Bekijk originele versie : niet Islamitische marokkanen
AVANT_GARDE
16-06-2003, 19:39
beste mensen,
ik ben reuze benieuwd of er hier marokkanen zijn die niet geloven of in iets anders geloven dan de islam,
zijn er marokkanen hier die bewust niet voor de islam hebben gekozen of niet om te geloven (atheist), ik ben namelijk heel erg nieuwsgierig naar de ervaringen van deze marokkanen,
- het "hoe en waarom ?"
- hoe reageerd(e) jullie familie of de marokkaanse gemeenschap op jullie keuze/situatie ?
- wat waren de voornaamste redenen om niet de islam te volgen of om helemaal niet te geloven ?
- in hoe verre heeft het jullie leven beinvloed als je er openlijk voor uitkwam ?
-voeg wat jullie er nog aan kunnen voegen als jullie het belangrijk vinden ! :)
ik hoop dat er serieus en volwassen gereageerd word, want ik ben echt serieus over dit onderwerp en nieuwsgierig naar de reacties van mensen met zulke ervaringen
alvast bedankt,
Ag
geen reacties!!!!!!!!
zieligggg
Ik meen dat 99% van de Marokkanen moslim is, dus het is een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg.
En die ene procent die geen moslim is, was dat waarschijnlijk al als kind, omdat de ouders christelijk/joods of wat anders waren.
Maar aan de andere kant zijn er vast ook wel Marokkanen die zich moslim noemen, omdat dat zo hoort, terwijl ze in praktijk weinig aan hun geloof doen. Misschien dat die hier rondlopen en kunnen reageren? Al is het niet helemaal wat Avant_Garde zoekt.
Origineel gepost door AVANT_GARDE
beste mensen,
ik ben reuze benieuwd of er hier marokkanen zijn die niet geloven of in iets anders geloven dan de islam,
zijn er marokkanen hier die bewust niet voor de islam hebben gekozen of niet om te geloven (atheist), ik ben namelijk heel erg nieuwsgierig naar de ervaringen van deze marokkanen,
- het "hoe en waarom ?"
- hoe reageerd(e) jullie familie of de marokkaanse gemeenschap op jullie keuze/situatie ?
- wat waren de voornaamste redenen om niet de islam te volgen of om helemaal niet te geloven ?
- in hoe verre heeft het jullie leven beinvloed als je er openlijk voor uitkwam ?
-voeg wat jullie er nog aan kunnen voegen als jullie het belangrijk vinden ! :)
ik hoop dat er serieus en volwassen gereageerd word, want ik ben echt serieus over dit onderwerp en nieuwsgierig naar de reacties van mensen met zulke ervaringen
alvast bedankt,
Ag
ben JIJ een gelovige? zo niet:
wat is je voornaamste reden om niet te geloven
Origineel gepost door tonk
Ik meen dat 99% van de Marokkanen moslim is, dus het is een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg.
En die ene procent die geen moslim is, was dat waarschijnlijk al als kind, omdat de ouders christelijk/joods of wat anders waren.
Maar aan de andere kant zijn er vast ook wel Marokkanen die zich moslim noemen, omdat dat zo hoort, terwijl ze in praktijk weinig aan hun geloof doen. Misschien dat die hier rondlopen en kunnen reageren? Al is het niet helemaal wat Avant_Garde zoekt.
DAt is niet waar. Men zegt dat ze moslim zijn zoals jij weergeeft.Maar ik zal je een voorbeeld geven tonk, aangezien jij hier een van de normale autochtonen bent en die echt meer wil leren.
Stel jij en ik lopen in een stad en we zien een man in opereren op straat gewoon heel suggestief maar stel. Die man word beter. WAt zeggen we die man is een chirurg.
Stel jij en ik lopen in een stad en een man maakt een auto die kapot is en hij repareert hem en wij zien dit allemaal gebeuren dan zeggen wij he die man is een automonteur.
Dit is nou precies hetzelfde als met moslims. STel we lopen en we zien mensen bidden volgens de soenna en we zie ze praktiseren dan kunnen we zeggen he dat zijn moslims
Think about that;)
Mysterialj
18-06-2003, 20:48
Salaam a leikoem
Maar aan de andere kant zijn er vast ook wel Marokkanen die zich moslim noemen, omdat dat zo hoort, terwijl ze in praktijk weinig aan hun geloof doen
Ik heb gemerkt dat de bekeerde moslims broeders / zusters de islam beter volgen, en dat vind ik heel erg goed, hamdoulilah..vooral in zo'n westerse maatschappij waarin we leven is het echt knap..
Samen staan we sterk....
Salaam
AVANT_GARDE
18-06-2003, 20:56
Origineel gepost door sabryn
ben JIJ een gelovige? zo niet:
wat is je voornaamste reden om niet te geloven
ik ben als moslim geboren, zelf vind ik me geen moslim (althans geen goede), ik bid niet en ik doe veel andere dingen die niet zijn toegestaan BEWUST, ik vind me dan ook geen praktiserende moslim, maar ik hoop wel in de toekomst steeds meer te gaan praktiseren, tegenwoordig geeft ieder zn betekenis aan het "geloven", dat is jammer of je bent het of je bent het niet
en tja het is inderdaad een speld in een hooiberg zoeken :(
Origineel gepost door tonk
de niet moslims marokkanen zijn heel erg rijk, ze hebben een hele chic leven.ze gaan naar franse scholen. ze mengen zich zelden tussen
burgers .
ze mogen hun godsdienst beoefenen binnen marokko
(terug naar pagina 1 voor Hicham.)
hicham2004
27-06-2003, 10:13
Hallo Avant-Garde,
Ik heb toevallig ook net zo'n topic gestart en de reacties waren zoals ik al verwachte, maar dat geeft niets. Blijkbaar kunnen de gelovigen niet het respect en redelijkheid opbrengen die ze van anderen wel eisen wanneer het om hun godsdienst/leven gaat.
Ik ben zelf 100% marokkaan (moeder is arabisch, vader berber) en spreek zowel nederlands, arabisch als ook berber (en nog wat andere talen). Ik voel mijn overal thuis en kom altijd voor mijn mening uit.
Ik heb de normale opvoeding gehad, inclusief de koranlessen en de bezoeken aan moskee's. Ik spreek en schrijf goed Arabisch (heb ook een jaar Arabisch gestudeerd naast mijn andere studie) en ken veel koranteksten nog steeds uit mijn hoofd en verder ken ik alle regels en wetten van de islam. Mijn relatie met mijn ouders en familie is altijd goed geweest en zal dat ook zo blijven.
Maar nu komt het: ik heb nog nooit in mijn leven, zelfs niet als ik diep in de problemen zat, maar ook één moment in de islam of Allah geloofd of welke god dan ook. Ik zie het meer als een samenloop van omstandigheden en toevalligheden dat we nu met 3 of 4 wereldgodsdiensten zitten en dat deze meer vragen oproepen dan beantwoorden. Ik denk wel dat er een bepaalde (natuur)kracht is die alles bij elkaar houdt zodat het universum niet uit elkaar valt, maar dan houdt het wel op voor mij wat geloof betreft. Ik geloof eigenlijk alleen maar in de zwaartekracht, de rest maak ik me niet zo druk om.
Ik kan namelijk niet geloven dat god die zo'n prachtig en enorm universum schept, zo'n ongeloofelijk prutswerk levert wat betreft de mens en hoe deze zou moeten leven en geloven. God had het op een zoveel makkelijkere manier kunnen oplossen en zo miljoenen mensen die gestorven zijn in al die oorlogen kunnen redden. (waarom bijvoorbeeld een profeet sturen? neem gewoon persoonlijk contact op met iedereen als ze 10 jaar zijn en leg uit, als god, wat de bedoeling is en wat ze moeten doen en laten. Als ze het dan nog niet geloven, dan mogen ze wat mijn betreft de hel in). En waarom gaat iedereen er vannuit dat de woorden die de profeet kreeg te horen, inderdaad die van god zijn? Er zijn zoveel mensen die stemmen horen, die niet van hunzelf zijn, je hebt er hele boeken over.) Zo heb ik nog tientallen vragen. Misschien een andere keer?
Ik heb altijd hele discussies met mijn vader en broers hierover gehad (vanaf mijn 9e of zo) en tot hun verbazing hebben ze mij niet kunnen overtuigen. Iedereen in mijn omgeving weet dat ik niet geloof en als ze gaan bidden laten ze met rust. Ik houd me dus niet aan de voorschriften van de islam, maar ik respecteer wel de anderen en ga geen biertje drinken waar ze bij zijn. En tijdens de ramadan ga ik alleen in de avond naar mijn ouders (ik woon nog in een studentenflat). Nogmaals ik ken het schuldgevoel niet waar iedereen het over heeft en iedereen die mij heeft proberen te verkeren, raakt altijd verward in een woordenbrei waar ie zelf niet uitkomt.
Ik maak het niet te lang, zodat anderen weer de kans krijgen om te reageren. Nogmaals: ik heb niets tegen de islam, ik vind het zelfs heerlijk om naar een mooie stem te luisteren die de koran citeert, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat we dat allemaal moet geloven. Ik zie het meer als iets cultureels en niet universeel.
Wat is jouw voornaamste reden om te geloven?
Ik geloof in Allah swt, als een blinde die in de Zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt....
hicham er zijn zo veel vragen waar jij geen antwoord op kan krijgen
maar je moet een ding weten alleen almotatahirin mogen de koran lezen
niet de ongeloven
allah yahdi men yashae elag
niet iedereen probeert dit of dat
AVANT_GARDE
02-07-2003, 21:32
Origineel gepost door ObL
Avant_garde, je moet niet denken aan de toekomst. Want voordat je het weet, zit je in je graf en doet de Engel des Doods de deur naar het Tuin open en zegt: Hier zou je gaan als je je Heer, de Almachtige zou gehoorzamen. Dan doet hij de deur naar het Hellevuur open en daar zal je in belanden voor eeuwigheid. Denk er goed aan, men maakt veel fouten tegenwoordig. De Dwalende kiezen het slechte pad door Sheitan. AUB denk aan je geloof. Bidden is geen cultuur, we doen het niet voor ons lol. Als je doodgaat dan kun je niet meer terug. Dan tellen alleen je goede en je slechte daden. Ik denk dat veel Dwalenden zich niet bewust zijn van het feit dat de dood voor ons deur ligt. Voordat je het weet ben je dood. Lees aub boeken over de islam. Noeken van uitgeverij de Noer. Of beter als je het kan leer versen uit de koran, daar krijg je ook hassanat (zegeningen) voor.
Insha'allah zal Allah je vergeven.
tja....de "dood" kan elk moment toe slaan, daar ben ik me bewust van, zelfs heeel sterk bewust bent als ik s'avonds in bed lig, zo sterk dat ik al mn slechte gewoontes in 1 keer achter me zou kunnen laten, maar de volgende dag sta je weer op zonder dat gevoel, je staat weer op alsof er niets aan de hand is, je staat weer op alsof het vanzelfsprekend is, maar dat is het in feite eigenlijk niet, daar ben ik me dus wel bewust van, maar ondanks dat is er iets wat je tegen houd "iets" dat zegt "maak je niet druk...dat komt nog wel hoor...geniet maar eerst"
Ag :)
vele marokaanse jongeren menen dat ze moslims zijn maar in realiteit
gedragen ze zich er niet naar. Ze bidden niet, geven geen zakkah, drinken alcohol.... maar als je ze vraagt naar hun geloof vraagt: "ja ik moslim." En het ergste vanal is dat ze het zelf ook nog geloven.
AVANT_GARDE
04-07-2003, 18:01
Origineel gepost door sofaina
vele marokaanse jongeren menen dat ze moslims zijn maar in realiteit
gedragen ze zich er niet naar. Ze bidden niet, geven geen zakkah, drinken alcohol.... maar als je ze vraagt naar hun geloof vraagt: "ja ik moslim." En het ergste vanal is dat ze het zelf ook nog geloven.
daar ben ik het helemaal mee eens :goedzo:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.