Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Foto's van overleden mensen...

LZN
12-06-2003, 11:53

Mag je die ophangen? Enne videofilmen mag er naar kijken? Serieuze reacties graag!.

StylesGirl
12-06-2003, 11:56
Nee, het is Haram, Allah swt weet dit natuurlijk het beste, Moge Hij mij vergeven als ik iets verkeerds heb gezegd.

TwinkleEye_19
12-06-2003, 12:06
Wij hebben ook een foto van m'n opa aan de muur die al is overleden, en sommige foto's in albums... Soms zegt m'n vader, kijk dat is mijn vader en dan kijk je en denk je van....:"Ja aan ieders leven komt een eind, de een vroeg de ander later"...het doet elke moslim denken aan agira, ik denk niet dat daar iets fouts in zit... Want elke ouder als die een zoon of dochter heeft verloren, wil toch weten hoe het kind eruit zag en kunnen vertellen aan latere kinderen of kleinkinderen? Je mag het alleen niet aanbidden (dat is shikr), maar af en toe kijken en eraan denken lijkt me niet verkeerd :confused: Allah 9swt) weet het beste..

Najat_the_Don
12-06-2003, 12:35
nee je mag geen foto's ophangen ookal aanbid je ze niet.. er komen geen malaika's waar afbeeldingen hangen van mensen..

chicamaroquia
12-06-2003, 14:05

Ik dacht dat het wel mocht hoor...

Tijn
12-06-2003, 14:11
.....ben erg benieuwd waarom dit dan niet mag :confused:

achie25
12-06-2003, 14:39
(0226) Het maken van foto's en afbeeldingen. Vraag: Is het toegestaan om afbeeldingen te maken van dieren en mensen? Antwoord: In de Naam van Allah, de Erbarmer de Meest Barmhartige. De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt. Het tekenen van levende wezens is ook verboden omdat het een soort van concurreren tegen Allah de Verhevene zijn creatie is en omdat er verleidingen bestaan in het tekenen van bepaalde soorten afbeeldingen, zoals plaatjes van actrices, naakte en zogenaamde mooie vrouwen. Tussen de overleveringen die vermelden dat het maken van zulke afbeeldingen haraam zijn, zit ook de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen." Hij (Ibn 'Abbaas) vertelde ook dat de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel." Ibn Abbaas (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook gezegd: "Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben." (overgeleverd door Al-Boekhari en Moeslim) De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759) En Allah weet het het beste. Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com

chicamaroquia
12-06-2003, 14:41
Er zijn al eerder topics geopend met dit onderwerp en ook daarin werd een dalil gebruikt maar die vermeldden dat het NIET 7ram was... :confused:

chicamaroquia
12-06-2003, 14:44
En hoe zit het dan met de afbeeldingen van de profeet (vzmh) waarin zijn gezicht niet wordt getoond, maar wel van mensen om hem heen. En hoe zit het met imams en andere geestelijken die we op tv zien (dit slaat op de vraag over het bekijken van de videofilm) die al zijn overleden maar nog wel worden uitgezonden. Cyberimam heeft niet altijd gelijk. Zo zegt hij bijvoorbeeld dat de pil dezelfde werking heeft als een abortus. Hoe kan dat als er niet eens een eicel vrijkomt en er dus geen bevruchting kan plaatsvinden. Probeer daarom zoveel mogelijk info te verschaffen en neem niet alles klakkeloos aan.

chicamaroquia
12-06-2003, 15:03
Origineel gepost door Ashanty wie ben jij om te zeggen dat de cyber IMAM niet gelijk heeft , het gaat hier niet om eigen mening of zo het gaat hier om wat er in de Hadith staat of in de koran Ik zeg niet dat hij niet gelijk heeft wat sit onderwerp betreft, ik zeg alleen dat er weleens zaken zijn waar verwarring over bestaat en ieder een eigen INTERPRETATIE heeft. Omdat uit de 7adieth (bijvoorbeeld) niet duidelijk blijkt wat er bedoeld wordt. Maar wat de pil en abortus betreft: ja, daar heeft de cyberimam het fout als hij dat als reden aanvoert waarom de pil 7ram is. Dat kun je zelf ook opzoeken hoor... Over zulke zaken heb ik heel wat geleerd bij lezingen waar IMAMS bij waren, dus... Ik zeg niet dat hij ongelijk heeft, maar soms heb je meer meningen nodig. Ik ben maar een onwetend iemand en moge Allah (swt) mij vergeven en verbeteren als ik mensen op een dwaalspoor zet.

chicamaroquia
12-06-2003, 15:24
Origineel gepost door Ashanty ja ik begrijp je wel hoor over eigen INTERPRETATIE kun je nog disscucieren , maar over Hadith`s en Koran citaten niet denk ik dat laat ik aan de geleerde over , Hadith`s zijn overt algemeen duidelijk , maar mohiem Ik hoop dat Allah ons allen helpt met onze kennis te verrijken :) en over de pil , zelfs de paus is TEGE de pil , De pil is misschien wel 7ram, maar niet om de reden die cyberimam er voor geeft. De pil heeft NIET dezelfde werking als een abortus. En hoe verklaar jij de videobanden en uitzendingen van imams die prediken en films als Risalah? En tekeningen van de profeet waarbij zijn gezicht uiteraard niet te zien is en de boeken die leren hoe je moet bidden met foto's en al? Denk daar maar even overna... :) Ik zeg niet dat het 7lal is, maar dat het 7ram is ga ik niet klakkeloos aannemen. Dat wil ik eerst zelf onderzoeken en niet na een mening mijn eigen mening vormen...