Bekijk originele versie : wat betekent " PINKSTEREN "?
wolvowitz
08-06-2003, 21:31
Pinksteren.
Inleiding;
Elkaar leren kennen, betekent ook wat elkaars religieuze feesten inhouden.
Er is veel onterechte verwarring over onze geloven;
Vandaag daarom; Pinksteren, wat betekent dat eigenlijk?
Moslims kennen het begrip heilige geest minder dan christenen, christenen kennen de heilige geest als een gave van God, aan de mens; vandaar de 3eenheid God, Christus, en Heilige Geest(van God)
Pinksteren wordt voorafgegaan door Pasen( er zitten zo’n 40 dagen tussen)
Met Pasen wordt het feit, dat Jezus werd gekruisigd, herdacht, maar ook zijn Opstanding uit de dood.
Na zijn dood duiken de discipelen van Jezus “onder”; hun leider is gedood, ze houden zich koest!(bangig?)
Dan verschijnt Jezus die is opgestaan, aan verschillende volgelingen;het blijkt, dat hij niet meer dezelfde Jezus van nazareth is, zoals zij hem kenden, want er is iets veranderd, hij is de Christus geworden. (blijkbaar straalt hij iets anders uit, waardoor ze hem niet zo gauw herkennen)God heeft hem doen opstaan uit de dood, en dus ook uit de menselijke beperkingen, zoals angst, pijn en verdriet.
De Bijbel spreekt in ieder geval, dat zij hem eerst niet goed herkenden, maar aan zijn manieren van doen, en zijn stem herkennen zij hem, wanneer hij zegt:”Ik ben het”.
Ook toont hij zijn wonden.Ze mogen hem echter nog niet aanraken!( Joh. 20 vers 17)
In de periode die volgt onderwijst Jezus Christus hen; hadden ze tot zijn dood de verwachting dat Jezus een soort religieuze, eerlijke en rechtvaardige regering zou vormen, te beginnen in Israël, en dan over de hele wereld, Christus vertelt hen dat dat niet Gods bedoeling is. De mensen moeten echt van binnen uit veranderen, in hun geest, en in hun hart; dat lukt niet met menselijke dwang!
Jezus spreekt over een Koninkrijk van de Geest, waarin Gods Liefde en Vergeving zal heersen.
En dat nu de laatste barrière is gesloopt; de satan die de mensheid gevangen had, heeft verloren, met zijn angsten, speciaal voor de Dood.
Jezus is de eerste in dat nieuwe koninkrijk.
Hij zegt hen in Jeruzalem te blijven “totdat Gij bekleedt wordt met Kracht uit de hoge”
(lukas 24 vers 49) en in het boek ” handelingen der apostelen” (hfd 1 vers 1 tot 10) zegt Jezus “ gij zult met de Heilige Geest gedoopt worden, niet vele dagen na deze”
en weer “gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige geest over u komt, en jullie zullen getuigen van Mij,eerst in Israël, en dan over de gehele wereld, tot vergeving der zonden in de Naam van Christus”.
Daarna stijgt Jezus op naar omhoog, naar God!
Op een dag niet lang daarna, zitten de volgelingen bij elkaar in een huis, waarschijnlijk ook biddend: plotseling is er een geluid “als van een geweldige windvlaag”, en verschijnt er een soort vuur, dat zich verdeelt over hun hoofden.
Hun geest werd vervuld met Gods heilige geest, ze raakten super-enthousiast, uit hun dak, zeg maar, ze begonnen God te loven en te prijzen, en uit het huis, naar buiten toe, zeggen buitenlandse “toeristen”, die hen horen, “he, hoe kan dat, ik kan verstaan wat zij zeggen!”.
Dit moment van uitstorting van Gods heilige geest wordt gevierd met Pinksteren.
Door de kracht van de Heilige geest veranderen de volgelingen van bange mannetjes, in enthousiaste predikers, die heel Jeruzalem rondgaan, om te getuigen van de opgestane jezus, de vergeving van zonden in Christus naam, en de uitstorting van Gods geest.
Tot zover het verhaal van Pinksteren.
Mochten mensen vragen hebben, ik zal proberen ze te beantwoorden. Bedankt voor je aandacht.
wolvowitz
09-06-2003, 01:03
nou corrie toch, gevoelig snaartje geraakt?
ik dacht eerst, hoe kan nou iemand van 2003 de europese tradities en cultuur van 2000 tot 1500 jaar terug( het vereren van heilige bomen, heilige bossen, bosgeesten, verder het drinken van mede(´n soort bier) nog gekend hebben, en er nog in leven, zoals je zelf zegt, maar nu begrijp ik het!
Jij herinnert je natuurlijk nog je incarnatie uit die tijd, en hoe kwaad je was, dat je man stopte met dobbelen, zodat hij je niet meer kon verliezen bij het dobbelspel, aan een andere man.
( weken later won jouw man je weliswaar wel weer terug, maar "jou trof dan geen schuld")
Stoute ondeugd!!!!!!! ik kan me voorstellen, dat jij niet blij ben met de komst van het christendom in Europa.
Goede raad? Laat het verleden los,( krishnamurti) dan ben je ook gelijk bevrijdt van het wiel van oorzaak en gevolg.
Voor alle anderen,
de oude europese cultuur uit het heidendom was echt niet zo geweldig, het walhalla was de hemel, waar je alleen in kon komen, als je in de strijd gesneuveld was, oude mannetjes die op hun ziekbed lagen smeekten dan ook, om hen met een zwaard te doden, zodat het leek of ze in de strijd gedood waren.
In het Walhalla werd voor de verandering ´s morgens flink gevochten en ´s middags flink gezopen, en gedobbeld,ook liepen er de nodige maagden rond( ken ik dat niet ergens van?).
De altijdgroene den werd vereerd, omdat hij in de winter de enige boom was, die groen was, en dus sterker dan de winter, die overal dood bracht.( vandaar nog steeds de kerstboom).
In de donkerste periode van het jaar, dus rond 22 december vierden de heidense volkeren het z.g Joelfeest, dat zo,n 12 dagen duurde; tijdens of na dit feest werden de boze geesten verdreven met vuur, wat wij nu nog kennen via het oudejaarsvuurwerk.
Wat klets je nou, corrie, het heidendom is nog springlevend! en helemaal niet afgepakt!
De mensen in die tijd offerden in hun tempels paarden, aan hun oppergod, wodan.
Dat was een geweldig feest, het paard werd gekookt en opgegeten, hoewel het een heilig dier was, vandaar dat een paard nog steeds benen heeft, en een hoofd, ipv poten en een kop, tegenwoordig in onze taal.
Tijdens dit offerfeest werd er ook flink gezopen, en werden de muren van de tempel besmeurd met paardebloed.
Vandaar,dat de kerken eerst in beperkte mate het zuipen in de kerk toestonden, maar al snel dit verboden en de kroeg naast de kerk werd gebouwd.
Vooral in het oosten en zuiden van het land hoef je nooit lang naar een kroeg te zoeken, in een dorp; kijk waar de kerktoren is, en je bent ook bij de kroeg. de traditie is nog springlevend.
De kerstman op zijn kar getrokken door herten, is niets anders dan Wodan op zijn wagen, die getrokken werd door witte paarden door de wolken!( hier komt de schimmel van de Sint in beeld)
Zal ik je scoren? je bent katholiek opgevoed, of daar op school geweest, je hebt daar afstand van genomen, je mijmert over het boedisme, en vanavond had je een drankje op, dat ervoor zorgde dat je even flink pissig werd! of niet?
Als dat niet zo is, moet je je ondertekening veranderen in;
Bij verandering denk ik "alles bij het oude, vertrouwde laten"
muhammad
09-06-2003, 11:19
pinksteren is dat gedoe met die kerst-stal
met de os en de ezel
dan komt er zo'n paashaas en sint nicolas en de kerstman.
dan draagt een jood een heel groot kruis naar boven.
en niemand hoeft te werken.
en je kan ook geen gebruik maken van je OV pas. :zwaai:
Origineel gepost door muhammad
pinksteren is dat gedoe met die kerst-stal
met de os en de ezel
dan komt er zo'n paashaas en sint nicolas en de kerstman.
dan draagt een jood een heel groot kruis naar boven.
en niemand hoeft te werken.
en je kan ook geen gebruik maken van je OV pas. :zwaai:
Beetje respect voor andersgelovigen zou geen kwaad kunnen. Ik zie hier ook niemand de Islam belachelijk maken.
muhammad
09-06-2003, 11:53
Origineel gepost door Koala
Beetje respect voor andersgelovigen zou geen kwaad kunnen. Ik zie hier ook niemand de Islam belachelijk maken.
moet je toch een beetje vaker goed opletten en beter lezen
enne , koala's moeten de boom in
Origineel gepost door muhammad
enne , koala's moeten de boom in [/B]
Zit ik al, met een verlengsnoertje. :D
saida_marokko
09-06-2003, 16:51
Origineel gepost door Koala
ach gossie toch als de islam afgekraakt word dan mogen we ons niet verdedigen.. maar jah als een ander geloof afgekraakt word moet direct ook de islam afgekraakt worden anders zijn we niet redelijk bezig
gaaaaaaaaaaaaaaa leven zoeken aubb...
en zoals hij al zei doe die OGEN open van je..zelfs als je ze half open had had je het gezien...
Pinksteren is voor mij------------------------------> LEKKER DAGJE VRIJ!!!!!! :D:D:D thx holland:)
saida_marokko
09-06-2003, 20:12
hahahaha hahaha hahahaha koh heeft DE VRAAG EINDELIJK GESTELD wahhahaha
saida_marokko
09-06-2003, 21:14
punjabi ik heb koh gezegt dat ze je moest leren kennen niet dat je met haar moest sexxen :( kom sjeg.. Nee nee KOH sorry dat sta ik niet toe.. Je mag hem leren kennen maar niet mee SEXXEN!!!!!
wolvowitz
09-06-2003, 23:15
hey corrie, ik zat je te stangen hoor
wolvowitz
09-06-2003, 23:38
geachte dames en heren, ik dacht gewoon, kom het is pinksteren, en ik vertel eens wat de achtergrond is van het pinksterfeest.
want inderdaad, je hebt lekker een dagje vrij, en zelfs de meeste hollanders weten het niet meer, waarom het eigenlijk ging.
Daarbij, ben ik als onderdeel van de multiculti ook wel geinteresseerd, in waarom de moslims een feest hebben, en dat weet ik nu wel, maar dat moet je wel vragen.
Hindoes hebben ook zulke feesten, het dali-feest of zo, ik kijk wel eens zondagochtend naar de NMO, daarna de HOS( hindoe omroep stichting) en dan de BOS, de boedisten, en daar steek je wel wat van op.
Nou okay, volgende keer maar weer een ander feest.
in de Trouw van dit weekend stond trouwens een heel leuk artikel over de festdagen in Holland, dat ze bijna allemaal christelijk zijn, terwijl bijv. de moslims ook wel een officieele feestdag zouden kunnen opvragen, en daarna de Hindoes, en daarna de.............
In het artikel werd daarom verwezen naar Amerika, waar ze al 200 jaar met dat multicultibijltje hakken, en waar ze het hebben opgelost, door feestdagen in te voeren, die niets met geloof hebben te maken.
Bijv. Independance day, 4 juli.
Goed idee voor holland, was de strekking, want wij hebben maar 2 onafhankelijke feestdagen, koninginnedag, en 5 mei.
De auteur stelde bijv het aantal christelijke feestdagen te beperken, en dan iedereen gewoon 5 extra-vrije dagen te geven, om je religieuze feesten daarmee te vieren. goed idee vond ik.
saida_marokko
10-06-2003, 00:42
Meestal krijgen de moslims ook wel vrij kijk maar naar basisscholen en middelbare scholen. Maar een enkele keren komt het wel eens voor dat onze ouders niet zo gauw vrij krijgen.. dat vind ik wel DOM want wij vieren wel verplicht kerstfeest om het maar zo te zeggen..
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.