Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Discriminatie van moslima's

Pagina's : [1] 2

Rajaa
15-06-2003, 11:05

Discriminatie van moslima's Moslima's die een hoofddoek dragen worden omwille van die hoofddoek regelmatig gediscrimineerd. In tegenstelling tot islamitische mannen en vrouwen die geen hoofddoek dragen, zijn moslima's door hun hoofddoek voor buitenstaanders als moslim direct herkenbaar. Wellicht worden zij gezien als vertegenwoordigers van niet liberale stromingen. Deze moslima's zien zich geconfronteerd met hoofddoekverboden binnen het onderwijs en op de arbeidsmarkt, zo blijkt uit een in 2001 door het LBR verricht onderzoek.(9) Zulke verboden op scholen zijn strijdig met de wetgeving. Sommige scholen hebben in hun reglement een algemeen hoofddekselverbod opgenomen. Maar jurisprudentie bevestigt dat een vergelijking van een om religieuze motieven gedragen hoofddoek met een baseballpet niet opgaat. Religieuze gedragingen, dus ook het dragen van een hoofddoek, worden door de wet beschermd. De onderwijsinspectie weigert echter op te treden tegen dergelijke verboden en ook het ministerie van onderwijs vindt dergelijke verboden binnen het bijzonder onderwijs acceptabel. Echter ook een christelijke school mag, wanneer zij moslims of andere niet christenen als leerling aanneemt, geen hoofddoekverbod instellen.(10) De resultaten van het onderzoek zijn onder de aandacht gebracht van de vaste Kamercommissies. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn door het LBR verzocht maatregelen te nemen. Opvallend bij discriminatie op de arbeidsmarkt op grond van hoofddoekjes is dat het niet gaat om een bepaalde categorie werkgevers, maar om een grote dwarsdoorsnede. Zowel grote als kleine bedrijven maken zich schuldig aan het weren van vrouwen met een hoofddoek. Het gaat hierbij niet alleen om commerciële bedrijven, maar ook om stichtingen en overheidsdiensten. Zij weigeren vrouwen met een hoofddoek omdat zij bang zijn dat hun cliënten er problemen mee zullen hebben of omdat zij vrezen voor problemen op de werkvloer. Moslima's die een hoofddoek dragen worden daarbij niet alleen voorgesteld als representanten van een 'gevaarlijke en achterlijke religie', maar ook als slachtoffers van diezelfde religie, waarvan wordt verondersteld dat zij vrouwen achterstelt. Onderwerpen met betrekking tot de islam in Nederland krijgen vaak overmatige aandacht van pers en politici. Daarbij worden ook zorgen uitgesproken over de positie en emancipatie van islamitische vrouwen. In dat licht bezien is het wrang dat in het publieke debat geen krachtdadige woorden uitgesproken worden tegen discriminatie van islamitische vrouwen. Deze vorm van discriminatie belemmert immers de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling van islamitische vrouwen. Bron: Landelijke vereniging van discriminatie bureaus

Rajaa
15-06-2003, 11:16
Origineel gepost door Rajaa Onderwerpen met betrekking tot de islam in Nederland krijgen vaak overmatige aandacht van pers en politici. Daarbij worden ook zorgen uitgesproken over de positie en emancipatie van islamitische vrouwen. In dat licht bezien is het wrang dat in het publieke debat geen krachtdadige woorden uitgesproken worden tegen discriminatie van islamitische vrouwen. Deze vorm van discriminatie belemmert immers de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling van islamitische vrouwen. Mensen die er verstand van hebben, dat kun je wel lezen!

Lady_moi
15-06-2003, 11:35
Natuurlijk! Bij ons op school zitten er gewoon vreemdelingen en mag dat dan ook gedragen worden een hoofdoek zelfs in de klas.Enkele jaren terug was dat verboden maar nu mag dat.Goed he? :jeweetog: En ja gediscrimineert worden vanwege u hoofdoek mja dat heerst nu jammer genoeg nog wel.Wij discrimineren toch ook nie de nonnen?Leven is hard :zwaai:

Zelfkritiek
15-06-2003, 11:39
Origineel gepost door lady_moi Wij discrimineren toch ook nie de nonnen? Nonnen? Hmmmmm, misschien niet nee. Maar hoeveel discriminerende uitlatingen moet iemand in één uur slikken, als hij met een keppeltje op door Amsterdam-West gaat lopen???

Lady_moi
15-06-2003, 11:44

Origineel gepost door Zelfkritiek Nonnen? Hmmmmm, misschien niet nee. Maar hoeveel discriminerende uitlatingen moet iemand in één uur slikken, als hij met een keppeltje op door Amsterdam-West gaat lopen??? Ik weet nie hoe het daar bij jullie aan toe gaat. Maar hier echt wel veel te veel. Wat kun je eraan doen? Racisten zijn er nu eenmaal

Rajaa
15-06-2003, 11:55
Origineel gepost door Zelfkritiek Nonnen? Hmmmmm, misschien niet nee. Maar hoeveel discriminerende uitlatingen moet iemand in één uur slikken, als hij met een keppeltje op door Amsterdam-West gaat lopen??? Geen! Rare redenatie overigens.. Het een praat het ander niet goed.

Lady_moi
15-06-2003, 11:58
Wat bedoel je daarme het een praat het ander niet goed :confused:

Rajaa
15-06-2003, 12:02
Origineel gepost door lady_moi Wat bedoel je daarme het een praat het ander niet goed :confused: Het was een reactie op zelfkritiekloos. Het feit dat joden met keppeltje in Amsterdam West gediscrimineerd worden praat niet goed dat moslima's in Nederland gediscrimineerd worden. Lijkt me vrij duidelijk :rolleyes: Maar nu weer terug naar de topic, discriminatie van Moslima's, het blijkt dus veel erger en structureler dan ik dacht!

Lady_moi
15-06-2003, 12:10
Origineel gepost door Rajaa Het was een reactie op zelfkritiekloos. Het feit dat joden met keppeltje in Amsterdam West gediscrimineerd worden praat niet goed dat moslima's in Nederland gediscrimineerd worden. Lijkt me vrij duidelijk :rolleyes: Maar nu weer terug naar de topic, discriminatie van Moslima's, het blijkt dus veel erger en structureler dan ik dacht! Ahzo Moest gij een meiske was met een hoofdoek dan pas zou je weten wat echte discriminatie is I tell ya

NoraNador
15-06-2003, 12:22
Ik draag zelf ook hoofddoek, en ik heb er nog vrij weinig van gemerkt. Het ligt ook aan je houding zelf, dat is ook iets dat je in de gaten moet houden. Groetjes Nora

Lady_moi
15-06-2003, 12:29
Origineel gepost door NoraNador Ik draag zelf ook hoofddoek, en ik heb er nog vrij weinig van gemerkt. Het ligt ook aan je houding zelf, dat is ook iets dat je in de gaten moet houden. Groetjes Nora Dus de meiskes die gediscrimineert worden zijn slecht ofzo? Wil je zeggen dat het aan de meiskes zelf ligt? Kzal u iets zeggen eh een racist blijft een racist of ge er nu aardig tegen zijt of grof het blijft een racist en het blijft de moslimas discrimineren of ge da nu wilt of nie.En als jij er niks van gemerkd hebt denk maar nie dat het aan je houding ligt.Je hebt gewoon het geluk dat je er niet veel mee in contact komt en vandaar dat je er misschien niks van merkt.Maar de houding heeft er echt niks mee te maken Racisten blijven de vreemdelingen haten.

Moezhint
15-06-2003, 12:30
een tijd geleden heb ik hier iets over gepost!in belgie hebben we te kampen met hetzelfde probleem! lees hier onder! Origineel gepost door Moezhint In deze zogenaamde vrije westerse democratische cultuur wordt alles perfect in grondwetten gegarandeerd. Eén van de o zo beminde grondwetsartikelen is art. 19 vrijheid van godsdienstuiting. Maar wat blijft er over van dit grondwetsartikel wanneer een schoolreglement of een simpele tewerkstellingsreglement bovengesteld wordt aan de grondwet? Hebben we niet geleerd dat de grondwet voorrang geniet op alle daaraan ondergeschikte wetten, reglementen en verordeningen? Er heerst een duidelijke anti-Islamsfeer die door ons moslims en meer in het bijzonder door ons moslima's uit de wereld geholpen moet worden. In de media wordt het beeld van de vrouw in de Islam en de vrouw in het westen als twee tegenpolen afgetekend. De islamitische vrouw is onder haar sluier een onderdrukte en ongelijkberechtigd wezen dat moet bevrijd worden van een tirraniek gesluierde hoofddoek-cultuur. Bepaalde heldhaftige westerlingen die nog steeds een missie te vervullen hebben, voelen zich dan geroepen om de hoop zielige nietdenkende moslima's te helpen, te bevrijden de sprong makend uit een religieus gedoe op weg naar emancipatie analoog aan de ons zo vrije westerse zus! Vrij en geëmancipeerd op alle vlak en op elk terrein en ten aanzien van iedereen! Deze vrijheid en geëmancipeerdheid moet gezien worden als een klaar-voor-consumptie-zijn of zoals ik het in mijn termen wil noemen een klaar-voor-uitbuiting-zijnde-wezen. Dat lustobject wezen dat door iedereen geconsumeerd kan worden, al naar gelang de VRIJE keuze uiteraard van dat vrije westerse wezen!!! Wel, die vrije geëmancipeerde westerse vrouw wil ik niet zijn! Ik wil gewoon met rust gelaten worden in mijn doen en laten met mijn hoofddoek aan! Ik wil niet telkens ik naar school ga of bij elke sollicitatie -als het tot een sollicitatie komt uiteraard- ondervraagd en aangewezen worden op mijn hoofddoek. Doe het uit dan kun je les volgen, doe het uit dan kun je solliciteren, doe het uit dan krijg je dat appartement om in te wonen... doe het uit tot..., wel tot in het oneindige wordt er op aangedrongen om er afstand van te nemen! Wat ik duidelijk wil maken is dat mijn hoofddoek, een deel van mijn identiteit en dat geldt voor velen van mijn moslimzussen, niet mijn weg tot emancipatie belemmert mijn weg tot vrijheid en vrije keuze in de weg staat, integendeel! Neen! Wat mij wel in de weg staat, irriteert en dagdagelijks mijn pad vol hindernissen legt is een bekrompen mentaliteit, een onderdrukking die uitgaat van de westerse man/vrouw hem-en haarzelf! Een onderdrukking die uitgaat van een schooldirecteur, van een huisbaas en van een werkgever! Elke dag moeten we onze hoofddoek verantwoorden en verklaren, tevergeefs! Een hoofddoek heeft een religieuze betekenis en is van grote, voor sommigen van onschatbare waarde. Het is een religieus- en identiteitssymbool! Het is geen bedreiging, noch gevaar voor de vrije westerse democratie. Het dragen ervan valt onder eerder genoemd art. 19 van de GW; vrijheid van godsdienstuiting. Dus om consequent te wezen zouden bepaalde overheden, regels moeten uitvaardigen die sancties inhouden tav instellingen, personen die deze vrijheid in de weg staan. Zo kan men pas komen tot vrije geëmancipeerde moslimvrouwen die gelijkheid op elk terrein genieten.

Lady_moi
15-06-2003, 12:34
Moezhint u avatar awillie zo griezelig sorry moest da echt kwijt

Moezhint
15-06-2003, 12:40
Origineel gepost door lady_moi Moezhint u avatar awillie zo griezelig sorry moest da echt kwijt have no fear, ik doe geen vlieg kwaad! ik ben gewoon heel goed geintegreerd! :stout:

Lady_moi
15-06-2003, 12:45

I'm scare :(

Pagina's : [1] 2