Bekijk originele versie : Hoe moet je groeten?
Mijn vraag is ...mag je als jongedame de hand schudden van een jongeman....of uberhoupte..man en vrouw hand schudden bij de groet...
Tegenwoordig zie ik dat dat gewoon de normaalste zaak van de wereld is. En een ver gevorderde versie daarvan in dat menig jongelui..ook gewoon op de wang kussen etc ..
Dit zijn dus gewoon kennisen en vrienden..neef en nicht en zo...MAG dat allemaal..Zomaar..????.
SweetRose
16-06-2003, 16:34
Ik groet geen jongemannen...
Neef nicht ok geen probleem
Maar bv. vriend van me broer ofzo..no way!
:D
Ja man, ik kreeg op een dag opeens een kus van de broer van me zwager op me wang. :schok:
Ik viel bijna flauw. :schok:
tetouani79
16-06-2003, 16:39
Origineel gepost door MissOogappeltje
Mijn vraag is ...mag je als jongedame de hand schudden van een jongeman....of uberhoupte..man en vrouw hand schudden bij de groet...
Tegenwoordig zie ik dat dat gewoon de normaalste zaak van de wereld is. En een ver gevorderde versie daarvan in dat menig jongelui..ook gewoon op de wang kussen etc ..
Dit zijn dus gewoon kennisen en vrienden..neef en nicht en zo...MAG dat allemaal..Zomaar..????
je mag als dame/jongen, geen ander groeten of kussen die toegestaan is om er mee te trouwen. dus moet je het houden bij assalaamou3alaikoum.
wat echter wel gebeurd is dat je een ander gaat groeten uit beleefdheid en zonde bij bedoelingen(dus wel een hand geven). in dit geval moet je opnieuw de wassing verichten voor je gaat bidden.
hoop je vraag te hebben beantwoordt :zwaai:
Miss_mandalinna
16-06-2003, 16:41
Eigelijk mag het allemaal niet ma ja ALLAH hie hdiena in sha ALLAH
tetouani79
16-06-2003, 16:44
Dank je wel voor je antwoord broeder en ik zeg het nu al!
Als ik je ooit tegen kom geen hand meer geven! :p
hahahaha, ok dan hoef ik ook geen wassing weer te verrichten :zwaai:
tetouani79
16-06-2003, 16:53
je staat toch dagelijks onder de douche dus je kan de wassing maar gaan verrichten mooi meegenomen en je hebt alle zekerheid dat je "schoon" gaat bidden!
ja ok, maar stel nou voor dat ik je ergens tegenkom en ik geef je een hand, daarna wil ik gaan bidden. als ik geen hand geef kan ik zonder wassing gaan bidden snap je. tuurlijk sta ik altijd onder de douch, twee keer zelfs met dit warme weer
tetouani79
16-06-2003, 16:58
Ik begrijp je broertjegroot!
iwa ga je naar Marokko of niet?
Tetouan loopt vol!
broertjegroot?????
ik ga mischien naar tetouan, maar is niet zeker, zusklein
tetouani79
16-06-2003, 17:08
Ga op wat wacht je?
Kan nje lekker van je vaderland genieten...
Almagreb twa7astek :(
ik wacht op mijn sponsor, die heeft nog niet gebeld. hihihhiih
mijn oom uit engeland die wil gaan,ik zou niet gaan toen zei hij ik betal alles voor je als je mete me mee gaat. hij is nu weer in engeland en zou belle voor wanneer we eventueel gaan. ik wacht nog dus. :zwaai:
tetouani79
16-06-2003, 17:15
Iwa agoja geduld is ene schone zaak!
Maar mocht niet gaan dan ga je maar werken toch?
Ik weet het is een soort troost...
hahahahaha een soort troost yek. dat spreekt voor zich, mocht ik niet gaan dan arbeiten :D
tetouani79
16-06-2003, 17:22
ikke eerst arbeiten dan pas gaan...:hihi:
want wie gaat mn collegegeld betalen? :(
Ik moet van mn pa zelfstandig worden :rolleyes:
hhaaaaahahahahaha, zelfstandig. dat is nou een verstandige vader wellah. zoo weet jewat verantwoordelijheid is.goed voor later :zwaai:
tetouani79
16-06-2003, 17:34
Wallah hij heeft me gek gemaakt om een woning en nu heb er uit eindelijk een! En ik dacht safiet nu betalt hij de huur en de kosten!
In mijn dromen ik moet dat allemaal gaan doen, plus rijlessen, plus telefoonrekening, particulere verzekering, plus school, plus kleding, plus mijn zusjes omkopen als ze iets voor me doen, plus maandelijkse uitgave aan palestina
Ik hou niks over:huil:
woon je nu op jezelf, knap hoor. het is heel normaal als je niks over houdt. en je zusjes kan je ook even hard aanpaken in plaats van geld geven toch :D
tetouani79
16-06-2003, 19:25
Origineel gepost door holida
waar heb je dat nou weer vandaan????
je hoeft helemaal geen wassing te verrichten
er zijn maar aantal zaken die je woudou ongeldig maken
en dat zijn:
wanneer je poept/plast
scheet laat
bloedt, wanneer dat meer is dan een spuug
wanneer je overgeeft
wanneer je in slaap bent gevallen
verder niks hoor :confused:
ook als je een vrouw een hand geeft die hala voor je is. dit weet ik wel zeker.
maar wat veel mannen doen is gewoon geen hand geven en het bij salaam alikoum houden.
Mag de man de hand schudden van een niet-mahram vrouw?
Vraag: Assalam alaikoem
Wij hebben in onze familie vele slechte gewoonten. Bijvoorbeeld; wanneer we visite krijgen, schudt iedereen, mannen en vrouwen, elkaar de hand. Als ik weiger dit te doen, zullen ze zeggen dat ik raar en opstandig ben. Wat is de islamitische regel betreffende het handendrukken tussen mannen en vrouwen?
wassalam
Antwoord:
Een moslim moet Allah (Geprezen en Verheven is Hij gehoorzamen door Zijn geboden na te leven en weg te blijven van dat wat Hij verboden heeft. Het volgen van de regels van Allah is niet raar of opstandig. Degene die niet volgt wat Allah (Geprezen en Verheven is Hij hem of haar heeft opgedragen is raar en opstandig!
Het genoemde gebruik is een slechte gewoonte. Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assaheeh (1/477-4480)).
De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei ook: “Inderdaad, ik raak niet de handen van vrouwen aan At-Tabaraanee in Al-Mu’jam-ul-Kabeer (24/342) en bevestigd in Saheeh Al-Jaami’ (no. 8054)). En Aisha (r.a.) zei over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): “Ik zweer bij Allah! De hand van een vrouw heeft nooit de hand van Allah’s boodschapper aangeraakt; hij nam liever de eed van loyaliteit mondeling af.” (Saheeh Moeslim (3/1489)
Moslims in de situatie van de vragensteller zouden zich niet moeten onderwerpen aan de wil van hun familie. Het is zelfs verplicht om hen te adviseren te stoppen met deze slechte gewoonte en zich te gedragen op een manier die Allah (Geprezen en Verheven is Hij en Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) zullen bevallen. In deze tijd is het heel gewoon dat als een man bijvoorbeeld vertrekt om op reis te gaan en dan terug komt dat dan een groep vrouwen van zijn “groep” naar hem toe komt om hem te groeten en te kussen enzovoorts en ook bijvoorbeeld tijdens de dagen van Eid-ul-Fitr en Eid-ul-Adhaa.
Het is wel bekend van getuigenissen uit de Qor-aan en de Soennah, dat een vrouw geen handdruk of kus mag geven aan een man die geen mahram van haar is, of het nu naar aanleiding van een feest is of wanneer hij terug komt van een reis of voor welke andere reden dan ook. Dit is omdat de vrouw ‘awrah is (d.w.z. ze moet bedekt zijn) en een fitnah is (d.w.z. een bron van verleiding). Ze zou geen man aan moeten raken die niet wordt beschouwd als mahram van haar, ongeacht of het een neef of iemand ver van haar is. Ze mag hem niet kussen en hij mag haar niet kussen. Dit komt omdat het van dingen afkomt die fitnah (beproevingen en tests) veroorzaken en van de dingen die leiden tot wat Allah heeft verboden door de ontuchtige en schaamteloze handelingen en de gebruiken die tegen de goddelijke wet ingaan. Het is niet toelaatbaar voor moslims om zich aan deze gewoonte te houden en om met ze verbonden te blijven. Moslims dienen deze gewoonte af te zweren en het te bestrijden. En ze zouden Allah (Verheven en Geprezen is Hij) moeten bedanken omdat Hij ze heeft gezegend met deze kennis van Zijn Wetten en voor het mogelijk maken voor het zich onthouden van wat Hem kwaad maakt.
Allah heeft de boodschappers (vrede zij met hen allen) gestuurd – met Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) aan het hoofd – om de mensen op te roepen om alleen Allah te aanbidden en Zijn geboden te gehoorzamen en zich te onthouden van wat Hij verbood en om te strijden tegen de slechte praktijken (uit vroegere tijden). Daarom is het verplicht een slechte gewoonte als het schudden van handen tussen niet-mahrammannen en vrouwen te stoppen. Het is voldoende om met taal te groeten, zonder aanraken en kussen, en er is genoeg in wat Allah voor ons wettig en toegestaan heeft gemaakt boven wat Hij heeft verboden en niet toestaat.
En Allah weet het best. Bronnen:
"fatawa regarding women”, blz. 343, van Sheikh ibn ‘Othaymeen. (Overigens was de opmerking van sheikh ibn ‘Othaymeen dat de keten van overleveraars van de ahadith niet sterk was, maar dat deze desondanks toch als bewijs konden dienen).
Een uitspraak over een handdruk tussen mannen en vrouwen van Imaam ‘Abdoel-‘Azeez Ibn Baaz.
tetouani79
16-06-2003, 19:31
dank je wel cina voor je tekst. het is inderdaat haram zoals we hier boven lezen.
en holida, als iets haram is dan maakt het je oudoue ook haram, vandaar dat je je dan opnieuw moet gaan wassen.
salaam :zwaai:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.