, en je bent al weer in Haifa, waar we de zon in de Middelandse zee zien zakken.
Vergeten we even dat nare, hete woestijngebied, dat Negev heet, (en waar niemand wil wonen) en dat begint beneden de lijn Gazastad-Hebron, dan kun je rustig zeggen, dat Israelies gebied en het gebied van de Palestijnen bijna even groot zijn.
Het israelies bewoonbare gebied is iets groter, maar in oppervlak ook niet veel groter dan Noord- en zuid-holland bijelkaar. Bovendien is de grootste breedte van oost naar west zo’n 60 tot 70 kilometer.
Deze twee stukjes landjes kunnen in de toekomst gewoon niet zonder elkaar, al was het alleen al ekonomies!
En dit mini-golf staatje veroorzaakt al die commotie in de hele wereld.
Niet aankomen met domme praatjes over Heilig Land enzo, want elk moslim land schijnt opeens”heilige” grond te zijn, als het hun belang is.
Heiligheid is iets, wat je niet vindt bij chemies bodemonderzoek, dus het zit in je hoofd, net zoals fantasie, angst, en sprookjes.
Stel je voor, Balkenende zegt, nederland is christelijk grondgebied, dus moslims horen hier niet!!!!!!!!!
Het is met dit conflikt net zo; het gaat niet om land, het gaat om ideeen, want dit gebied is zo klein, dat het daarom NIET KAN GAAN. En als het gaat om elkaar uitsluitende ideeen, is het niet verstandig voor een der partijen partij te trekken. Laten we in Nederland proberen anders met elkaar om te gaan, en elkaar respekteren en elkaar niet uitsluiten.
Het gaat om waardigheid !! het gaat om zelf beschikings recht !! het gaat om vrijheid !! het gaat om leven ,sinds bij elke actie van de isrealische leger er bijna altijd kinderen om het leven komen !! een volk wordt onder drukt !! ik vind jou topic echt schaamteloos ,en ik hou me nog in ook !! als je nog een beetje snel bent kan je nu op dit moment een programa zien op de belgische tv zender over de uitzichtloosheid van het palestijnse volk en de slachtoffers die het isrealische leger maakt onder het palestijse volk !!! ik kon het niet meer aanzien .....bij de beelden van een jong meid die net ontwaakt uit een coma in het ziekenhuis ,nadat ze door een isrealische kogel was getroffen, was ik gestopt met kijken....ze herkende stemmen van haar familie leden en zij en haar famillie leden kwamen erachter dat ze blind uit haar coma is ontwaakt !!! IK KOM NIET MEER VEDER KIJKEN !!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.