Bekijk originele versie : Geen discriminatie als werkgever roker weigert
Rachid_Breda
05-08-2006, 15:36
BRUSSEL - Europese werkgevers hebben het recht aan hun kant als zij iemand een baan weigeren omdat hij of zij rookt. Zij kunnen niet beschuldigd worden van discriminatie omdat weigeren wegens roken „niet onder de Europese antidiscriminatiewetgeving valt”.
Dat heeft Europees Commissaris Vladimir Spidla (Werkgelegenheid en Sociale Zaken), geantwoord op vragen van een Britse europarlementariër, meldde de Financial Times van zaterdag.
De vraag of werkgevers het recht hebben om rokers te weigeren was aan de orde gesteld door Catherine Stihler, die van Spidla wilde weten of een personeelsadvertentie van een Iers bedrijf door de beugel kon. Daarin stond dat rokers niet hoefden te reageren.
„De EU-wetgeving verbiedt discriminatie op grond van ras of etnische afkomst, invaliditeit, leeftijd, seksuele oriëntatie en religie en geloof op het werk en ander gebied”, aldus Spidla. „Een personeelsadvertentie waarin staat dat rokers niet hoeven te reageren lijkt niet onder een van die verboden gronden te vallen.”
http://www.telegraaf.nl/buitenland/47769901/EU:_geen_discriminatie_als_werkgever_roker_weigert .html
TwinTowers
05-08-2006, 15:57
BRUSSEL - Europese werkgevers hebben het recht aan hun kant als zij iemand een baan weigeren omdat hij of zij rookt. Zij kunnen niet beschuldigd worden van discriminatie omdat weigeren wegens roken „niet onder de Europese antidiscriminatiewetgeving valt”.
Dat heeft Europees Commissaris Vladimir Spidla (Werkgelegenheid en Sociale Zaken), geantwoord op vragen van een Britse europarlementariër, meldde de Financial Times van zaterdag.
De vraag of werkgevers het recht hebben om rokers te weigeren was aan de orde gesteld door Catherine Stihler, die van Spidla wilde weten of een personeelsadvertentie van een Iers bedrijf door de beugel kon. Daarin stond dat rokers niet hoefden te reageren.
„De EU-wetgeving verbiedt discriminatie op grond van ras of etnische afkomst, invaliditeit, leeftijd, seksuele oriëntatie en religie en geloof op het werk en ander gebied”, aldus Spidla. „Een personeelsadvertentie waarin staat dat rokers niet hoeven te reageren lijkt niet onder een van die verboden gronden te vallen.”
http://www.telegraaf.nl/buitenland/47769901/EU:_geen_discriminatie_als_werkgever_roker_weigert .html
Ik mis in die EU opsomming ook de 'levensovertuiging' die in de Nederlandse wet wel genoemd wordt.
en als de "roker" alleen in zijn/haar vrijetijd rookt ?
of ben je dan geen roker ?
rechtbanken moeten in deze maar eerst de definitie van roker vaststellen
sukkels
daar dacht ik ook aan: als je alleen in je vrije tijd rookt kan er toch geen probleem zijn?
voortaan maar de sigaretten verbergen en stiekem tijdens de lunch naar buiten sneaken om van je sigaretten te genieten
Rachid_adam
05-08-2006, 18:39
Goed toch..
Of gewoon niet roken lijkt me ook veel gezonder.:) Vanzelfsprekend. Maar het niet-roken moet uit jezelf komen en niet omdat de baas dat wilt.
R_dammer
05-08-2006, 19:44
Roken moet gewoon verboden worden, Punt
Rachid_Breda
05-08-2006, 19:46
Roken moet gewoon verboden worden, Punt
Maak het dan ook gelijk strafbaar :hadj:
Maak het dan ook gelijk strafbaar :hadj:
kijk daar ben ik nou weer voor
dan ben ik binnen no time binnen
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.