Bekijk originele versie : Koning Mohammed en broer Moulay luisteren mee ...
Ik vind die koning steeds leuker worden, wat een enige knul (http://www.moroccotimes.com/Paper/article.asp?idr=2&id=15474) is hij toch. Nou zit hij weer in de moskee te luisteren of er wel netjes wordt gepreekt.
Gelijk heeft hij, immers als directe afstammeling van de Profeet, svt wil die jongen toch wel even nagaan wat er in naam van zijn verre overgrootvader wordt verteld.
Leuk, hoor, net een sprookje. Het is HM hier en koning daar. Dat hoor je in Nederland niet. Hier is het gewoon Beatrix.
Royal activities / King launches TV-assisted programme for religious preaching in mosques
HM King Mohammed VI, Commander of the Faithful, accompanied by HRH Prince Moulay Rachid, launched, on Monday in the mosque “Ahl Fes of Mechouar Assaid” in Rabat, the TV-assisted programme for preaching, orientation and training in the mosques, in the presence of 600 Imams representing all Kingdom's regions and provinces.
HM King Mohammed VI launching the TV-assisted programme for preaching, orientation and training in the mosques.
On this occasion, the King was briefed on the programme, which cost an estimated MAD 11 million. It is initiated by the Ministry of Habous and Islamic Affairs and the Mohammed VI TV of the Qu'ran.
The programme aims to promote the religious discourse and bring it closer to the citizens, and generalise the courses of preaching and orientation in the mosques in rural and urban regions, in order to make citizens aware of their temporal and timeless affairs.
It also seeks to deliver courses of religious preaching and orientation in the mosques in favour of women and the organisation of regular cycles of training and qualification for the employees in the religious field (preachers and Imams).
The programme will be carried out by 2,000 Imams under the aegis of the delegations of the Ministry of Habous and Islamic Affairs.
On this occasion, the Sovereign handed over to several Imams the copies of the book "The love of the Fatherland is part of faith" and the "Guide of the Imam, the preacher".
The Monarch gave the first course of the TV-assisted programme training. It was preceded by a short speech registered by the Minister of Habous and Islamic Affaires, Ahmed Toufiq, in which he stressed that the objective of Commander of the Faithful, through this programme, is to help the word of oulemas and eminent scholars to reach the citizens in mosques, which are the legal place of religious preaching and orientation.
Christen
22-07-2006, 12:00
Waarom moet je de Marokkaanse koning een beetje belachelijk maken? De Islam heeft nu eenmaal de trekken van een staatsreligie, dus wat de koning doet past goed binnen de Islam. Lijkt me.
Christen
22-07-2006, 12:07
Hoofdstuk 1, artikel 6 van de Marokkaanse grondwet van 1996 zegt (in Engelse vertaling)
Article 6: Islam shall be the state religion. The state shall guarantee freedom of worship for all.
Dus kan de Marokaanse vorst constitutioneel de Islam via de TV laten verspreiden in een bepaalde versie.
Christen
22-07-2006, 12:09
En artikel 19 van de Marokkaanse grondwet zegt:
Article 19: The King, "Amir Al-Muminin"(Commander of the Faithful), shall be the Supreme Representative of the Nation and the Symbol of the unity thereof. He shall be the guarantor of the perpetuation and the continuity of the State. As Defender of the Faith, He shall ensure the respect for the Constitution. He shall be the Protector of the rights and liberties of the citizens, social groups and organisations. The King shall be the guarantor of the independence of the Nation and the territorial integrity of the Kingdom within all its rightfull boundaries.
Dus de koning doet precies wat de Grondwet van hem verlangt.
Link naar de tekst van de Marokkaanse grondwet:
http://www.al-bab.com/maroc/gov/con96.htm
Christen
22-07-2006, 12:13
Dit lijken me toch tamelijk ironische woorden, zie en lees:
Ik vind die koning steeds leuker worden, wat een enige knul is hij toch. Nou zit hij weer in de moskee te luisteren of er wel netjes wordt gepreekt.
Gelijk heeft hij, immers als directe afstammeling van de Profeet, svt wil die jongen toch wel even nagaan wat er in naam van zijn verre overgrootvader wordt verteld.
Ik vermoed namelijk niet dat je de koning echt een enige knul vind. Bovendien praat je zo niet over een regerend staatshoofd.
Dit lijken me toch tamelijk ironische woorden, zie en lees:
Ik vermoed namelijk niet dat je de koning echt een enige knul vind. Bovendien praat je zo niet over een regerend staatshoofd.Nou, maar ik wel, zo praat ik ook over Hare Majesteit de Koningin der Nederlanden ...
Als je vermoedens hebt, vraag dat dan even, dan kan iemand ja of nee zeggen. Ja, ik vind hem wel niet zo knap, Moulay vind ik een knappere knul maar ik vind die koning wel goed bezig. Voor zover ik dat vanaf hier kan waarnemen.
Maar ja, als afstammeling van de Profeet, svt dan kun je natuurlijk niet een beetje onderuit op je troon hangen en sommige imams de vreselijkste dingen laten zeggen in naam van je verre Grootvader.
Scottie, leve de koning!
nayirrah
22-07-2006, 14:10
NIET ZO ZEUREN AUB ....
Koning mohamed is een hele goeie goeie vorst die het goed voorheeft met zijn land, sinds hij op de troon zit , is t alleen maar beter geworden in marokko.....
de infrastructuur, econoie, het onderwijs, de zorg ..er wordt nu aan alles gewerkt...
zijn volk is heel tevreden met hem.....
dat lijkt me veeeeel belangrijker dan wat je daar nu preekt......
nayirrah
22-07-2006, 15:36
aan wat wordt gewerkt?!?!??!!
die arabische leiders zijn allemaaal 1 pot nat!1
allemaal corrupt en terwijl de normale burgers moeten leven van een paar dirhams per dag wonen die aasgieren in de mooiste paleizen vvan de wereld!!!
k neem aan dat je kan lezen, tis nl hierboven al vermeld....:ego:
hij deed in die korte tijd dat hij koning is, MEER dan wat zijn vader in al die 50 jaar heeft gedaan.....
Nou, maar ik wel, zo praat ik ook over Hare Majesteit de Koningin der Nederlanden ...
Als je vermoedens hebt, vraag dat dan even, dan kan iemand ja of nee zeggen. Ja, ik vind hem wel niet zo knap, Moulay vind ik een knappere knul maar ik vind die koning wel goed bezig. Voor zover ik dat vanaf hier kan waarnemen.
Maar ja, als afstammeling van de Profeet, svt dan kun je natuurlijk niet een beetje onderuit op je troon hangen en sommige imams de vreselijkste dingen laten zeggen in naam van je verre Grootvader.
Scottie, leve de koning!
Hai,
Waarom staat er steeds bij jou achter de Profeet svt? Het moet zijn s.a.w.
HungLikeAbull13
24-07-2006, 15:39
Hai,
Waarom staat er steeds bij jou achter de Profeet svt? Het moet zijn s.a.w.
Ik zie niet in waarom een niet gelovige er iets achter zet. Svt of s.a.w. of whatever. Als uiting van respect? Beetje overdreven.
Ik zie niet in waarom een niet gelovige er iets achter zet. Svt of s.a.w. of whatever. Als uiting van respect? Beetje overdreven.
Ik denk dat je wat beter op moet letten en ja het is een uiting van respect plus ik oordeel niet over het feit of dat hij wel of geen ongelovige is, kan het namelijk niet ruiken..:moe:
die arabische leiders zijn allemaaal 1 pot nat!1
allemaal corrupt en terwijl de normale burgers moeten leven van een paar dirhams per dag wonen die aasgieren in de mooiste paleizen vvan de wereld!!!Mohammed heeft goedgevonden dat vrouwen een rol in de moskee mogen spelen. Ik bedoel dat vrouwen allerlei taken mogen uitvoeren die eerst alleen door de imam of helpers gedaan mochten worden.
Vrouwelijke imams tegen extremisten
RABAT - Vijftig Marokkaanse vrouwen hebben in Rabat een certificaat gekregen dat hun de bevoegdheid geeft op te treden als 'morchidat', religieus voorgangster en raadsvrouw. Hoewel de vrouwen niet in een moskee de gebedsdienst mogen leiden, is het voor de islamitische wereld een opmerkelijk project.
De theologische scholing voor vrouwen maakt deel uit van een door de jonge koning Mohammed VI geleide campagne voor een gematigde islam in Marokko.
Het is de bedoeling de staatsmoskeeën te versterken tegenover onafhankelijk opererende radicale geestelijken, die volgens de regering achter de zelfmoordaanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca zaten. De 'martelaren' zouden vooral geïnspireerd zijn geweest door de extreme ideeën van voorgangers die werken onder jongeren in de sloppenwijken van de grote steden.
Na de aanslagen werden ruim tweeduizend verdachten opgepakt, onder wie Mohammed Fazzazi. Twee andere ideologen van religieus geweld, Aboe Hafs en Hassan Kettani, waren al eerder gearresteerd. Fazzazi en Aboe Hafs kregen beide dertig jaar, Kettani twintig jaar.
Aboe Hafs gaf een half jaar voor de aanslagen een interview aan een Marokkaans weekblad waarin hij pochte dat zijn moskee sinds de aanslagen van 11 september 2001 in de VS iedere vrijdag afgeladen was geweest, en dat in brede kring geluidsopnamen van zijn preken werden gekocht. Hij noemde de daders van 11 september 'helden'.
De Marokkaanse autoriteiten houden sinds 11 september 2001 en de aanslagen in Casablanca scherp toezicht op de moskeeën en hebben er een viertal gesloten. De preek in de vrijdagse gebedsdienst moet sindsdien formeel vooraf worden goedgekeurd door de autoriteiten. Vermoedelijk wordt er nu veel minder illegaal gepredikt dan voor de aanslagen.
De staat verzorgt op instigatie van de koning sinds een jaar ook religieuze programma's via het radiostation Mohammed VI Quran en het satellietstation Assadisa Islamic TV. De twee jaar geleden door de koning opgerichte Raad van Religieuze Geleerden vaardigt decreten uit over maatschappelijke vraagstukken in de 21ste eeuw. De omroepen en de Raad mogen zich - verrassend genoeg - verheugen in de warme belangstelling, zowel van de zijde van jongere als van als oudere moslims.
De Marokkaanse vrouwen die als eersten morchidat zijn geworden, hebben een speciale opleiding van een jaar achter de rug. Zij kregen les in de islamitische wetgeving, filosofie en godsdienstgeschiedenis en werden vooral opgeleid om te gaan werken in gevangenissen, ziekenhuizen en scholen. Hun maandsalaris bedraagt vijfduizend dirham, ruim 450 euro.
Gegadigden voor de cursus dienen een universitaire studie achter de rug te hebben en mogen niet ouder zijn dan vijfenveertig jaar. Terwijl kandidaten voor de opleiding van imam de hele koran uit het hoofd moeten kennen, volstaat voor de aspirant-morchidat de halve koran.
Hoewel ook in landen als Egypte en Iran theologische opleidingen voor vrouwen bestaan, is een hoge religieuze functie voor een vrouw in de islamitische wereld niet weggelegd.
Een vrouw die als islamitisch gebedsleidster wil optreden, kan in het algemeen hooguit vrouwen in het gebed voorgaan.
© Het Parool, 06-05-2006
De koning doet ook veel aan armoedebestrijding en laat op de verjaardag van de Profeet gevangenen vrij. Dit jaar waren dat wel veel lui die wegens terrorisme vast hadden gezeten, maar toch. Ook onderhoud Mohammed goede betrekkingen met de VS en met ons, Nederland.
Toen de foto kwam met Mo en zijn eerste kind samen met zijn beeldschone Zweedse vrouw dacht ik even: "Het komt nog wel goed ...".
In Marokko wordt onder de binnenlandse dreiging van terrorisme en radicalisme wel veel meer gemarteld.
Waarom moet je de Marokkaanse koning een beetje belachelijk maken? De Islam heeft nu eenmaal de trekken van een staatsreligie, dus wat de koning doet past goed binnen de Islam. Lijkt me.Waar maak ik de koning en zijn broer belachelijk?
Scottie.
Mohammed heeft goedgevonden dat vrouwen een rol in de moskee mogen spelen. Ik bedoel dat vrouwen allerlei taken mogen uitvoeren die eerst alleen door de imam of helpers gedaan mochten worden.
De koning doet ook veel aan armoedebestrijding en laat op de verjaardag van de Profeet gevangenen vrij. Dit jaar waren dat wel veel lui die wegens terrorisme vast hadden gezeten, maar toch. Ook onderhoud Mohammed goede betrekkingen met de VS en met ons, Nederland.
Toen de foto kwam met Mo en zijn eerste kind samen met zijn beeldschone Zweedse vrouw dacht ik even: "Het komt nog wel goed ...".
In Marokko wordt onder de binnenlandse dreiging van terrorisme en radicalisme wel veel meer gemarteld.
waar haal je het tog vandaan?...
Hahaha zweedse vrouw? Zijn vrouw is zo marokkaans als maar kan, geboren en getogen in Fes...
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.