Bekijk originele versie : Iets beginnen in Marokko..
Jamilaaaa
27-07-2006, 15:47
Salaam alaikoum,
Mijn man en ik willen inshaAllaah binnen een jaar terug naar Marokko. Maar we willen daar iets opzetten om de kost te verdienen.
Hebben jullie misschien ideeen wat daar zou aanslaan, mag van alles zijn, mn man zelf dacht aan een donerwinkel of iets dergelijks, maar ik weet niet in hoeverre dat haalbaar is..aangezien je dan van producten afhankelijk bent die uit het buitenland afkomstig zijn..
Help ons een handje om hier snel weg te kunnen, alle creatievelingen worden hierbij uitgenodigd om te reageren!! :nijn:
MocroDanger
27-07-2006, 16:38
Denk aan dingen die daar moeilijk te verkrijgen zijn of helemaal niet zijn.
Of je kan een Restaurantje beginnen of een snackbar ..met een pizza,patat,frisdrank en marokkaans brood ofzo.
Of winkel die airco's verkoopt broodrooster wasmachine vaatwasser kasten sleutels beetje creatief zijn ik hoop dat je wat aan me reactie hebt .:hihi:
Assia_8026
27-07-2006, 16:57
Salaam alaikoum,
Mijn man en ik willen inshaAllaah binnen een jaar terug naar Marokko. Maar we willen daar iets opzetten om de kost te verdienen.
Hebben jullie misschien ideeen wat daar zou aanslaan, mag van alles zijn, mn man zelf dacht aan een donerwinkel of iets dergelijks, maar ik weet niet in hoeverre dat haalbaar is..aangezien je dan van producten afhankelijk bent die uit het buitenland afkomstig zijn..
Help ons een handje om hier snel weg te kunnen, alle creatievelingen worden hierbij uitgenodigd om te reageren!! :nijn:
Je zou een "doe het zelf"winkeltje kunnen beginnen, waar je van die handige hebbe dingetjes kunt kopen (een soort lenta). Je hebt dan niet met dingen te maken die op een gegeven moment niet meer houdbaar zijn of wat dan ook.
Je zou ook een soort "blokker" achtig winkeltje kunnen kopen. Je kent de marokkaanse vrouwen, die zwichten altijd voor hun keukentje.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze tip.
komkommer
27-07-2006, 19:57
ga je dan in de stad of in een dorp wonen en waar precies?
alsahaaf
27-07-2006, 20:31
Salaam alaikoum,
nou je zou denk ik eerst eens moeten nadenken in welke sector je iets wilt beginnen.
En dat hangt natuurlijk af van je budget of het vastgoed dat je reeds bezit of nog moet aanschaffen om er iets op te kunnen beginnen en aan de locatie en ligging van je toekomstige zaak.
Waarom meteen iets met eten..... waarom niet iets in de toeristenbranche of iets in de detailhandel of iets in de industriele handel of iets in de ambachtswereld....
dus kijk eens wat je hebt en wat je in combinatie met veel andere dingen als ligging en budget en doelgroep en natuurlijk je eigen kennis (mischien ben jij of je man architect of bakker of manager waardoor je je eigen supermarktketentje kan opzetten ........... maar ja 1 ding heb je altijd in marokko en dat is de corruptie die het je moeilijk maakt iets op te zetten zonder dat enkele mensen je proberen aan te zetten tot het betalen van smeergeld om deurtjes te openen die normaal gewoon open moeten gaan maar die zij dan bewust voor je op slot zetten dat is nou eenmaal iets wat je in marokko hebt helaas
Jamilaaaa
27-07-2006, 21:06
nou je zou denk ik eerst eens moeten nadenken in welke sector je iets wilt beginnen.
En dat hangt natuurlijk af van je budget of het vastgoed dat je reeds bezit of nog moet aanschaffen om er iets op te kunnen beginnen en aan de locatie en ligging van je toekomstige zaak.
Waarom meteen iets met eten..... waarom niet iets in de toeristenbranche of iets in de detailhandel of iets in de industriele handel of iets in de ambachtswereld....
dus kijk eens wat je hebt en wat je in combinatie met veel andere dingen als ligging en budget en doelgroep en natuurlijk je eigen kennis (mischien ben jij of je man architect of bakker of manager waardoor je je eigen supermarktketentje kan opzetten ........... maar ja 1 ding heb je altijd in marokko en dat is de corruptie die het je moeilijk maakt iets op te zetten zonder dat enkele mensen je proberen aan te zetten tot het betalen van smeergeld om deurtjes te openen die normaal gewoon open moeten gaan maar die zij dan bewust voor je op slot zetten dat is nou eenmaal iets wat je in marokko hebt helaas
We weten nog niet in welke sector we iets willen beginnen, omdat we eerst willen uitzoeken wat makkelijk is en niet teveel rompslomp met zich meebrengt. Ik ben zelf ook niet echt een voorstander van iets met eten..
We willen gewoon een pandje huren ergens en daar iets opzetten. Corruptie kan je een beetje onderdrukken door contacten op te bouwen, als je beetje mensen leert kennen daar, dan weet je de wegen die je moet belopen en zal het makkelijker gaan.
Jamilaaaa
27-07-2006, 21:08
ga je dan in de stad of in een dorp wonen en waar precies?
Ja gewoon in een stad, we weten ook nog niet welke stad. Misschien in Casablanca, maar het zou ook een stad in het noorden kunnen worden, we gaan inshaAllaah volgend jaar ff rond kijken..
sam_sam00
27-07-2006, 21:17
Ja gewoon in een stad, we weten ook nog niet welke stad. Misschien in Casablanca, maar het zou ook een stad in het noorden kunnen worden, we gaan inshaAllaah volgend jaar ff rond kijken..
je moet het maar zoo zien, eten verkoop je ALTIJD, hoe dan ook, als je de blokker in maroc gaat beginnen heb je een hele FBI TEAM nodig om op je spullen te letten :hihi: , dat denk ik :confused: .
Jamilaaaa
27-07-2006, 21:29
je moet het maar zoo zien, eten verkoop je ALTIJD, hoe dan ook, als je de blokker in maroc gaat beginnen heb je een hele FBI TEAM nodig om op je spullen te letten :hihi: , dat denk ik :confused: .
Haha ja dat is waar, daar moet weer over nagedacht worden :maf2:
Saida112
27-07-2006, 21:38
Eettentjes doen het goed in Marokko, bij ons is er een die barrir,rhaif,gevulde broodjes,pizza's,loempia's.
Die tent loopt als een trein, het is er ook niet goedkoop, maar je moet wel kwaliteit verkopen maakt niet uit wat je gaat beginnen.
:goedzo:
sam_sam00
27-07-2006, 22:28
Haha ja dat is waar, daar moet weer over nagedacht worden :maf2:
wahahahah jaa tog zoo denk ik erover, :maf2:
Shab_Casa
27-07-2006, 22:39
Ik zou zeggen ga eerst de markt van marokko zelf verkennen. Per stad is het verschillen wat willen de mensen graag wat hebben ze al en wat nog niet ? misschien dat je ideeen ziet of bepaalde dingen die jij goedkoper kan krijgen. 1 ding is zeker dat is dat je er be3da niet 100% op moet rekenen je mag al blij zijn als je daar de eerste 2 jaar niet al teveel verlies draait en je kosten betaald
TnawieMocro
27-07-2006, 22:40
het moet ook niet alleen voor de zomer zijn dame, denk aan iets dat je in de winter ook kunt verkopen.
hallo Jamila,
Ik hoop uiteraard voor jullie dat het helemaal goed gaat komen, naar jullie wensen.
Het lijkt me wel heel moeilijk om binnen een jaar terug te willen en zoals ik een beetje uit de reacties lees, jullie nog niet goed weten; wat, waar, waarmee, hoe?
Ik denk dat je je goed moet realiseren dat zaken regelen, en met name in Marokko, niet van de ene op de andere dag is gebeurd. Je bent dus sterk afhankelijk van anderen. Maar allereerst moeten jullie heel goed weten wat jullie weten om te kunnen leiden ipv straks geleid te gaan worden...
Destiny007
28-07-2006, 23:14
Ik zou in zuid amerika een bedrijfje willen beginnen.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.