Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Nizra... Hier is de daliel insha Allah!!!

Maghrebiya
05-07-2006, 23:00

Ik en Nizra hadden daarstraks discussietje of meningsverschilletje net hoe je het wilt noemen over maktaab.... Ik wilde het hier posten, zodat iedereen dit kan lezen, lijkt me namelijk wel belangrijk om te weten ;) Anywayz.. hier komt ie dan :D M3a salama, Latifa Het geloven in de Qadar (de lotsbestemming) PrintenHet geloven in de Qadar (de lotsbestemming) Het geloven in de Qadar (de lotsbestemming) is één van de zuilen van de ‘aqiedah, en wel de zesde zuil van de Imaan. Degene die de lotsbestemming ontkent, treedt buiten de religie van Allah . In de langere h’adieth van ‘Oemar antwoordde de boodschapper van Allah , toen Djiebriel hem om Al-Imaan vroeg: “…dat je gelooft in Allah, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn boodschappers, de Laatste Dag, en dat je gelooft in het lot, zowel het goede als het slechte ervan.” [1] De definitie van Al-Qadhaa-e en Al-Qadar De definities die geleerden toekennen aan Al-Qadhaa-e en al-Qadar lopen uiteen. Sommigen hebben Al-Qadhaa-e en al-Qadar dezelfde betekenis gegeven en anderen hebben Al-Qadhaa-e anders gedefinieerd dan al-Qadar en zeiden: Al-Qadar is de Kennis van Allah de Verhevene over de toestand van de schepselen in de toekomst. [2] Al-Qadhaa-e is dat Allah de Verhevene de zaken schept volgens Zijn Kennis en Wil. Anderen keerden de situatie om en hebben aan Al-Qadhaa-e de voorgenoemde definitie van Al-Qadar gegeven en aan Al-Qadar hebben zij de voorgenoemde definitie van Al-Qadhaa-e gekoppeld; beide mogelijkheden zijn toegestaan. [3] Anderen hebben deze termen dezelfde betekenis gegeven en zeiden: “Het is de precieze ordening die Allah vastgesteld heeft voor het bestaan, algemene wetten en de manieren waarmee Hij de oorzaken koppelt aan datgene waardoor het veroorzaakt wordt.” [4] Deze betekenis komt voor in de Edele aayaat van de Qor-aan die de lotsbestemming noemen, zoals Allah de Verhevene heeft gezegd: “En alle dingen hebben bij Hem een maatgeving.” [5] En Zijn Uitspraak: “Er is geen ding waarvan de schatten niet bij Ons zijn, en Wij zenden deze slechts volgens een vastgestelde maatgeving neer.” [6] En Zijn Uitspraak: “Voorwaar, Wij hebben alle zaken volgens een bepaalde maatgeving geschapen.” [7] Wat was het antwoord van Al-Imaam Ah’mad prachtig, toen hij gevraagd werd over Al-Qadar en antwoordde met: “Al-Qadar is de Kracht van de Barmhartige.” Ibn Al-Qayyiem zegt in zijn poëzie, dat voldoende is en de nodige antwoorden bevat [8] : De werkelijkheid van de Qadar die de mensheid heeft getroffen Het is op zich de Kracht van de Barmhartige Ibn ‘Aqiel vond wat Ah’mad zei goed Wat hij verteld heeft over de Goddelijke tevredenheid In feite is de definitie van Al-Imaam Ah’mad (moge Allah hem genadig zijn) voldoende en geeft het een duidelijk antwoord. Al-Qadar betekent hetgeen Allah, Glorieus is Hij, heeft bepaald, zoals Hij, de Verhevene, zegt: “Voorwaar, de zaak behoort geheel aan Allah toe.” [9] En Zijn Uitspraak: “En aan Allah behoort het onwaarneembare van de hemelen en de aarde en tot Hem keren alle dingen terug.” [10] En Hij heeft gezegd: “Heilig is Degene in Wiens Hand de heerschappij over alle zaken is.” [11] En Zijn Uitspraak: “Hij regelt het bestuur, en er is geen voorspreker, behalve na Zijn verlof.” [12] De aayaat hierover zijn er te veel om op te noemen; zij duiden allen aan dat er niets plaats vindt in het universum zonder Zijn Wil en Bevel. De ‘aqiedah van Al-Qadar is gebaseerd op de werkelijkheid van het geloof in de Verheven Eigenschappen van Allah en Zijn Perfecte Namen, waaronder: Al-‘ilm (Alles omvattende Kennis), Al-Qodrah (de Almachtigheid over alle zaken), Al-Iraadah (de Wil). De Verhevene heeft gezegd: “…En Hij is Alwetend over alle zaken.” [13] En Hij zei: “…en Hij is Almachtig over alle zaken.” [14] En Hij zei: “Uitvoerder van wat Hij wil.” [15] At-Tah’aawie heeft gezegd: “Alles loopt volgens Zijn Almachtigheid en Zijn Wil. Zijn Wil wordt uitgevoerd, er is geen wil van een dienaar behalve als Hij het plaats wil laten vinden. Wat Hij voor hen wil zal geschieden en datgene wat Hij niet wil zal niet geschieden. Niemand kan Zijn Bevel afweren en niemand kan Zijn Oordeel aanpassen en niemand heeft beheer over Zijn Bevel.” [16] -------------------------------------------------------------------------------- [1] Overgeleverd door Al-Boekhaarie en Moeslim. [2] Tebsiet Al-‘Aqaa-ied Al-Islaamiyyah van H’assan Ayyoeb blz. 77. [3] Koebra Al-Yaqieniyyaat Al-Kawniyyah blz. 147. [4] Al-‘Aqaa-ied Al-Islaamiyyah van H’assan Ayyoeb blz. 95. [5] Soerat Ar-Ra’d (13), aayah 8. [6] Soerat Al-H’idjr (15), aayah 21. [7] Soerat Al-Qamar (54), aayah 39. [8] Sharh’ Qasiedat Ibn Al-Qayyiem, boek 1, blz. 254. [9] Soerat Aal-‘Imraan (3), aayah 154. [10] Soerat Hoed (11), aayah 123. [11] Soerat Yaasien (36), aayah 83. [12] Soerat Yoenoes (10), aayah 3. [13] Soerat Al-Baqarah (2), aayah 29. [14] Soerat Al-H’adied (57), aayah 2. [15] Soerat Al-Boeroedj (85), aayah 16. [16] Sharh’ Al-‘Aqiedah At-Tah’aawiyyah blz. 153. Bron: http://app.al-islaam.com/index.php/module/libary/action/page/book/252/chapter/858/page/1916

Chaimae
05-07-2006, 23:03
Dank je! Het blijft een moeilijk en ingewikkeld onderwerp. Zelfs geleerden verschillen van mening. Allah oe a3lam En tis Rzinia..:hihi:

Maghrebiya
05-07-2006, 23:07
Dank je! Het blijft een moeilijk en ingewikkeld onderwerp. Zelfs geleerden verschillen van mening. Allah oe a3lam En tis Rzinia..:hihi: Ach ... het zal wel weer ... :haha: ik ben kei slecht in namen onthouden :maf2: Ik herken vaak mensen, maar hun naam dr bij onthouden.. Ho maar!!! Bij mij gaat het altijd : hey zusje van (persoon die ik wel beter ken) :haha: Idd Allah oe a3lem.. Alleen hij weet het.. Maar sommige dingen staan duidelijk in sourat.. Hier dus ook bij genoemd ;) M3a salama, Latifa

Chaimae
05-07-2006, 23:08
Ach ... het zal wel weer ... :haha: ik ben kei slecht in namen onthouden :maf2: Ik herken vaak mensen, maar hun naam dr bij onthouden.. Ho maar!!! Bij mij gaat het altijd : hey zusje van (persoon die ik wel beter ken) :haha: Idd Allah oe a3lem.. Alleen hij weet het.. Maar sommige dingen staan duidelijk in sourat.. Hier dus ook bij genoemd ;) M3a salama, Latifa :D :kus:

LMARDIA
06-07-2006, 11:38

Ik en Nizra hadden daarstraks discussietje of meningsverschilletje net hoe je het wilt noemen over maktaab.... Ik wilde het hier posten, zodat iedereen dit kan lezen, lijkt me namelijk wel belangrijk om te weten ;) Anywayz.. hier komt ie dan :D M3a salama, Latifa Bron: http://app.al-islaam.com/index.php/module/libary/action/page/book/252/chapter/858/page/1916 Ik leen even dit stukje van je om het ook te plaatsen in de topic "meiden uit marokko". Daar vond rzinia ook dat ik mekteb te gemakkelijk gebruik en dat een heleboel dingen de mens te danken heeft aan zichzelf. Terwijl ik blijf vinden dat bij alles wat je doet Allah swt de leider is en als Hij swt wil dat het gebeurt dan gebeurt het zo niet dan niet. Gr. LMARDIA

Maghrebiya
06-07-2006, 12:07
Ik leen even dit stukje van je om het ook te plaatsen in de topic "meiden uit marokko". Daar vond rzinia ook dat ik mekteb te gemakkelijk gebruik en dat een heleboel dingen de mens te danken heeft aan zichzelf. Terwijl ik blijf vinden dat bij alles wat je doet Allah swt de leider is en als Hij swt wil dat het gebeurt dan gebeurt het zo niet dan niet. Gr. LMARDIA :goedzo: Tis nie van mij en volgens mij is het bedoelt om juist te delen, dus copy away ;) M3a salama, Latifa

chahidaatje
06-07-2006, 12:15
:goedzo: Nu ik dit weer gelezen heb, is het weer helemaal helder alhamdoullilah.... liefs Chahida;)

Romainna
06-07-2006, 12:58
:goedzo: Nu ik dit weer gelezen heb, is het weer helemaal helder alhamdoullilah.... liefs Chahida;) Al wist ik het wel, om het zo te zien staan en weer bevestigd te zien, geeft je toch een andere kijk.:goedzo: Elhamdullileh,