Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Ik weet niet hoe ik de GROTE WASSING (ghoesl) moet doen!

Imenrotterdam
20-06-2003, 21:24

salaam, Kan iemand mij alsjeblieft duidelijk uitleggen hoe ik de grote wassing na de menstruatie moet verichten? Het is heel belangrijk om de grote wassing te verrichten, anders ben je niet rein voor het gebed. Alvast bedankt.

Faris
21-06-2003, 19:31
assalm halikm Ghoesl (grote rituele wassing) De gewone betekenis van ghoesl is baden, maar volgens de Fiqh impliceert het de voorgeschreven reiniging van het lichaam of de totale rituele reiniging als religieuze plicht. Hoe doet men de Ghoesl? -Men neemt zich voor om de ghoesl te verrichten (intentie) -Men wast eerst de handen -Dan wast men de geslachtsdelen en wast men alle verontreinigingen van het lichaam af. -Dan verricht men de woedoe en wast men het hele lichaam (bijvoorbeeld door onder de douchte te blijven staan) totdat er geen enkele plek nog droog blijft. opm.: Men kan ook intentie doen voor de ghoesl, dan een complete douche nemen en daarna de wodoe doen. Men is daarna dan rein. Twee redenen om de ghoesl te verrichten: - na seksuele omgang / zaadlozing, ghoesl is verrplicht/farz. - om het lichaam te reinigen van zweet en vuil. Ghoesl is geoorloofd / mobaah. Ghoesl is soennat: - voor het vrijdaggebed Abu Saied al Khudrie (rady Allahu ´anh) vertelde: De Profeet (saws) heeft gezegd: "Op vrijdag is de ghoesl verplicht voor iedere volwassene, en tanden poetsen en zich parfumeren naar vermogen".

Faris
21-06-2003, 19:34
hier heb ik nog een andere,deze is wat duidelijker denk ik. Hoe zich te wassen bij de grote wassing: Men begint door “Bismillah” te zeggen met de intentie om de grote wassing uit te voeren. Driemaal zijn handen wassen tot de polsen, vervolgens zijn intieme delen wassen. De kleine wassing verrichten, men kan zijn voeten wassen of dit tot het eind uitstellen. Met vochtige handen wrijft men over de hoofdhuid, voor een vrouw is het voldoende om driemaal water te gieten over haar haren te wrijven zonder haar vlechten los te maken. De imam Tiermidie levert over dat Oem Salama aan de profeet (vzmh) vroeg:“Ik vlecht mijn haar, hoe moet ik mijn grote wassing verrichten, moet ik mijn vlechten losmaken?” “Nee,” antwoordde de profeet (vzmh), “ het is voldoende om er driemaal water overheen te gieten.” Vervolgens wast men driemaal zijn hoofd en oren, iedere keer met een handje vol water. Dan giet men water over de rechterkant en men wast die van boeven naar beneden, hierop de linkerkant Men moet letten op de verborgen delen van het lichaam, zoals de navel, oksels, de onderkant van de knieën en anderen. “Als de profeet (vzmh) zijn grote wassing verrichtte,” zei Aisha, “dan begon hij (vzmh) zijn edele handen te wassen alvorens ze in het water te steken, vervolgens waste hij (vzmh) zijn intieme delen, deed de kleine wassing als voor het gebed, bevochtigde zijn haren, wast zijn hoofd driemaal en goot vervolgens water over zijn gehele lichaam.” (Tiermidie) En Allah en zijn profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) weten het beste. Cyberimam, Het team van al-Islaam.com

SweetRose
21-06-2003, 19:37
Ik heb het zo geleerd: Eerst maakt men de intentie (voornemen van gehoorzaamheid aan de wil van Allah)daarna wordt het volgende uitgesproken: Bismillahir rahmanir rahiem( in naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle) Daarna begint men drie keer grondig de handen te wassen Daarna wordt drie keer de mond gereinigd, waarbij de tanden door er overheen te wrijven schoon worden gemaakt. Daarna worden drie keer de neusgaten gewassen Daarna wordt het gezicht gewassen, van voorhoofd tot kin en van oor Daarna worden de armen tot aan de ellebogen gewassen. (de rechterarm eerst) Daarna wordt met de palm van de rechterhand een kwart deel van het hoofd bevochtigd. Daarna worden de oren gewassen Tenslotte wast men drie maal de voeten tot de enkels. (de rechter voet eerst)

Lady_moi
21-06-2003, 19:45

ik neem gewoon direct een douche en dan el wodoe

MueZli
21-06-2003, 20:03
Er zijn verschillende manieren waarop je het uit kunt voeren. Volgens mijn bescheiden kennis zijn de bovenstaande allemaal goed, maar neem die waar het duidelijkst bewijs voor is, dan weet je in ieder geval zeker dat je het goed doet :).

achie25
22-06-2003, 00:30
Origineel gepost door lady_moi ik neem gewoon direct een douche en dan el wodoe Dan voer je geen ghoesl uit...