Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : De vrije toestemming van de partijen

Pagina's : [1] 2 3

mohammmeddd
16-08-2006, 16:41

De vrije toestemming van de partijen De Qor-aan verwijst naar het huwelijk als een mithaq, dat wil zeggen: een plechtig verbond of overeenstemming tussen man en vrouw, en beveelt hierbij dat dit schriftelijk moet worden bevestigd. Aangezien er geen overeenstemming tussen de twee partijen kan worden bereikt, alleen wanneer zij er mee toestemmen, kan het huwelijk alleen worden voltrokken indien de twee partijen er vrij mee toestemmen. De Profeet, vrede zij met hem, heeft gezegd: "De weduwe en de gescheiden vrouw mogen niet worden uitgehuwelijkt tenzij zij het bevel hiertoe hebben geven, en de maagd mag niet uitgehuwelijkt worden totdat haar toestemming is verkregen." (Al-Boekhaarie) Dit aspect wordt sterk benadrukt door Imam Boekhaarie. Hij gaf een van zijn hoofdstukken in zijn Sahih de volgende betekenis: "Wanneer een man zijn dochter uithuwelijkt terwijl zij er een afkeer van heeft, dan zal het huwelijk ongedaan worden gemaakt." Er kwam eens een meisje dat nog maagd was bij de Profeet, vrede zij met hem, en ze vertelde hem (vrede zij met hem) dat haar vader haar tegen haar wil ten huwelijk heeft gegeven aan een man. De Profeet, vrede zij met, gaf haar het recht om het huwelijk af te wijzen. (Aboe Daawoed). Gescheiden vrouwen is ook de vrijheid gegeven om een tweede huwelijk aan te gaan. De heilige Qor-aan zegt: En wanneer gij van vrouwen scheidt en zij het einde van haar wachtperiode hebben bereikt, verhindert haar niet, haar (aanstaande) man te huwen, als zij met elkander op de gebruikelijke wijze tot overeenstemming zijn gekomen. Dit is een vermaning voor hem, die onder u in Allah en de laatste dag gelooft. Het is beter en reiner voor u; Allah weet en gij niet. (2:232). Met betrekking tot weduwen zegt de Qor-aan hierover het volgende: En diegenen uwer, die sterven en vrouwen achterlaten, (hun vrouwen) moeten vier maanden en tien dagen wachten. Wanneer zij het einde der wachtperiode hebben bereikt, zal er op u geen zonde rusten voor hetgeen zij voor zichzelf op behoorlijke wijze doen; Allah weet, wat gij doet. (2:234). Weduwen hebben dus ook het recht om te hertrouwen, zelfs in de periode dat in de bovenstaande vers van de Qor-aan wordt genoemd. En indien zij dit inderdaad doen, moeten zij afstand doen van hun recht op levensonderhoud(volgens overlevering) gedurende de rest van het jaar. Er moet echter niet vergeten worden dat de invloed van de Idjbar dat aan de vader of opvoeder wordt toegekend, volgens de Maaliki madhab, overheerst bij het zoeken van een partner in alle bovengenoemde gevallen, nl. of de dochter of het pleegkind nou een maagd is, gescheiden is of weduwe.

Najat_ka
16-08-2006, 16:45
Dus ik kan nu niet trouwen als ik niet langs de consulaat ben geweest? Want bij de imaam wordt het toch niet schriftelijk gedaan?

mohammmeddd
16-08-2006, 16:47
Najat ka, je kan lezen :D maar als je iets beter las, is dat het huwelijk niet geldig is als het niet schrifgelijks bevestigd is.

maroc4ever
16-08-2006, 16:52
SAlaam MOe3lkoem Interssant om te weten....

Najat_ka
16-08-2006, 16:57

ik kan idd alhamdoelilah lezen.. ben gewoon echt moe van alles! Dus geen feest voor mij volgende week.. want kan niet bij de consulaat terecht omdat meneertjes ook recht op vakantie hebben. en toen dachten we, dan gaat een imaam ons trouwen, maar nu zeg jij als dat niet schriftelijk is bevestigd dat het huwelijk niet geldig is. maar hoe deden ze het dan in de tijd van de profeet Mohammed (vzmh)?

moonlight
16-08-2006, 16:58
Najat ka, je kan lezen :D maar als je iets beter las, is dat het huwelijk niet geldig is als het niet schrifgelijks bevestigd is. Nu snap ik er niets van....als het dus niet schriftelijk bevestigd is dan is het niet geldig ? Dan moet je mij maar eens uitleggen wat onze voorouders hebben gedaan ? Toen bestond zoiets als een consulaat niet eens...dat zou toch wel een erge schande zijn toch ? Vroeger kon je niet anders dan voor het oog van Allah te trouwen, wat nou papiertje hier en papiertje daar, ik denk dat er een andere passage is in de Quran die jou hier meer over kan vertellen en niet deze passage wat gaat om toestemming van beiden partijen die met elkaar willen huwen. Groetjes Moonlightje

mohammmeddd
16-08-2006, 16:59
ik kan idd alhamdoelilah lezen.. ben gewoon echt moe van alles! Dus geen feest voor mij volgende week.. want kan niet bij de consulaat terecht omdat meneertjes ook recht op vakantie hebben. en toen dachten we, dan gaat een imaam ons trouwen, maar nu zeg jij als dat niet schriftelijk is bevestigd dat het huwelijk niet geldig is. maar hoe deden ze het dan in de tijd van de profeet Mohammed (vzmh)? heyyyyyyyyy ik zeg niets dat zeggen geleerden wie ben ik om een interpetatie uit iet te halen?

moonlight
16-08-2006, 17:00
ik kan idd alhamdoelilah lezen.. ben gewoon echt moe van alles! Dus geen feest voor mij volgende week.. want kan niet bij de consulaat terecht omdat meneertjes ook recht op vakantie hebben. en toen dachten we, dan gaat een imaam ons trouwen, maar nu zeg jij als dat niet schriftelijk is bevestigd dat het huwelijk niet geldig is. maar hoe deden ze het dan in de tijd van de profeet Mohammed (vzmh)? Eerst goed laten informeren bij de imam dan hier en daar misschien wel verkeerde info krijgt, wat bedoelen ze met schriftelijk ? Wellicht kan de imam zowel voor het oog van Allah als schriftelijk iets voor je neerkalken dan is het toch ook goed of ben ik nou dom ? Nee, Najat Ka...de imam mag een huwelijk zegenen. Anders zijn er veel moslims op deze wereld en in het ver verleden volledig de mist in gegaan!!!

mohammmeddd
16-08-2006, 17:00
Nu snap ik er niets van....als het dus niet schriftelijk bevestigd is dan is het niet geldig ? Dan moet je mij maar eens uitleggen wat onze voorouders hebben gedaan ? Toen bestond zoiets als een consulaat niet eens...dat zou toch wel een erge schande zijn toch ? Vroeger kon je niet anders dan voor het oog van Allah te trouwen, wat nou papiertje hier en papiertje daar, ik denk dat er een andere passage is in de Quran die jou hier meer over kan vertellen en niet deze passage wat gaat om toestemming van beiden partijen die met elkaar willen huwen. Groetjes Moonlightje toen deed misschien de imam het schriftelijk? en bestond een hoger iemand toen niet? dat misschein toen der tijd anders werd genoemd dan een consulaat?

Najat_ka
16-08-2006, 17:01
heyyyyyyyyy ik zeg niets dat zeggen geleerden wie ben ik om een interpetatie uit iet te halen? ja sorry zo bedoelde ik het niet...

moonlight
16-08-2006, 17:02
toen deed misschien de imam het schriftelijk? en bestond een hoger iemand toen niet? dat misschein toen der tijd anders werd genoemd dan een consulaat? Nogmaals wie het ook doet prima of hoe het ook gegaan is! Maar ik geloof er in dat een imam dit mag doen anders zijn er veel te grove fouten gemaakt op dit wereldje.

mohammmeddd
16-08-2006, 17:03
moonlight, jah zo zijn de moslims van tegenwoordig, ullama vertouwen ze niet maar de plaatselijke imam wel ach ja je moet je prioriteiten kennen he.

Najat_ka
16-08-2006, 17:04
Eerst goed laten informeren bij de imam dan hier en daar misschien wel verkeerde info krijgt, wat bedoelen ze met schriftelijk ? Wellicht kan de imam zowel voor het oog van Allah als schriftelijk iets voor je neerkalken dan is het toch ook goed of ben ik nou dom ? Nee, Najat Ka...de imam mag een huwelijk zegenen. Anders zijn er veel moslims op deze wereld en in het ver verleden volledig de mist in gegaan!!! ja dan is geen één huwelijk geldig verklaard.. dat is fijn! Ik begin manisch depressief te worden

mohammmeddd
16-08-2006, 17:06
Najat ka, iedereen die ik ken is naar het consulaat geweest om te huwen.

moonlight
16-08-2006, 17:06

moonlight, jah zo zijn de moslims van tegenwoordig, ullama vertouwen ze niet maar de plaatselijke imam wel ach ja je moet je prioriteiten kennen he. vertrouwen is een groot woord....blaten kan iedereen maar kennis heeft niet iedereen. Dus ik wil niet zeggen dat alle imams goed hun werk doen maar ik geloof dat er onderling wel eenduidigheid is wat wel en niet kan m.b.t. marriage....

Pagina's : [1] 2 3