Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Eindelijk boven de 300 grens!!

Pagina's : [1] 2 3

sweett
11-06-2003, 21:34

AMSTERDAM (DFT) - In een rustige handelssessie doorbrak de AEX woensdag net als afgelopen vrijdag de 300-puntengrens. Verschil was dat de hoofdgraadmeter van Amsterdam er - na een tijdelijke terugval - ditmaal wél boven sloot. De laatste keer dat dit geschiedde was 22 januari. Technisch gezien levert de barrière die vooral psychologisch van aard is geen steun. Lucas Daalder, hoofdanalist bij Bank Oyens en Van Eeghen, ziet de eerst aankomende weerstand bij 316 punten: "De S&P-, Dow Jones- en MSCI World Index zijn inmiddels al wel door hun technische barriéres heen", beargumenteerde hij woensdag. De verwachtte lagere opening van de effectenbeurs in New York maakte dat de AEX weer onder de 300 gleed. Maar doordat Wall Street weer aantrok sloot de AEX-index gesteund door de winsten van financials, Numico en Koninklijke Olie 2,40% hoger op 301,73 punten. Gisteren won de graadmeter al 0,51%. De andere Europese beurzen gingen ook hoger, maar niet zo veel als de Amsterdamse. Londen boekte een winst van 0,75%, Parijs 1,25% en Frankfurt waar de handel om 20.00 uur stopt noteerde om half zes 1,25% hoger. Handelaren viel op dat er weliswaar meer geld de aandelenmarkt invloeit, maar dat dit geen zware fundamentele basis heeft. Zo vielen vanmiddag gepubliceerde cijfers over de Duitse industriële productie in april zelfs tegen. De markt stoelt zich volgens analisten vooral op het uitblijven van nieuwe boekhoudschandalen, de laagste rente in Europa sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog en de inmiddels wat getemperde vrees voor de SARS. De longziekte zou de fundamentals van bedrijven op langere termijn eigenlijk niet mogen dwarszitten, zo denken veel marktkenners. "De winst- en omzetwaarschuwing van Texas Instruments bijvoordeeld is voor een deel ingegeven door SARS, terwijl de vraag daarbuiten best sterk mag heten. Daar moet je dus een beetje doorheenkijken", stelde Daalder. Het relatief grote aantal financials was woensdag de stuwende kracht achter de AEX. Opvallend was ook dat ze sterker stegen dan collega-verzekeraars en banken met notering elders in Europa. Voor de enthousiaste opleving zag Daalder geen andere aanleiding dan de wens van de markt de relatieve achterstand van de Amsterdamse beurs op de rest van de EU in te halen. "Zou je de AEX gelijk willen schakelen aan de prestatie van bijvoorbeeld de DAX, dan zou deze nu wel op 318 punten mogen staan. Om die inhaalslag te bewerkstelligen wordt het spel gespeeld via de zwaarwegende financials." Van der Moolen en de verzekeraars gingen vandaag voorop. De aandelenhandelaar won 4,5% op 12,50. Aegon slechtte het verlies over de afgelopen dagen en won 5,9% op 8,82, terwijl indexzwaargewicht ING er 3,2% bijkreeg op 15,17 euro. Goldman Sachs geeft een 12-maands koersdoel van 21 euro voor de bank/verzekeraar die op de Current Investment List van de Amerikaanse zakenbank staat. Ook werd het outperform-advies herhaald. Fortis won 4,4% op 15,36, terwijl bankaandeel ABN Amro relatief achterbleef met een plus van 2,5% op 17,43. "ING kreeg er dan vandaag net als de afgelopen week wat upgrades bij, maar waarom Aegon of Fortis nou persé vandaag moeten stijgen, daarvoor was eigenlijk geen directe aanleiding", vond Daalder van Oyens & Van Eeghen. Procentueel de grootste stijger onder de hoofdfondsen was woensdag Wolters Kluwer. De koerswinst van de uitgever bedroeg 6,8% op 11,90. De uitgever heeft woensdag via het Amerikaanse bedrijfsonderdeel Aspen Publishers de Utrechtste uitgever Manual Industrial Property overgenomen. Branchegenoot Reed Elsevier deed het met 3,1% op 10,98 ook heel aardig, wat minder gold voor VNU dat 1,5% klom op 27,26. Numico eindigde met 4,5% winst op 13,45. Het voedingsbedrijf heeft een lening afgesloten van 1,25 miljard euro en geeft tevens een achtergestelde converteerbare obligatielening uit van minimaal 300 miljoen euro. Daarmee kan het alle uitstaande bankleningen terugbetalen en de converteerbare obligatieleningen 2004 en 2005 op tijd aflossen. Het bedrijf liet dinsdag al weten Rexall Sundown te gaan verkopen. Oyens & Van Eeghen verlaagde het advies voor het aandeel van 'neutraal' naar 'verkopen'. Hoewel te spreken over de herfinanciering, stelde Daalder dat het aandeel Numico de laatste tijd sterk is opgelopen: "De rek is eruit en er blijven risico's bij het Amerikaanse onderdeel GNC." De eventuele verkoopprijs zou volgens hem in de buurt van de 1,5 miljard euro moeten liggen. Zo niet, dan bestaat volgens hem "de mogelijkheid tot een verdere afschrijving bij een toch al mager eigen vermogen." Ook Ahold won 4,5% :) . Koninklijke Olie zette een winst van 2,3% op het scorbord tot 41,16. De 'Olies' hikten de afgelopen maanden enkel onder de grens van 40 euro. Gedagvaard Akzo Nobel zwol ter beurze 3,4% aan tot 23,87. Het chemieconcern verweerde zich in een persbericht tegen de kritiek van de Stichting Onderzoek Bedrijfs Informatie over de verwerking van pensioenverplichtingen in de afgelopen jaarrekening. Akzo Nobel boekte 1,1 miljard euro af :( van het eigen vermogen voor de minimumpensioenverplichting. Volgens Sobi had deze post ten laste van de winst- en verliesrekening moeten worden gebracht. Ook tekende het bedrijf tekende een distributie-overeenkomst met Napier voor het onderdeel Aerospace Coatings. Ander nieuwtje was dat Organon de derde en laatste fase heeft bereikt in een onderzoek naar een nieuw antistollingsmiddel genaamd idraparinux. Technische waarden deden het woensdag minder goed. De winstwaarschuwing van het Amerikaanse Texas Instruments tekende zich in de loop van de handelssessie af in de koers van ASML die 4,2 inleverde op 8,61. Een afwaardering van de Amerikaanse chipsector door zakenbank Morgan Stanley raakte het aandeel mogelijk nog sterker, zo ook het bericht dat TSMC de enige ’foundry’ wordt voor Motorola. Philips redde zich met een winstje van nog geen 0,3%. KPN sloot 0,7% hoger :) . Het conglomeraat Hutchison Whampoa in Hongkong is een procedure begonnen tegen de telecommer. Aanleiding is de weigering van het Nederlandse bedrijf om een lening van £150 miljoen (214 miljoen euro) te verstrekken aan haar Britse dochter Hutchison 3G. De Midkap-index eindigde 0,48% tot 292,56 en compenseerde daarmee het verlies van 0,52% de dag ervoor. Draka Holding was de grootste stijger met 2,3% op 9,26 euro. Een handelaar op de beurs omschreef de koerswinst van het kabelbedrijf als een herstel van het dieptepunt in maart van dit jaar. CSM klom 1,1% op 19,10. Het bedrijf wil een deel van de bakkerij-activiteiten van Friesland Coberco overnemen. De activiteiten draaien een omzet van ongeveer 11 miljoen euro en zijn winstgevend. De partijen denken nog enkele weken nodig te hebben om de besprekingen af te ronden. Een opvallende stijger in de lokale markt was met 8,3% op 14,62 De Telegraaf Holding. Dit na een adviesverhoging door SNS Securities van 'verminderen' naar 'toevoegen'. De zakenbank ziet de eerste tekenen van herstel in de advertentiemarkt uit cijfers van advertentiemeetbureau BBC. In het eerste kwartaal was er een 2% stijging in de landelijke advertenties. Het koersdoel werd met 1 euro verhoogt tot een totaal van 17. Het kleinere fonds Crucell won maar liefst 28,3% op 3,04 :D . Het biotechnologiebedrijfje is bezig met de ontwikkeling van een vaccin tegen het zogeheten West-Nijlvirus. Het vaccin tegen de zich snel verspreidende ziekte, die in de VS inmiddels 284 levens heeft geëist, moet dé klapper voor het Leidse bedrijf worden. Volgens bestuursvoorzitter Dinko Valerio varieert de toekomstige opbrengst tussen "verschrikkelijk veel en gigantisch veel." Op de valutamarkt ging de euro omhoog. De Europese munteenheid noteerde $1,1766 tegen een slotstand van $1,1675 dinsdag. Ten opzichte van het Britse pond zakte de euro van £0,7075 naar £0,7056. Wim Duisenberg, president van de Europese Centrale Bank, deed woensdag uitspraken die de hoop op een verdere renteverlaging de bodem insloegen. Vorige week, toen de ECB de rente verlaagde, had hij nog ruimte gelaten voor meer verlagingen.

hhtWillem
13-06-2003, 10:31
ut werd tijd! kunnen we weer wat verdienen daar :p deed ik toch wel hoor....in kortlopende beleggingen. maarre.... niet slecht! werk je op de beurs?? :cool:

sweett
16-06-2003, 18:36
Origineel gepost door hhtWillem ut werd tijd! kunnen we weer wat verdienen daar :p deed ik toch wel hoor....in kortlopende beleggingen. maarre.... niet slecht! werk je op de beurs?? :cool: Het werd zeker tijd. Ik werk voor een financiele instelling en beleg al sinds 1995... dat waren betere tijden :) Maar ja, het was de laatste tijd wat minder he.

hhtWillem
16-06-2003, 20:03
Origineel gepost door sweett Het werd zeker tijd. Ik werk voor een financiele instelling en beleg al sinds 1995... dat waren betere tijden :) Maar ja, het was de laatste tijd wat minder he. oww..wat leuk ! Ik beleg wel maar meest kortlopend. nog suggesties voor me?? kep nu KPN, ABN en Kon.Olie. En heb kort AH en Getronics gehad en mooie winsten gepakt.

an3sdej
16-06-2003, 20:15

Wat minder??? Ik verdomme veel geld kwijt!! Vooral mijn aandelen Ahold !! Maar ja, dat was geld dat ik niet direkt nodig had :-). Gewoon laten staan, wie weet hoe ze er over een jaar bijstaan!

sweett
16-06-2003, 20:50
Origineel gepost door hhtWillem oww..wat leuk ! Ik beleg wel maar meest kortlopend. nog suggesties voor me?? kep nu KPN, ABN en Kon.Olie. En heb kort AH en Getronics gehad en mooie winsten gepakt. Ik kan er niet veel van zeggen. (het is toch koffiedik kijken) maar als ik jou was zou ik de aandelen die je nu hebt niet verkopen.... en wat betreft AH en Getronics dat heb je wel slim gedaan..

sweett
16-06-2003, 20:51
Origineel gepost door an3sdej Wat minder??? Ik verdomme veel geld kwijt!! Vooral mijn aandelen Ahold !! Maar ja, dat was geld dat ik niet direkt nodig had :-). Gewoon laten staan, wie weet hoe ze er over een jaar bijstaan! tja, wie niet he? Inderdaad gewoon laten staan en niet verkopen!!

hhtWillem
16-06-2003, 21:04
Origineel gepost door sweett tja, wie niet he? Inderdaad gewoon laten staan en niet verkopen!! maar NU..heb je suggesties wat ik nu kan kopen? ik wil nog wat aankopen maar weet ff niet welk fonds..

hhtWillem
16-06-2003, 21:07
Origineel gepost door an3sdej Wat minder??? Ik verdomme veel geld kwijt!! Vooral mijn aandelen Ahold !! Maar ja, dat was geld dat ik niet direkt nodig had :-). Gewoon laten staan, wie weet hoe ze er over een jaar bijstaan! tsja..maar ik kocht 1500 HA voor 2,70...en verkocht op 6.90..dussss... zo ook Getronics....5000 stuks aankoop 0,13 en verkoop 0,82.... niet slecht..vind ik. behoudend belegger ben ik.... :cool:

sweett
18-06-2003, 22:19
Origineel gepost door hhtWillem tsja..maar ik kocht 1500 HA voor 2,70...en verkocht op 6.90..dussss... zo ook Getronics....5000 stuks aankoop 0,13 en verkoop 0,82.... niet slecht..vind ik. behoudend belegger ben ik.... :cool: had je toevallig ook Buhrmann? en vandaag ook weer van de hand gedaan of niet? :D Getronics had je beter kunnen houden.... hier wat info over Getronics IT-dienstverlener Getronics behoort wereldwijd tot de grotere spelers in de markt, waarbij het zwaartepunt in Europa ligt. Het bedrijf is qua activiteiten vooral aan de onderkant van de markt gepositioneerd. Het belangrijkste punt van zorg voor Getronics is de herfinanciering van de omvangrijke schuldpositie die is ontstaan na de overname van het Amerikaanse Wang. Punt van latere zorg is versterking in Duitsland en Frankrijk. Sterk is Getronics in desktop- en netwerkbeheer, markten met een beperkt groeipotentieel. Het IRIS-advies voor Getronics is Houden. Positieve punten: Voor de industriegroep IT software & services als geheel verwachten wij een sterke performance. Het huidige economische plaatje, de concurrentieomgeving, de winstontwikkeling in de industriegroep en het koersbeeld van IT software & services zijn relatief aantrekkelijk.Het technisch beeld is sterk. De relatievesterktelijn heeft de laatste tijd een fors herstel laten zien en heeft een stijgende trend ingezet. Deze stijgende trend betekent dat het aandeel beter presteert dan de markt. Negatieve punten: De optelsom van de kwantitatieve variabelen is negatief. Relatief gezien zijn de koers-winstverhouding, de risicograad, de trend in de winsttaxaties en de koersontwikkeling in de afgelopen zes maanden zwakke punten. Getronics scoort daarentegen sterk op de kortetermijnwinstgroei.Het aandeel Getronics is naar onze huidige inschatting 10% tot 25% overgewaardeerd. In de koers is een langetermijnwinstgroei van 11% ingeprijsd, terwijl wij uitgaan van een winstgroei van 8%. Daarmee behoort de onderneming ons inziens tot de minst aantrekkelijk gewaardeerde Nederlandse bedrijven.

sweett
18-06-2003, 22:29
Origineel gepost door hhtWillem maar NU..heb je suggesties wat ik nu kan kopen? ik wil nog wat aankopen maar weet ff niet welk fonds.. Ik zou het echt niet weten, volg gewoon de adviezen die op de sites staan van de banken. Dat volg ik namelijk ook ;)

an3sdej
18-06-2003, 22:51
op de midkap kun je soms ook lekker verdienen hoor.

hhtWillem
21-06-2003, 00:21
sjips, hier is ook alles weg :(

sweett
21-06-2003, 00:35
Origineel gepost door an3sdej op de midkap kun je soms ook lekker verdienen hoor. en of je daar (soms) een hoop geld kunt verdienen!! nu wat minder, maar voorheen toch echt wel!! :D

sweett
21-06-2003, 00:41

Origineel gepost door hhtWillem sjips, hier is ook alles weg :( :confused: wat is weg?

Pagina's : [1] 2 3