Bekijk originele versie : De Boot
Op 20 juni 2003 treedt de theatergroep Transparant nogmaals in Gouda op met het theaterstuk:`De Boot`. Dit is in het kader van het Boughaz, zie www.boughaz.nl, evenement in Gouda.
De theatervoorstelling ‘De Boot` vindt plaats in:
Garenspinnerij (Turfsingel 34, Gouda)
datum: 20 juni 2003
tijdstip voorstelling: 20:30 uur
Toegang € 3,-. Reserveren kan via de Garenspinnerij, telefoonnummer 0182-584877.
Meer informatie bij: Ferry Rigault (bureau Kunst en Cultuur PJ Partners) 010-4361766
De Boot
...Iedereen wil weg. Of ie nou arm is of rijk. Iedereen. Want wat moeten ze hier doen? De koeien geven geen melk meer en de bloemen zie je alleen in je dromen...
Ik wil naar Frankfurt, een mooie blondine trouwen, een snelle cabrio kopen, op de foto met Franz Beckenbauer en daarna terug als keizer...
Op een strand, ergens in Marokko verzamelen een aantal jonge mannen met een gek. Ze hebben grof geld betaald aan een louche mensensmokkelaar om 's nachts met een bootje naar Spanje te varen. In Marokko hebben ze geen toekomst. Ze willen naar Europa want Europa is het paradijs waar mooie vrouwen, snelle auto's, goud en euro's lonken. De smokkelaar belooft de wanhopigen bergen goud en vertelt gekleurde verhalen om het beloofd land extra aantrekkelijker te maken. Watertandend droomt de jeugd van Marokko van de nieuwe kansen in paradijselijke Europa.
Maar de werkelijkheid is anders, want hier leven ze aan de rand van de samenleving. Criminaliteit is de enige manier om geld te verdienen en te overleven. Hier aangekomen ervaren ze pas wat Europa hun allemaal te bieden heeft.
De boot is het vervolg op de succesvolle Marokkaanse jongerenvoorstelling "kamelen in de polder". Nu met een totaal nieuwe spelgroep. Niet louter Marokkaans maar ook met drie Nederlandse spelers. De regie en het script zijn van Mustapha Ayned die in "Kamelen in de polder" de hoofdrol speelde.
Ook in "De Boot" wordt er kritisch gekeken naar de Nederlandse samenleving maar ook naar de Marokkaanse cultuur waarin sommige opvattingen over de Islam en tradities, emancipatie en integratie belemmeren. Maar als je begrip en respect voor elkaar hebt dan is een oplossing binnen handbereik.
Naar aanleiding van dit toneelstuk dat ik heb gezien (en zeker de moeite waard is!), wilde ik gelijk een discussie openen. Wat vinden jullie er eigenlijk van dat er zoveel mensen naar Europa vluchten vanuit Marokko? Er gaan naar schatting alleen al 40 Riffijnen (mensen uit Noord-Marokko) dood per week. Een simpel rekensommetje laat zien dat dat ongeveer 2.000 mensen per jaar zijn. Hoe kunnen wij als Marokkanen hier iets aan doen?
Het is inderdaad heel moeilijk om hier iets aan te doen. De plek waar ik vandaan kom (Nador) is het als een toekomstdroom. De jongeren daar denken niet aan studeren en vervolgens een goede baan vinden in hun eigen land, ze denken maar aan 1 ding en dat is zo snel moglijk naar Europa. Het is haast een onderdeel van de cultuur geworden in de Rif in ieder geval.
Je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat het grotendeels de schuld is van de overheid. Er wordt niet/nauwelijks geinvesteerd in de Rif, waardoor mensen werk kunnen vinden, omdat er simpelweg geen werk is.
Na de eerste stroom migranten in de jaren zestig is er een soort algemene migratiecultuur ontstaan onder het motto: iedereen gaat weg, dus waarom ik niet?
Het is heel moeilijk onderwerp. Wij kunnen echter wel iets doen. Wij kunnen een speciaal fonds oprichten om daar te investeren. Met investeren bedoel ik goed investeren. Dus niet investeren in huizenbouw, dat doet men al genoeg. Ik bedoel investeren in fabrieken/projecten om de economische bedrijvigheid op gang te zetten. Als men eenmaal werk heeft en een normaal leven kan in Marokko, dan wordt de behoefte om naar Europa te gaan minder. Zo denk ik er over. Alleen de vraag is: wie gaat zo'n fonds oprichten? Wie wil zich daarvoor inzetten? Wij, Marokkanen, zijn al niet zulke sterren in organiseren.
Waar men geen welvaart kent gaat men deze opzoeken!....De immigratiedruk op Europa (en de VS) zal volgens mij dan ook niet afnemen zolang de verschillen in welvaart niet kleiner worden.
De eerste stappen hier naar toe zijn volgens mij de schulden van de 3de wereldlanden kwijtschelden en de markten echt opengooien. Zolang onze markten worden beschermd en de Europese boeren ook ontwikkelingsgeld krijgen heeft `t weinig zin om geld naar de 3de Wereld te sturen....
(iets dichter bij huis) Wellicht dat een eerlijke weergave van de situatie hier in Europa ook kan bijdragen tot meer investeren in het eigen land.....Misschien iets om over na te denken voor degene die "zomers met een gehuurde auto door Marokko cruisen" ;)
Origineel gepost door ARMANDO
Op 20 juni 2003 treedt de theatergroep Transparant nogmaals in Gouda op met het theaterstuk:`De Boot`. Dit is in het kader van het Boughaz, zie www.boughaz.nl, evenement in Gouda.
De theatervoorstelling ‘De Boot` vindt plaats in:
Garenspinnerij (Turfsingel 34, Gouda)
datum: 20 juni 2003
tijdstip voorstelling: 20:30 uur
Toegang € 3,-. Reserveren kan via de Garenspinnerij, telefoonnummer 0182-584877.
Meer informatie bij: Ferry Rigault (bureau Kunst en Cultuur PJ Partners) 010-4361766
De Boot
...Iedereen wil weg. Of ie nou arm is of rijk. Iedereen. Want wat moeten ze hier doen? De koeien geven geen melk meer en de bloemen zie je alleen in je dromen...
Ik wil naar Frankfurt, een mooie blondine trouwen, een snelle cabrio kopen, op de foto met Franz Beckenbauer en daarna terug als keizer...
Op een strand, ergens in Marokko verzamelen een aantal jonge mannen met een gek. Ze hebben grof geld betaald aan een louche mensensmokkelaar om 's nachts met een bootje naar Spanje te varen. In Marokko hebben ze geen toekomst. Ze willen naar Europa want Europa is het paradijs waar mooie vrouwen, snelle auto's, goud en euro's lonken. De smokkelaar belooft de wanhopigen bergen goud en vertelt gekleurde verhalen om het beloofd land extra aantrekkelijker te maken. Watertandend droomt de jeugd van Marokko van de nieuwe kansen in paradijselijke Europa.
Maar de werkelijkheid is anders, want hier leven ze aan de rand van de samenleving. Criminaliteit is de enige manier om geld te verdienen en te overleven. Hier aangekomen ervaren ze pas wat Europa hun allemaal te bieden heeft.
De boot is het vervolg op de succesvolle Marokkaanse jongerenvoorstelling "kamelen in de polder". Nu met een totaal nieuwe spelgroep. Niet louter Marokkaans maar ook met drie Nederlandse spelers. De regie en het script zijn van Mustapha Ayned die in "Kamelen in de polder" de hoofdrol speelde.
Ook in "De Boot" wordt er kritisch gekeken naar de Nederlandse samenleving maar ook naar de Marokkaanse cultuur waarin sommige opvattingen over de Islam en tradities, emancipatie en integratie belemmeren. Maar als je begrip en respect voor elkaar hebt dan is een oplossing binnen handbereik.
Hmmmmmm, er is hier iets vreemds gebeurd.
Gisteren zijn hier twee berichten geplaatst, waaronder een van mij. Zij zijn nu op miraculeuse wijze verdwenen. Iemand hier een verklaring voor?
Als je vanavond niets te doen hebt. Ga dan in ieder geval even het toneelstuk bekijken.
De groeten
saida_marokko
21-06-2003, 00:33
ja mijn berichtje is weg:(
hhtWillem
21-06-2003, 08:04
Origineel gepost door saida_marokko
ja mijn berichtje is weg:(
die zijn van iedereen weg.
alles van 19-06 is weg, postings, topics, Pm's...alles.
Foutje van de zaak :(
:cool:
Zelfkritiek
21-06-2003, 09:33
Als ik soms in Tanger zie hoe Europese (Nederlandse) Marokkanen zich presenteren met dure huur-auto, dure merkkleding uit Beverwijk, fantastische verhalen over hun succes uit de duim zuigen, enzovoort enzovoort, dan snap ik best dat er veel mensen in Marokko zijn die denken dat hier het paradijs is....
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.