Bekijk originele versie : Tragedie bootvluchtelingen in beeld
Onderwerp: Tragedie bootvluchtelingen in beeld
Uitzenddatum: Do. 13 juli 2006, 20.30u
De afgelopen tien jaar hebben meer dan 30.000 Afrikanen met bootjes geprobeerd om naar de Canarische eilanden te vluchten. Daarmee nemen ze een groot risico: veel bootjes halen de oversteek niet waardoor veel vluchtelingen verdrinken. De Argentijnse fotograaf Juan Medina bracht hun tragedie in beeld.
Vastgelegd
Juan Medina fotografeerde vele Afrikanen bij hun poging om per boot de Canarische Eilanden te bereiken en daarmee fort Europa binnen te komen. Zijn foto’s laten zien welke grote risico’s de vluchtelingen nemen, hoe zij hun reis vaak ternauwernood overleven en wat hun lot is als ze hun doel niet bereiken. Medina komt zelf uit Argentinië. Hij is twintig jaar geleden naar Spanje gekomen om daar werk te vinden.
Overleg
In de studio praat Netwerk met minister Van Ardenne (Ontwikkelingssamenwerking). Zij vertegenwoordigde Nederland deze week op de Afrikaans-Europese ministersconferentie over illegale migratie, waar opnieuw afspraken zijn gemaakt om te voorkomen dat Afrikaanse vluchtelingen op illegale wijze de Europese Unie binnenkomen. Dit keer is niet alleen gepraat over het opnieuw verstevigen en verhogen van de muren van fort Europa, maar ook over maatregelen om te voorkomen dat Afrikanen hun continent willen verlaten.
Maatregelen
Desondanks lijken vertegenwoordigers uit beide continenten het nog lang niet eens te zijn over hoe de stroom migranten kan worden beperkt. Het plan van aanpak voorziet vooral in het verder dichttimmeren van de Europese grenzen, in de vorm van meer patrouilles op zee en strengere controles in de doorvoerlanden zoals Marokko, Algerije en Mauritanië, de financiering van illegalen naar hun land van herkomst en een verscherpte aanpak van mensensmokkel.
Hulp
De Afrikaanse landen hopen echter dat de EU hen zal helpen om de problemen, die zoveel Afrikanen doen besluiten te vluchten, aan te pakken. Ook dringen ze aan op legalisering van de clandestien in Europa verblijvende migranten. Er lijkt echter geen geld en politieke wil in Europa te vinden om Afrika’s problemen op te lossen.
Risico's
Alleen al dit jaar is het 10.000 migranten gelukt om Europa binnen te komen. Omdat Marokko (http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=deze_week&a=235143) op verzoek van de EU strenger optreedt tegen illegalen, nemen zij steeds grotere risico’s. Er zijn daarbij al ten minste honderden illegalen verdronken of van de dorst gestorven.
Onzind, dat die mensen grotere risico's nemen is hun eigen verantwoordelijkheid. Niemand dwingt ze immers om hun spaargeld aan smokkelaars af te geven en in zo'n bootje te stappen.
Ik vind, als ze kunnen zwemmen kunnen ze ook werken. Geen volk heeft zijn land kant en klaar uit zee zien aanspoelen. Marokko, net als Nederland heeft eeuwenlang moeten werken om te worden wat ze nu zijn. Die negers willen gewoon een magnetron, landje erin, drie seconden stomen en hup, een kant en klaar land, met ziekenfonds.
Niks daar van, gewoon, aan de slag, iets doen en niet hier in de Bijstand eb en vloed van de Noordzee zitten af te wachten.
Scottie, geen redding.
:hadj: dat is wel heel erg simplistisch gezegd
er zijn meer problemen dan dat ze "alleen"maar voor het "goede" leven deze kant op willen komen
voor het gemak de wantoestanden en oorlogjes en bloedbaden vergeten die daar woedden en nog steeds??
broodzoekers heb je uit elk land maar om dan maar te zeggen dat ze er zelf om vragen....is, om het zachtjes te zeggen, best wel cru!!!
rooiemao
14-07-2006, 08:47
Dat is nieuw voor mij.
Toch een ernstig onderwerp. Persoonlijk ben ik het er wel mee eens dat die mensen hun eigen verantwoordelijkheid hebben. Vind je dat ze zo maar Nederland binnen mogen en hier ... tja wat moeten ze hier doen?
Buitenlandse mensen die niet in staat zijn om via de officïele manier naar Europa te komen, hebben weinig kans van slagen.
Toch een ernstig onderwerp. Persoonlijk ben ik het er wel mee eens dat die mensen hun eigen verantwoordelijkheid hebben. Vind je dat ze zo maar Nederland binnen mogen en hier ... tja wat moeten ze hier doen?
Buitenlandse mensen die niet in staat zijn om via de officïele manier naar Europa te komen, hebben weinig kans van slagen.
Ik ben er zeker niet voor dat iedereen deze kant op komt. Waar ik mij aan erger is de simpele beschrijving door Scottie. Ik heb rondgetrokken door West Afrika.......ik weet wat voor een ellende daar is. Ik zou als Afrikaan OOK proberen weg te komen. Enig respect voor deze mensen is wel op zijn plaats. Zeker omdat het westen niet echt veel doet om problemen daar op te lossen en soms zelfs problemen maakt......dumpen van voedsel etc.
rooiemao
14-07-2006, 09:32
Toch blijf ik erbij dat we een beetje streng kunnen zijn. Een vriend van mij heeft een huis in Zimbabwe. (geen verstandige investering). Het is een boerderij. Hij vond het salaris van zijn zwarte werknemers zo laag, dat hij dacht ik geef ze wat meer.
Ze kwamen de volgende dag niet meer terug, ze hadden even voldoende om van te leven, dus hoefden ze niet meer te werken.
Hetzelfde geld voor een kennis die een landgoed heeft in Zuid-Afrika. Maar die is zo slim geweest om voor zijn werknemers een bankrekening te openen.
Die lui in die bootjes zien er meestal gezond en sterk uit. Dus te eten hebben ze al. Waarom bouwen ze hun eigen land niet op?
Toch blijf ik erbij dat we een beetje streng kunnen zijn. Een vriend van mij heeft een huis in Zimbabwe. (geen verstandige investering). Het is een boerderij. Hij vond het salaris van zijn zwarte werknemers zo laag, dat hij dacht ik geef ze wat meer.
Ze kwamen de volgende dag niet meer terug, ze hadden even voldoende om van te leven, dus hoefden ze niet meer te werken.
Hetzelfde geld voor een kennis die een landgoed heeft in Zuid-Afrika. Maar die is zo slim geweest om voor zijn werknemers een bankrekening te openen.
Die lui in die bootjes zien er meestal gezond en sterk uit. Dus te eten hebben ze al. Waarom bouwen ze hun eigen land niet op?
Omdat misschien juist de "gezonde" mens voor tientallen zieken moet opkomen
niet zoals hier, ieder voor zich en god voor ons allen!
In ieder geval vind ik het ook niet juist dat er wordt gedacht dat de oplossing in een ander land moet liggen...maar de situati daar kennende kan ik het me wel een beetje voorstellen.
Hoewel ik ook veel liever had gezien dat ze gewoon als toerist een leuk vakantie bezoekje hiero hadden kunnen brengen....dus dat ze hun eigen land gewoon eten en drinken en LEVEN konden.
Dat houd dus in principe in dat er bestuurlijk een hele hoop moet gebeuren en daar is veel diplomatie voor nodig!!!
In veel van die landen valt er weinig op te bouwen. Ik ben in de binnenlanden van Burkina Faso en Benin geweest en de droge vlaktes staren je aan. Kom je in de grote steden dan zie je dat er teveel mensen zijn die niet allemaal aan werk kunnen komen en dus gezin onderhouden. Daarnaast helpt het westen vaak op de verkeerde manier. Gisteren in Netwerk een stuk over kippen die wij in Europa hadden afgekeurd (ging normaliter in veevoer) en die in West Afrika worden gedumpt. Dus......kippenboeren failliet.
Dat gaat niet alleen met kippen zo
maar ook met de medicijnen en auto's en en en een schier lange lijst...
goh wat is het westen toch goed voor ze ....vind je niet!!:maf:
Dat gaat niet alleen met kippen zo
maar ook met de medicijnen en auto's en en en een schier lange lijst...
goh wat is het westen toch goed voor ze ....vind je niet!!:maf:
Precies. Mijn broer werkt al jaren in die regio en wordt razend van de zaken die westerse 'hulp' heten. Medicijnen die JAREN over tijd zijn......volslagen hopeloze 'hulpprojecten' waarbij bijv. vrouwen wordt uitgelegd dat zij meer moeten emanciperen, waterprojecten zonder enige kennis van zaken (is toevallig specialiteit van mijn broer) die schade aan omgeving opleveren, etc. etc. Laten we ons zelf maar niet te hard op de borst kloppen. Ook trouwens EU functionarissen die met velen "projecten komen kijken" Mijn broer weigert dit soort mensen tegenwoordig.
rooiemao
14-07-2006, 09:49
In veel van die landen valt er weinig op te bouwen. Ik ben in de binnenlanden van Burkina Faso en Benin geweest en de droge vlaktes staren je aan. Kom je in de grote steden dan zie je dat er teveel mensen zijn die niet allemaal aan werk kunnen komen en dus gezin onderhouden. Daarnaast helpt het westen vaak op de verkeerde manier. Gisteren in Netwerk een stuk over kippen die wij in Europa hadden afgekeurd (ging normaliter in veevoer) en die in West Afrika worden gedumpt. Dus......kippenboeren failliet.
We hebben ook wel eens melkpoeder gestuurd naar gebieden zonder water.
We hebben in de sahel-landen putten geslagen zodat Nomaden rond die put bleven hangen en de bodem "uitgeput" werd, zodat ze er in feite op achteruit gingen.
Ontwikkelingssamenwerking helpt alleen maar als je mensen voor zichzelf leert zorgen.
Maar vaak is er in een arm land een compleet foute regering, die mede verantwoordelijk is voor de armoe.
We hebben ook wel eens melkpoeder gestuurd naar gebieden zonder water.
We hebben in de sahel-landen putten geslagen zodat Nomaden rond die put bleven hangen en de bodem "uitgeput" werd, zodat ze er in feite op achteruit gingen.
Ontwikkelingssamenwerking helpt alleen maar als je mensen voor zichzelf leert zorgen.
Maar vaak is er in een arm land een compleet foute regering, die mede verantwoordelijk is voor de armoe.
Laatste zin is zeker waar. In Benin en Burkina kwam ik zoontjes tegen van regeringsmensen in discotheken etc. Mercedes 600 + chauffeur, grote bek en eindeloos drank ronddelen van € 12 per stuk. Mijn broer, eigen bedrijf in watermanagment, MOET een Burkina Bé boven zich hebben staan. Die man verdient veel, rijdt in een Toyota landcruiser, doet niets en weet niets.......maar wél de juiste connecties om deze baan te krijgen.
Goede, structurele hulp van mensen die weten wat er moet gebeuren. Daarnaast gewoon HELE harde eisen stellen aan de landen die hulp ontvangen.
Mind_Body_Soul
14-07-2006, 10:00
Om te kunnen werken, moet er wel werk zijn ...Maar in de meeste arme landen is er geen werk...Die mensen worden wanhopig, hopeloos.
Dat geldt in Marokko ook, waarom denk je dat het een derde wereldland is. Mensen studeren hun hele leven, wanneer ze een diploma hebben behaald, mogen ze hem meteen weer in een laadje opbergen.
Was het allemaal maar zo makkelijk!
Onzind, dat die mensen grotere risico's nemen is hun eigen verantwoordelijkheid. Niemand dwingt ze immers om hun spaargeld aan smokkelaars af te geven en in zo'n bootje te stappen.
Ik vind, als ze kunnen zwemmen kunnen ze ook werken. Geen volk heeft zijn land kant en klaar uit zee zien aanspoelen. Marokko, net als Nederland heeft eeuwenlang moeten werken om te worden wat ze nu zijn. Die negers willen gewoon een magnetron, landje erin, drie seconden stomen en hup, een kant en klaar land, met ziekenfonds.
Niks daar van, gewoon, aan de slag, iets doen en niet hier in de Bijstand eb en vloed van de Noordzee zitten af te wachten.
Scottie, geen redding.
jij zieke hond
rooiemao
14-07-2006, 10:14
Zo te zien haat hij alles wat mogelijk een bedreiging voor zijn eigen stukje brood is, heeft niets met racisme te maken maar met de blanke westerse gierigheid :hihi:
Deze lui zijn zeker niet gierig?
Citaat:
Laatste zin is zeker waar. In Benin en Burkina kwam ik zoontjes tegen van regeringsmensen in discotheken etc. Mercedes 600 + chauffeur, grote bek en eindeloos drank ronddelen van € 12 per stuk. Mijn broer, eigen bedrijf in watermanagment, MOET een Burkina Bé boven zich hebben staan. Die man verdient veel, rijdt in een Toyota landcruiser, doet niets en weet niets.......maar wél de juiste connecties om deze baan te krijgen.
Mag je zelf bepalen ;)
Niet als dat geld komt van vooral buitenlandse hulp en er mensen zijn die direct om de hoek niets te eten hebben. Het gaat mij ook meer om de houding. ENORME villa's bouwen in arme wijken etc. dat kan gewoon niet.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.