Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : lot van niet moslims

Pagina's : [1] 2 3

tonk
14-06-2003, 19:36

Ik heb begrepen dat volgens de islam alle niet gelovigen en alle gelovigen van een andere godsdients naar de hel gaan. Alleen goede moslims maken een kans op de hemel. Is dat niet een heel naar iets om te geloven? Heb je een leuke aardige buurvrouw, maar helaas, ze is niet gelovig, dus dat wordt de hel voor haar. En de sympathieke leraar Frans ook. Misschien heb je wel niet moslimse vrienden en vriendinnen en die gaan dus ook allemaal naar de hel. Dat lijkt mij nou ontzettend vervelend om te geloven. Of valt dat wel mee omdat je daar natuurlijk ook niet elke keer als je die aardige buurvrouw ziet, bij stil staat. Als ik moslima was (wat dus niet zo is) zou ik met dat idee erg veel moeite hebben. Waarom moet een goed en aardig mens naar de hel omdat hij of zij toevallig geen moslim(a) was? Misschien kan iemand hier mij dat uitleggen?

Ismael21
14-06-2003, 21:27
Omdat mensen teveel in ''menselijke'' termen denken. We denken dat kinderverkrachters en moordenaars hele slechte mensen zijn, maar bij Allah swt is de grootste zonde om deelgenoten aan Hem toe te kennen. Hij heeft jou geschapen, Hij is degene die jou voedt, Hij is degene die jou kleedt ... wat voor onrecht is het dan om te zeggen dat niet alleen Hij dat gedaan heeft of als je Hem helemaal ontkent? Hij schenkt jou je hele leven en als je bezittingen, elke ademhaling is een gunst van Hem ... hoe kun je Hem dan ontkennen terwijl het enige dat Hij van je vraagt is om Hem te gehoorzamen ...

tonk
14-06-2003, 22:42
Origineel gepost door Ismael21 Omdat mensen teveel in ''menselijke'' termen denken. We denken dat kinderverkrachters en moordenaars hele slechte mensen zijn, maar bij Allah swt is de grootste zonde om deelgenoten aan Hem toe te kennen. Hij heeft jou geschapen, Hij is degene die jou voedt, Hij is degene die jou kleedt ... wat voor onrecht is het dan om te zeggen dat niet alleen Hij dat gedaan heeft of als je Hem helemaal ontkent? Hij schenkt jou je hele leven en als je bezittingen, elke ademhaling is een gunst van Hem ... hoe kun je Hem dan ontkennen terwijl het enige dat Hij van je vraagt is om Hem te gehoorzamen ... Sorry maar ik ben een beetje :confused: van je antwoord.

Danae
15-06-2003, 00:15
Origineel gepost door tonk Sorry maar ik ben een beetje :confused: van je antwoord. Ben je al onder de indruk Tonk? door de wijze woorden van Ismael?

tonk
15-06-2003, 08:55

Niet zozeer onder de indruk, ik snap de woorden van Ismael niet.

etoadou
15-06-2003, 13:59
Origineel gepost door tonk Niet zozeer onder de indruk, ik snap de woorden van Ismael niet. als ik het goed heb begrepen , hij zegt waarom keurt men een kinderverkrachter af terwijl men moet volgens je het iedee goed keuren dat jesus de zoon van god is. mijn reactie is: volgens de islam gaan alle kids naar de hemel, volgens de christendom niet. hoe doe jij als een hele goede baby ziet heel onschuldig. denk jij dat hij naar de hel gaat? volgens je geloof ( als jij christen bent) denk jij ook dat moslims naar de hel gaan , of vind jij het logish want alle moslims criminelen zijn? trouwens volgens de islam gaat iedereen die nooit van islam heeft gehoord naar de hemel.

tonk
15-06-2003, 15:53
Ik ben atheist en geloof zelf niet in hemel of hel. Ik weet niet precies hoe dat zit met christenen, of die menen dat alle niet christenen naar de hel gaan. Maar oma geloofde dat wel. Zij geloofde zelfs dat christenen van een foute stroming (bijvoorbeeld alle katholieken want zij was protestant) ook niet in de hemel zouden komen. Ik kan me niet voorstellen dat mijn ouders zoiets vinden. Vroeger werden babietjes die nog niet waren gedoopt en die doodgingen in een apart hoekje van het kerkhof begraven, waar ook criminelen en andere slechterikken lagen. Als je niet gedoopt was, dan was je geen christen en dus mocht je niet in gewijde grond liggen. Vreselijk voor de ouders lijkt me dat. Maar ik geloof dat die praktijk al een tijdje niet meer geldt. Als ik in een hemel zou geloven, dan zijn wat mij betreft moslims daar van harte welkom. Iedereen zou er dan welkom zijn, ook mensen die bijzonder slechte dingen hebben gedaan. Ik geloof niet dat er mensen zijn die zo slecht zijn dat ik ze eeuwige hel zou toewensen. Iedere slechterik heeft vast ook wel eens iets goeds gedaan. En ieder braaf mens heeft weleens iets slechts gedaan. Dus iedereen mag naar binnen, maar de minder brave types moeten dan eerst een tijdje in het minst leuke hoekje van de hemel ofzo. Of ze moeten altijd de afwas doen, gesteld dat er zoiets is als de afwas in de hemel. (Sorry, ik heb mezelf eigenlijk nooit zo'n goede voorstelling van de hemel kunnen maken.)

Danae
15-06-2003, 19:13
he die Tonk ;) Alles goed? Is heel leuk wat je allemaal zegt, en niemand kan ook oordelen wie er naar de hemel gaan en wie niet. Dit weet Allah alleen. Maar wat we wel weten is dat alleen HIJ het verdient om aanbeden te worden. Ookal heb je nog zo`n leuke lieve buurvrouw, en ben je zelf misschien zo`n goed meisje, dat is allemaal prachtig maar je vergeet het allerbelangrijkste namelijk jouw Schepper! Zoals broeder Ismael21 al zei: Hij heeft jou geschapen, Hij is degene die jou voedt, Hij is degene die jou kleedt ... wat voor onrecht is het dan om te zeggen dat niet alleen Hij dat gedaan heeft of als je Hem helemaal ontkent? Hij schenkt jou je hele leven en als je bezittingen, elke ademhaling is een gunst van Hem ... Als je naar al deze dingen kijkt zou je Allah toch dankbaar moeten zijn, en hoe kan je Hem dan ontkennen? Ik heb een hele lieve vriendin ze is niet gelovig , ik hou van haar als vriendin maar ik hou het allermeest van Allah. Ik hou er niet van dat ze Allah ontkent. Een mens kan nog zo goed zijn voor andere mensen, en goed proberen te leven maar hoe kan je nou verwachten dat je naar het paradijs gaat als je niks voor je Schepper hebt gedaan? Je krijgt je salaris toch ook niet zomaar van je werkgever zonder te werken? Stel ik werk op de afdeling chirurgie van het Amc ziekenhuis als operatieassistente, mijn werk is de chirurg assisteren bij de operaties en zorgen dat alles bij de hand ligt wat hij nodig heeft. Maar wat doe ik nou? ik heb ff geen zin in die operatie dus ik wandel naar de afdeling hart en vaatziekten en zie dat de receptioniste het zo druk heeft met haar werk dat ze bijna overspannen wordt. Ik ga haar helpen met haar papierwerk en telefoon beantwoorden. Die receptioniste vind mij een schat van een meid want nu kan ze door mijn hulp haar hoofd koel houden en we doen het samen. Nou dan ben ik dus hardstikke goed voor haar, maar ik vergeet mijn belangrijkste werk namelijk op de afdeling chirurgie. Daar wordt ik voor betaald, en daar moet ik mij voor inzetten als eerste, omdat mijn werkgever mij daarom heeft aangenomen! Dit is de eerste vereiste, als ik klaar ben met mijn eigen werk , kan ik daarnaast wel de receptioniste gaan helpen. Dat is zeker ook een goeie zaak! Maar dus niet in omgekeerde volgorde. Snap je een beetje wat ik bedoel lieve Tonk? Wil iemand aanspraak maken op het Paradijs, moet men allereerst in Allah geloven en alleen Hem aanbidden en daarnaast ook een goed mens zijn naar andere mensen toe! Als Allah het wil gaat iemand naar het paradijs en anders naar de Hel, Allah weet het beste. Dit is dus niet oneerlijk, maar logisch. Wij kunnen Allah nooit genoeg bedanken voor alles wat Hij ons heeft gegeven. Maar wat wij minimaal kunnen doen is Hem erkennen en Hem dienen en een zo goed mogelijk mens proberen te zijn Incha Allah. Soerah Al-Faatihah 1. In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle. 2. Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden. 3. De Barmhartige, de Genadevolle. 4. Meester van de Dag des Oordeels. 5. U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp. 6. Leid ons op het rechte pad, 7. Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken - niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden. Liefs Samira

samira_el
15-06-2003, 20:25
Origineel gepost door tonk Ik ben atheist en geloof zelf niet in hemel of hel. Als je een Atheist bent, hoef je je geen zorgen te maken over het hiernamaals.. Dus hoef je je ook geen zorgen te maken, dat er in de Koran staat dat atheisten naar de hel gaan.. Je moet wellicht niet zoveel nadenken, je maakt jezelf alleen maar gek, als je toch bij je standpunt blijft

tonk
15-06-2003, 20:58
Danae/Samira, Dankjewel voor je uitgebreide en mooie antwoord. Daar word een mens, ik in ieder geval wel, wijzer van. Ik begrijp als ongelovige nooit zo goed waarom iemand zou geloven in een god, maar na jouw verhaal is me dat duidelijker. En uit dankbaarheid geloven in een Schepper lijkt me een mooi iets. Ik denk dat ik als ongelovig zieltje teveel de (in mijn ogen) vervelende aspecten van het geloven zie: je moet dit en mag niet dat. Al die vervelende regeltjes! Maar als je gelovig bent, ervaar je die regels natuurlijk heel anders. Het zijn de regels van jouw Schepper! Alleen, ik geloof niet in een schepper... En daar heeft Samira_el een punt: waar maak ik me nou eigenlijk druk om. Ik geloof helemaal niet in hemel of hel, dus wat zou ik me zorgen maken. Ik maak me dan ook niet zorgen over mezelf, maar meer over gelovigen. Het lijkt me zo naar om te geloven dat die aardige, maar helaas niet gelovige, buurvrouw naar de hel gaat. (Zie het stukje waarmee ik deze topic begon). Ik vind dit een waardevolle discussie!

samira_el
15-06-2003, 21:09
Origineel gepost door tonk Danae/Samira, Dankjewel voor je uitgebreide en mooie antwoord. Daar word een mens, ik in ieder geval wel, wijzer van. Ik begrijp als ongelovige nooit zo goed waarom iemand zou geloven in een god, maar na jouw verhaal is me dat duidelijker. En uit dankbaarheid geloven in een Schepper lijkt me een mooi iets. Ik denk dat ik als ongelovig zieltje teveel de (in mijn ogen) vervelende aspecten van het geloven zie: je moet dit en mag niet dat. Al die vervelende regeltjes! Maar als je gelovig bent, ervaar je die regels natuurlijk heel anders. Het zijn de regels van jouw Schepper! Alleen, ik geloof niet in een schepper... En daar heeft Samira_el een punt: waar maak ik me nou eigenlijk druk om. Ik geloof helemaal niet in hemel of hel, dus wat zou ik me zorgen maken. Ik maak me dan ook niet zorgen over mezelf, maar meer over gelovigen. Het lijkt me zo naar om te geloven dat die aardige, maar helaas niet gelovige, buurvrouw naar de hel gaat. (Zie het stukje waarmee ik deze topic begon). Ik vind dit een waardevolle discussie! Gelovige mensen, leven gelukkiger als ze geloven Het leven lijkt immers anders zo kil

tonk
16-06-2003, 08:36
Dat blijkt inderdaad keer op keer ook uit allelei onderzoeken: gelovige mensen zijn gelukkiger. Maar ik denk dat Allah daar direct doorheenprikt als ik zou proberen gelovig te worden omdat je dan gelukkiger bent. En natuurlijk ook als ik zou doen alsof ik een moslima was in de hoop op een plaatstje in de hemel. Aan de buitenkant kan dan best lijken dat ik een geweldig vrome moslima ben - hoofddoek, bidden, vasten, kuisheid enzovoort - , maar in mijn gedachten ben ik dan nog steeds een atheist.

samira_el
16-06-2003, 10:38
Origineel gepost door tonk Dat blijkt inderdaad keer op keer ook uit allelei onderzoeken: gelovige mensen zijn gelukkiger. Maar ik denk dat Allah daar direct doorheenprikt als ik zou proberen gelovig te worden omdat je dan gelukkiger bent. En natuurlijk ook als ik zou doen alsof ik een moslima was in de hoop op een plaatstje in de hemel. Aan de buitenkant kan dan best lijken dat ik een geweldig vrome moslima ben - hoofddoek, bidden, vasten, kuisheid enzovoort - , maar in mijn gedachten ben ik dan nog steeds een atheist. Precies, maar is het niet zo... Dat als je gaat doen alsof, dat het op een gegeven moment ook zo gaat worden... Van neplachen, barst je uiteindelijk ook in lachen uit

tonk
16-06-2003, 11:30
Samira_el, dat vind ik een hele goeie. Misschien dat het nog best zou werken ook. Maar vind je het erg als ik het niet ga uitproberen?

samira_el
16-06-2003, 11:50

Origineel gepost door tonk Samira_el, dat vind ik een hele goeie. Misschien dat het nog best zou werken ook. Maar vind je het erg als ik het niet ga uitproberen? Ik vind het juist beter als je het niet uitgaat proberen, kijk maar naar het resultaat bij sommigen ...

Pagina's : [1] 2 3