Bekijk originele versie : Een grote vraag voor degenen die niet in God geloven.
Imenrotterdam
12-06-2003, 23:13
Er zijn heel veel mensen die niet in God geloven en eigenlijk zal ik dat noooooooit begrijpen.
Dat je een ander geloof hebt, daar kan ik wel inkomen.
Maar ik ben heel nieuwsgierig naar het antwoord op deze vraag.
* Stel dat er geen God is waar wij na onze dood verantwoording tegenover moeten afleggen...... Wie gaat dan de mensen die onrechtvaardig zijn geweest in dit leven dan straffen?
Elke keer als ik over een moord hoor, of over mensen die altijd lopen te jatten van anderen, of degenen die verantwoordelijk zijn voor de ellende op deze wereld.... denk maar aan de regeringen die de oorlogen zijn begonnen, dan denk ik..... Jij krijgt je straf wel van God.
Hoe kun je de onrechtvaardigen straffen als er geen God bestaat.
Denk je echt dat je ongestraft kunt doen waar je zin in hebt???
Veel mensen worden in dit leven niet gestraft door de regering, dus zal dat in het leven hierna gebeuren.
Maar hoe denk je over onrechtvaardigheid in deze wereld als je niet in God gelooft????????????
Beste Imen,
Allereerst zijn er verschillende manieren waarop je niet in een God gelooft. Je kunt een atheist zijn en darbij gaat veel mystiek verloren in zogenaamde nuchterheid. Je kunt God ook een andere naam geven, niet zozeer de god, maar diens Zijn op zich.
Voor mij is het heel moeilijk om in iets groots al een God die alles geschapen heeft te geloven. Ik ontken het niet, maar ik ben er nog niet over uit. Tijd is nog nodig.
Wat betreft je vraag over rechtvaardigheid, het begrip verantwoordelijkheid neemt een grote verklarende plaats in. Wanneer jij slecht bent zal het leven je ook slecht behandelen. Een Instant Karma. Het valt mij vaak op dat slechte mensen veel ongeluk zien in hun leven. Jij zal dan de invloed van God noemen. Ik zie het als een soort naamloze energie, what you give to the world, you get from the world. Uiteraard is energie een nogal breed en vaag begrip, maar ik weet er geen ander woord voor. (nog niet) Daarnaast heb je nog een persoonlijk rechtvaardigheids gevoel gepaard met trots. Ik wil niet slecht zijn. Ook al is iemand anders slecht. Ik wil dat niet zijn. Wat die ander doet is fout, maar ik zal me niet daartoe verlagen. Die trots compenseert een beetje de frustratie ;) van onmacht. Jij denkt Allah zal hem/haar straffen. Ik denk, die persoon krijgt wat hem toekomt. Het komt op hetzelfde neer. Alleen onze woorden zijn anders.
Uiteraard valt hier nog meer over te zeggen, ik hoop dat je het een beetje begrijpt.
Met vriendelijke groet
MaPrem
* Stel dat er geen God is waar wij na onze dood verantwoording tegenover moeten afleggen...... Wie gaat dan de mensen die onrechtvaardig zijn geweest in dit leven dan straffen?
Als je in het leven niet gestraft wordt heb je gewoon mazzel.
Er zijn ook gewoon mensen met veel pech op deze wereld, denk maar eens aan alle ziektes die een mens kan krijgen, of aan mensen die alleen maar armoede gekend hebben in het leven.
Zo is het leven nu eenmaal. Waarom moet alles toch zin of een vervolg hebben.
Viksta,
Om aan te voeren dat God de boel hier ook maar laat verrotten is een mager argument. Maar het zal je enige wel niet zijn.
Ken je ook niet dat je ouders vroeger heel goed wisten dat je een koekje had gepakt maar gewoon testten of je de waarheid durfde te spreken wanneer ze vroegen of je dat had gedaan? Ik begrijp dat je het onbegrijpelijk vindt dat God het zover heeft laten komen in de wereld. Maar daarmee zou je een God dus zien als iemand die de touwtjes in handen heeft. Dat is dus iets wat ik ook niet aannemelijk vindt. Maar een energie die jouw levensrad bepaalt. Waar je zelf een slinger aangeeft. Actie reactie, maar met een goddelijke grondslag of bedoeling.
Er gebeuren zoveel nare dingen in een mensenleven, ik zou ervan balen als dat allemaal 'puur toeval'zou zijn.
Andries,
Het is inderdaad een menselijke controledrang om overal een zin en een vervolg aan toe te kennen. Onze natuurwetten zijn daar te simplistisch voor. Echter de vraag waar je dan je rechtvaardigheidsgevoel en je verantwoordelijkheidsgevoel op baseert blijft wel onbeantwoord. Is het enkel mazzel of pech hebben? Ervaar jij dat zo? Of noem je het zo?
saida_marokko
13-06-2003, 07:50
Origineel gepost door vikker
Ik ben helemaal niet gelovig, ik ben een zuivere athëist.
En geloof me, ik ben een gelukkig man.
En waarom moet een mens verantwoording afleggen na zijn dood.
Als God zo oppermachtig is, kan Hij ze evengoed ter verantwoording roepen wijl ze nog in leven zijn.
Maar God zelf heeft mijns inziens ook niet bepaald een groot gevoel voor verantwoordelijkheid.
Een aardse doorsneeouder zorgt in dit aardse bestaan beter voor zijn kinderen, dan God voor zijn kinderen, die hij zonder enig probleem de ergste misdaden laat begaan.
Voorkomen is nog steeds beter dan genezen, daarom geloof ik helemaal niet in een God. Eerst iets creëren om daarna de boel maar de boel te laten verrotten.
Neen, ik bedank voor zulk een God.
Ik hoor hier trouwens luidop verkondigen dat zelfmoordenaars die vrouwen, kinderen en onschuldigen doden naar het paradijs gaan en zelfs 72 maagden ter beschikking krijgen..nee joh, niks voor mij. :(
er zijn andere geloven zoals het christendom daar krijg je geen 72 maagden toch.. trekt jou dat niet aan? Geloven jullie wel in een hemel? of is het dood is dood en er gebeurt voor de verder rest niks met je?
saida_marokko
13-06-2003, 07:53
Beste Prema,
Ik trek een parallel met ouders en hun kinderen, en God en zijn zgz schepping.
In dat opzicht zou men mogen verwachten dat een schepper zijn schepselen in bedwang hield en net als ouders bezorgd zou zijn om Zijn zgz schepping.
Niets daarvan, God mengt zich niet, en laat ondertussen massa's mensen kreperen, elkaar vermoorden en folteren.
Mensen leven in opperste armoe op straat en sterven ook daar.
God schiep de mens..en zag dat het goed was.
Wat je maar goed noemt....kijk maar effe naar Palestina.
De onbeschrijflijke ellende van 1.000.000en mensen op deze aarde raakt schijnbaar de gevoelens van God niet.
Jij mag dat dan een mager argument noemen, ik kijk en zie en heb geen mystiek nodig...kijk gewoon naar de dagelijkse realiteit van een God en Zijn schepping.
Mager zou ik zeggen, dat klopt.
Mvg
Viksta. :)
als je een geloof hebt dan betekend het dat je een aantal regels moet naleven. En een god kan dan toch kijken of zijn mens toch echt zo trouw is of niet. En je kan al die dingen zien als een test. als je genoeg geduld hebt en goed op reageert dan moet je het zien als geslaagd. En zo ga je door naar paradijs.
hhtWillem
13-06-2003, 08:34
Origineel gepost door Imenrotterdam
Er zijn heel veel mensen die niet in God geloven en eigenlijk zal ik dat noooooooit begrijpen.
Dat je een ander geloof hebt, daar kan ik wel inkomen.
Maar ik ben heel nieuwsgierig naar het antwoord op deze vraag.
Elke keer als ik over een moord hoor, of over mensen die altijd lopen te jatten van anderen, of degenen die verantwoordelijk zijn voor de ellende op deze wereld.... denk maar aan de regeringen die de oorlogen zijn begonnen, dan denk ik..... Jij krijgt je straf wel van God.
Hoe kun je de onrechtvaardigen straffen als er geen God bestaat.
Denk je echt dat je ongestraft kunt doen waar je zin in hebt???
Veel mensen worden in dit leven niet gestraft door de regering, dus zal dat in het leven hierna gebeuren.
Maar hoe denk je over onrechtvaardigheid in deze wereld als je niet in God gelooft????????????
Het woord " geloof" zegt al genoeg eigenlijk.
Je moet het woord "geloof" ontleden en er de betekenis van opzoeken.
DAT jij gelooft is een feit maar WAT jij gelooft is geen feit.
Wat JIJ gelooft hoeft un ander niet te goven.
Mensen geloven in verschillende Goden, de Islam, Christenen, Boedisten enz.
En zo zijn er ook mensen die in geen van die dingen gelooft.
Als ik nu een boek zou schrijven over een "hogere macht" en ik verspreid het dan zullen er mensen zijn die dat geloven en mensen zijn die het niet geloven.
Maar voor de mensen die het WEL geloven dan is dat HUN geloof geworden.
' Geloof' is net als ' smaak' , je kunt er eigenlijk niet over twisten.
Wat jij lekker vindt hoeft een ander niet lekker te vinden.
Respect voor elkaars geloof of ongeloof is, naar mijn mening, de enige oplossing.
:cool:
Ik leef zo met het idee dat er niet meer is dan deze wereld en dat er na je dood verder niks is, dat ik even erg moest wennen aan de hele vraag "Hoe kun je de onrechtvaardigen straffen als er geen God bestaat?" Daarvoor hebben we toch ons rechtssysteem met politie en rechters enzo? Ik vind het erg lastig om aan te voelen dat er mensen zouden zijn die dat niet voldoende vinden en dat er mensen zijn die behoefte hebben aan een god die ons straft na onze dood. Dat vind ik een heel vreemde gedachte waar ik ook slecht mee uit de voeten kan. Mensen worden wat mij betreft gewoon hier op aarde gestraft. En natuurlijk wordt er wel eens iemand niet of te licht gestraft, maar het omgekeerde gebeurt ook. Nou en? Zo is het leven.
Ik vraag me dan omgekeerd af hoe gelovigen aankijken tegen mensen die in dit aardse leven te zwaar zijn gestraft. Jarenlang onschuldig in de gevangenis hebben gezeten oid. Komen zulke mensen automatisch in de hemel??
saida_marokko
13-06-2003, 09:17
Een God die mensen test al moeten daar dan ettelijke miljioenen in opperste ellende voor leven, is even ziek als jij.
En als ie naar jou kijkt zal ie echt geen verheffend beeld te zien krijgen...ik denk dus dat het paradijs voor jou een droombeeld zal blijven.
Of het moest zijn dat jij je leven betert, maar daar heb ik mijn twijfels over. :D
sommige mensen kunne met dat idee wel leven. En of het nou ziekelijk is of niet jah het is en blijft een feit het gebeurd nou eenmaal. Eh vikker jij kan werkelijkwaar echt niet normaal reageren he waarin mijn reactie heb jij mij nou zien schelden dat jij mij weer ZIEK noemt? Vikker je zoekt die aandacht op he;) ach jah ik ga deze topic maar niet verzieken door er ver op in te gaan!!!
Origineel gepost door *********e
Zou jij het geloven als je nog niet geboren was, en er werd tegen je gezegd: Je gaat naar een wereld met miljoenen wezens zoals jij. Die wereld is een bol, maar je valt er toch niet af. Hij draait zomaar uit het niets omzichzelf en om een andere grote vuurbol. Dit gebeurt allemaal in een oneindig grote ruimte. Je krijgt twee benen waarmee je jezelf kan voortbewegen. Je krijgt twee armen, ogen oren een neus. Je krijgt een lichaam dat zo onbeschrijvelijk geavanceerd is, waar je zoveel mee kunt doen. Je kunt je zelf voortplanten etc. etc. Zou jij dit geloven???? Ik denk het niet!
.....dit geld ook voor heel wat dieren op dit bolleke (die hier soms al miljoenen jaren voor de mens aanwezig waren)....Hebben deze ook een God? Kennen zij ook een "strafsysteem" dat bepaald wat er na de dood met hun gebeurd?
Origineel gepost door *********e
Zou jij het geloven als je nog niet geboren was, en er werd tegen je gezegd: Je gaat naar een wereld met miljoenen wezens zoals jij. Die wereld is een bol, maar je valt er toch niet af. Hij draait zomaar uit het niets omzichzelf en om een andere grote vuurbol. Dit gebeurt allemaal in een oneindig grote ruimte. Je krijgt twee benen waarmee je jezelf kan voortbewegen. Je krijgt twee armen, ogen oren een neus. Je krijgt een lichaam dat zo onbeschrijvelijk geavanceerd is, waar je zoveel mee kunt doen. Je kunt je zelf voortplanten etc. etc. Zou jij dit geloven???? Ik denk het niet!
Dit is het bewijs dat er wel degelijk iemand bestaat die dit allemaal tot stand heeft gebracht.
Maar ik leef nu op die bol met die miljoenen wezens enzovoort.
Als mij dat voor mijn geboorte gezegd zou worden (gesteld dat zoiets mogelijk is) zou ik zeggen 'eerst zien, dan geloven!' In geval van die bol met die miljoenen wezens enzovoort is dat gebeurd.
Ik denk dat ik ook zo tegen god en geloven aankijk.
Ik heb god nooit gezien of anderszins ervaren. Het hele godsidee komt mij nogal absurd voor, dus ik geloof er niks van.
Salafi_AK_47
13-06-2003, 12:52
http://www.harunyahya.com/
saida_marokko
13-06-2003, 20:16
Tja, ik ben jou ziekelijke bijdrage aangaande de nagedachtenis nog steeds niet vergeten.
Zulke mensen zijn ziek in het hoofd, en dat geneest echt niet zo maar....begrijp je?
Ben blij dat ik zo een effect op je heb gehad ... dat was me bedoeling. neem voorbeeld aan willem . Maar goed jij wint oke vikker? JIj mag als laatste wat zeggen oke?? Kleintje:) gegroet je schattig islamietje:)
Imenrotterdam
14-06-2003, 17:03
Ik ben helemaal niet gelovig, ik ben een zuivere athëist.
En geloof me, ik ben een gelukkig man.
En waarom moet een mens verantwoording afleggen na zijn dood.
Als God zo oppermachtig is, kan Hij ze evengoed ter verantwoording roepen wijl ze nog in leven zijn.
Maar God zelf heeft mijns inziens ook niet bepaald een groot gevoel voor verantwoordelijkheid.
Een aardse doorsneeouder zorgt in dit aardse bestaan beter voor zijn kinderen, dan God voor zijn kinderen, die hij zonder enig probleem de ergste misdaden laat begaan.
Voorkomen is nog steeds beter dan genezen, daarom geloof ik helemaal niet in een God. Eerst iets creëren om daarna de boel maar de boel te laten verrotten.
Neen, ik bedank voor zulk een God.
Ik hoor hier trouwens luidop verkondigen dat zelfmoordenaars die vrouwen, kinderen en onschuldigen doden naar het paradijs gaan en zelfs 72 maagden ter beschikking krijgen..nee joh, niks voor mij. :(
zelfmoord is verboden in de islam. Ook als je daarmee een goed doel bereikt (nl. het verdedigen van je land, zonder het doden van kinderen, vrouwen en ouderen)
zelfmoordenaars gaan niet naar de hemel, omdat de weg naar een goede daad geen verboden aspecten mag hebben.
Je mag ook niet stelen om het geld vervolgens aan de armen te geven. Het is een slechte daad.
maar in alle gevallen geld wel dat de nood de wet breekt.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.