Bekijk originele versie : Wie van jullie (arabieren) is met een berber getrouwd?
Ik ga insallah met een berber trouwen, zelf ben ik arabisch. Je weet dat de meeste arabieren (let wel, niet iedereen) vooroordelen hebben over berberse mensen.... maar zelf wil ik graag van jullie weten wat jullie positieve en negatieve ervaringen zijn en hoe jullie en iedereen in je omgeving daar mee omgaan? Alvast bedankt!!!!!!
Mahasalama Mizz Fez!
:zwaai:
Berbers the best :bril:
:wijs:
:goedzo:
salaam Mizzfez
Ik ga over een paar weken (19 juli) trouwen met een berber. Mijn verloofde is half berber,half arabier, zijn vader is berber en zijn moeder is arabische. Hij spreek geen berbers en hijzelf zegt dat hij er geen behoefte aan. Ikzelf ben 100% arabisch!
Groetjes Mounah
nour2003
16-06-2003, 20:44
hoi
ik denk dat als je allebei hier bent opgegroeid je het verschil helemaal niet ziet. zijn ouders en jouw ouders kunnen dan wel verschillen maar het belangrijkste is dat jullie allebei goed met elkaar om kunt gaan. en dat kan als je allebei hier bent opgegroeid. als jij aleen arabisch spreekt en hij alleen berbers dan kun je altijd nog nederlands met elkaar praten. wat moeilijker zal zijn is wanneer hij uit marokko komt. dan wordt het gebaren taal en de manier van denken is daar ook anders dan hier..
ik wens je een heel gelukkig huwelijk en moge Allah jullie bijstaan
liefs
Soukran lieve Nour!
Ja zo denken we ook erover, het grappige is dat ik nog steeds geen verschil ziet, we zijn allebei hier opgegroeid. Maar veel mensen lieten me merken dat ik pas het verschil zou zien als ik met hem getrouwd ben. Ik weet al een beetje van zn normen en waarden en daar heb ik (nog) geen problemen mee. Ik hoop dat het zo blijft, insallah. We accepteren elkaars normen en waarden. Ewa mensen nog meer ervaringen??
Who cares een mens is een mens ongeacht ras.
Hoi MizzFez,
Even reageren op je oproep. Ik ben zelf sinds circa 8 maanden getrouwd met een berber. Hoewel het in het begin een beetje stroefjes verliep bevalt het mij prima.
Maar je moet er inderdaad rekening mee houden dat er toch enkele verschillen kunnen zijn en dat deze verschillen soms wel frustrerend zijn.
Zo heb je bijvoorbeeld gewoon enkele gewoontes die niet met elkaar overeenkomen, denk maar hierbij aan de viering van feesten en bijvoorbeeld de taal. Ik vind dit soms wel een belemmering omdat je je vaak buitengesloten voelt als je de enige bent die geen berbers spreekt.
Verder is mijn schoonfamilie wat stricter in bijvoorbeeld kleding en dergelijke. Ik heb hier wel respect voor en ik hou er dan altijd rekening mee als ik naar hun toe ga maar je kan nooit even spontaan op bezoek. En soms voel ik me wel schijnheilig omdat ik me dan anders voor doe dan ik echt ben.
En ja soms mis ik gewoon de arabische humor met mijn man. Je weet wel gewoon zo nu en dan een arabisch woord er door heen enz. We praten voornamelijk Nederlands met elkaar maar dit vind ik eigenlijk niks. Want ik wil niet dat mijn kinderen straks totaal geen berbers of arabisch kennen.
En verder moet je niet geloven dat je zeg maar alleen met je man te maken hebt want dat is echt niet zo. Als jij met iemand trouwt krijg jij hoe dan ook zijn familie er ook bij. Natuurlijk kan jezelf beslissen hoe vaak je op bezoek gaat enz. Maar toch zal geen enkele jongen of meisje snel afstand doen van zijn familie voor zijn liefde. Hou hier goed rekening mee.
In ieder geval wil ik je alleen er op wijzen om er rekening mee te houden dat je je waarschijnlijk zult moeten aanpassen aan het een en ander.
Ik wens je veel geluk in je huwelijk en sbar.
Ma3salama.
Mijn zus is getrouwd met een arabier, en het gaat prima!!! Al jarenlang, ze zijn al meer dan 10 jaar getrouwd. Mijn zwager kon ook geen woord berbers maar nu praat ie het echt goed....
Het ligt maar net aan de situatie die je treft. Maar ja verschillen heb je zelfs onder de arabieren en onder de berbersen dus het blijft altijd wel verschillend. Wij hebben een gemixte familie en het gaat heel goed dus hamdolah.......
Atlas_Gebergte
17-06-2003, 13:39
Sallaam, ik vind dat het moet kunnen, we zijn toch allemaal marokkanen? het belangrijkste is bij mij dat diegene een moslim is.
Wa Sallaam Alikoum
hallo als je trouwt dan denk ik dat je je automatisch aanpast want er zijn bepaalde regels waar je je aan moet houden en ik moet zeggen mijn moeder is met mijn vader getrouwd mijn moeder is arab en mn vader berb en het gaat prima toen en nu noch. en mn zus is verloofd met een arab en dat gaat tot nu toe heel goed en mn broer is ook verloofd met een arab en dat gaat ook goed , mn stiefbro is getrouwd met een arab. en dat gaat ook goed mijn schoonzus spreekt nu berb eb arab en geloof me nou maar als jullie insa allah zijn getrouwd dan wen je van elkaars gewoontes nog veel geluk in je leven en ik hoop dat jij en je aanstaande heeeeeeeeeel gelukkig worden doei kusjes naouel
Hoi hoi luister als het klikt tussen jullie twee is dat het belangrijkste.
Als jij je mening vraagt aan anderen over berbers ja dan vraag ik me af of je wel zo zeker van bent om met een berber te gaan trouwen. En als laatste het gaat om de persoon niet om wat hij is. Liefs pietta
Hoi allemaal!
Bedankt voor jullie reactie! En Pietta, nee ik ben er echt van zeker om met hem te trouwen (ben al getrouwd op papier) ik wil alleen weten wat ik kan verwachten, ik wil later niet voor de verassingen staan, snappie? Ik denk dat veel mensen schrikken dat ik met een berber ga trouwen, maar eerlijk gezegd trek ik er echt niks aan, het doet me niks omdat ik hem vertrouw en hem ook geen berber zie, andersom ook..... mensen die ik ken zeiden echt letterlijk tegen mij dat ze nooit met een berber zou trouwen, ja een rotopmerking. Maar ik heb sbar, ik zie wel. Nog meer ervaringen, mensen?
Sweetmarocia
20-06-2003, 20:30
Ik ben met een MAROKKAAN getrouwd!!!!!!! We zijn 1 volk a3iebad allah!!!!!!!!
goed gezegd sweet marocia
RIF_CHICKIE
21-06-2003, 14:24
berber?? arabier??? wallah jongens ik zie geen verschil, we zijn allemaal marokkanen,....
als ik heel eerlijk ben, zou het een moeilijk stap voor mij zijn om met een arabische jongen te trouwen, omdat ik heel veel hecht aan ´t amazight, wat ik dan waarschijnelijk niet met hem kan praten, en kan zelf geen woord arabisch!!! maar als ik echt van die jongen hou, houdt niets mij tegen,..
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.